Nieuwe SARB035 loopt minuut per dag verkeerd

Ik heb 2 weken geleden een nieuwe SARB035 aan iemand verkocht en heb een bericht binnengekregen dat die 1 minuut per dag verkeerd loopt en dat de powerreserve het circa een dag volhoudt ipv 50 uur. Iemand enig idee hoe dit kan komen?

Powerreserve ontstaat pas na langere tijd achtereen aan de pols dragen. Magnetisme kan de boosdoener zijn bij het niet goed lopen van het uurwerk, kwestie van demagnetiseren.

Is het horloge ook met 50 - 100 slagen opgewonden met de kroon?
En demagnetiseren, +1…

Op laten sturen en zelf in de praktijk testen. Enige manier.

Ja. Nou ja volgens de koper zelf wel in ieder geval.

Komt dit gemagnetiseerd raken veel voor overigens? Of blijkt het vaak uiteindelijk toch iets anders te zijn?

Het kan voorkomen bij een horloge. Met een mini compasje is dat te testen, ik kan je er wel 1 gratis toesturen als je wilt (stuur maar een PB). Als demagnetiseren niet heeft geholpen, kan het van alles zijn. Gebruik de zoekfunctie maar eens :slightly_smiling_face:, is vaker voorbij gekomen dit onderwerp.

Loopt-ie voor of achter trouwens? Voorlopen kan ook aan prellen (“overbanking”) liggen. Maar dat doet een Seiko niet zo gauw met hun laffe half-lauwe amplituudjes. :slight_smile: :wink:

Heb dat zelf wel 's als ik een nieuwe veer gemonteerd heb. HP1300 onder de balans-dekstenen i.p.v. 9010 en 't is gefixt. Moeten wel wijzers en plaat er af.