Nieuwe Seiko 5 srpd55 chapter ring best scheef..

Hey allemaal.

Ik zit met een klein dilemma. Voor de geboorte van mn zoon heb ik van mn vrouw een horloge gekregen; de Seiko srpd55. Ondanks de open kast aan de achterzijde gaf de juwelier aan dat de case te graveren is met de naam en geboortedatum van mn zoon. Het horloge moest echter besteld worden, dus ik kon het niet ter plaatse zien.

Nu heb ik het horloge gisteren opgehaald en bleek het al gegraveerd te zijn. Prachtig gedaan. Al met al prachtig horloge, zeker als daily te gebruiken.

Echter na een half uur om mn pols zag ik ineens dat de beruchte chapter ring van de seiko echt off was. Het is echt zichtbaar dat de chapter zeker 1mm teveel naar rechts staat. De bezel daarentegen lined wel weer mooi uit op de chapter ring, maar ik denk dat dit nog steeds zo is als de chapter ring recht gezet wordt.

Door mn enthousiasme heb ik het niet meteen opgemerkt, ondanks dat ik weet dat Seiko’s drama zijn mbt de chapter allignments. Mijn andere Seiko, een prospex, heeft echter een nagenoeg perfecte allignment.

Nu twijfel ik dus een beetje. Op zich kan ik het wel afdoen als karakter. Anderzijds zie ik, als ik reviews over de Seiko 5 lees, dat het juist zo is dat de QC nu veel beter is dan het SKX tijdperk. Moet ik hier werk van maken? De ergernis is niet superrrrgroot maar het is wel een horloge voor het leven voor mij (zeker gezien de symboliek van de geboorte van mn zoon).

Ik weer dat de chapter ring verplaatst kan worden, maar als ik filmpjes zie zie ik dat men met een drill press het crystal eruit drukt en opnieuw lijmt na het opnieuw allignen. Dit zie ik zelf zeker niet zitten. Zou dit een garantie ding zijn? Ik las op een amerikaans horlogeforum dat Seiko vindt dat er 1,5 graden afwijking mag zijn.

Ik vind het een beetje een moeilijk verhaal…

1 like

Ik zou het doen.
Je ergert je eraan en dat gevoel gaat nu echt niet meer weg. (Door de juwelier) laten oplossen dus! Ik zou er ook niet mee wachten, maar meteen morgen.

Succes!

1 like

Fotootjes voor de sfeer?

Gefeliciteerd met je zoon! Dat in de eerste plaats natuurlijk. Garantie zal het niet onder vallen, vermoed ik. Maar wellicht dat er wel een horlogemaker / -modder te vinden is die deze netjes voor je wil zetten. Je ergert je er nu al aan en dat is jammer. Zeker gezien de reden van aanschaf. De tanden laat je later toch ook recht zetten :wink: Dus waarom nu geen horloge beugeltje :stuck_out_tongue:

Bedankt!

Hierbij een foto (lastig scherp te nemen met mn iphone) om te laten zien over welke afwijking het gaat.

Ahh… jullie denken dat het geen garantieding is begrijp ik. Hmm. Misschien moet ik morgen idd toch even terug maar ik voel me wel n beetje een zeikerd ofzo. Op andere fora las ik dat echt heel veel Seiko’s dit probleem hebben en dat het n beetje een win/loss lotto is. Veel mensen bestellen kennelijk 5 dezelfde types en hopen dan op 1 goede allignment en sturen de rest retour. Bizar eigenlijk.

Hmm, hier zou ik mij ook aan ergeren……ik zou inderdaad (ook) aan de juwelier vragen of ze het kunnen corrigeren.
Zou best kunnen dat Seiko vind dat het binnen de tolleranties valt, dus in dat geval zul je zelf richting een horlogemaker moeten, denk ik.

1 like

Geen idee waar je woont, maar als de juwelier er niks mee kan/wil, zou ik een ritje naar Wesselink&Vreeker overwegen. Erg fijne (en meedenkende) horlogemakers EN ze zijn Seiko dealer………dus zou je zeggen dat ‘openmaken en corrigeren’ niet zo moeilijk moet zijn?

Je kan inderdaad een horlogemaker proberen.
Bij juweliers wil ik niet dat ze aan mijn spullen zitten.

1 like

:joy: Op deze foto is alles scheef! Chapterring, dag, datum en zelfs de tegeltjes op de achtergrond. Chapeau!

12 likes

@pevadijk de juwelier waar ik hem gekocht heb is ook Seiko dealer maar ik heb idd het gevoel dat ik liever niet heb dat ze daar de kast zo openmaken.

Thanks voor het adres. Ik dacht ook nog aan Rob van monsterwatches.

Hahahha ja mooi arend. Wat kan ik zeggen… het was laat

Hahaha en overgang dag naar nacht. Ik zie het nu pas. Ernstig zeg hahahhahaha. Het gaat over de chapter ring rest is perfect hoor haha.

Ik zou dit niet accepteren. Ik heb hetzelfde horloge en daarbij is de uitlijning perfect. Het lijkt me anders ook niet logisch dat die streepjes er überhaupt zijn.

Laat ze gewoon een goed uitgelijnd horloge leveren, gravure zit in de deksel dus prima uit te wisselen met een goed exemplaar.

Je betaald toch ook niet met “scheef” geld die chapter ring dient een nut en dient derhalve goed uitgelijnd te zitten.

Kwestie van QC van Seiko en dus ook risico Seiko, niet van jou of de shop waar je hem kocht.
Hop omruilen dat ding.

Beetje zoals bij Rolex :frowning:

Ah lekker trollen op de maandag ochtend? Slecht weekend gehad ?

:man_facepalming:

Maar nee, kan een meerwaarde zijn voor de Seiko.
Is toch een veel voorkomende klacht bij Rolex?

Dit is helaas nog niet echt verbeterd.

Haha. De chapter ring is inderdaad het minst scheef van alles op die foto. Wat een chaos​:joy::joy::joy:

Dit lijkt me behoorlijk in de buurt van 1.5 graden … dus dan ZOU het een garantiedingetje kunnen zijn …