Nieuwe Seiko en een Orient uit Japan

Ik was op een Orient aan het bieden. Ik werd overboden en ik dacht “ik kan nog nét op die Seiko bieden omdat die Orient toch te duur wordt”. Toen bleek dat de hoogste bieder op de Orient zijn bod blijkbaar ingetrokken had en nu had ik dus twéé horloges gewonnen. Oeps :grimacing:
Gelukkig komt de 13de maand wat eerder dit jaar.

De verkoper had hele mooie foto’s dus die laat ik eerst maar zien. Hij heeft over het algemeen het wat meer bijzondere spul :smile:

Deze wil ik al jaren, maar dit is de tweede keer in 15 jaar of zo dat ik er ééntje te koop zag. Hij is niet perfect, maar wel heel mooi :slight_smile: Er zit een barstje in het glas bij 9 uur. Het uurwerk moet er via de voorkant uit, maar ik blijf er mooi vanaf, eerst maar eens aan zo’n glas zien te komen. (wel ooit gezien, maar ja…)
De “Orient Fineness Ultramatic” Uit de jaren '60. Wel 7,7mm dik…

Verkoper heeft héle leuke horloge boeken!

En dan deze Seiko 9256-8010 “Grand quartz” uit 1978. Per jaar mag ie een seconde of 10 voor of achter lopen. (per jáár!)

Mooi bandje, in de binnenkant van de gesp zitten nog wat resten van de sticker met de instructies om het bandje te verkleinen. (geen foto van)

Bandje past perfect, mazzel omdat bandjes op horloges uit Japan vaak aan de kleine kant zijn.

Dus ik ben eerst weer “verzadigd” zeg maar.

12 likes

Leuke aanwinsten! :+1:

Hele leuke aanwinsten martijn!
Die over elkaar liggende dag en datum schijf (neem ik aan, een vd twee met een ‘gaatje’ om de dag of datum?) van de Orient heb ik nog niet eerder gezien en vind ik een fantastische complicatie …
Veel draagplezier van weer een paar erg mooie Japanners! (we delen de goede smaak voor de ondergewaardeerde Japanese kwaliteit)
Overigens, deze Grand Quartz heeft eenzelfde sluiting als een Sports 100 Seiko die ik in de zomer eens toonde in het “welke vintage draag jij vandaag” draadje. Mijn band is origineel, het horloge geen LaSalle, maar de band is wel LaSalle gesigneerd.

Je weet die rariteiten wel steeds te vinden. :smile:
Ik vind ze gaaf, dit is trouwens de eerste keer dat ik een Orient met Incabloc zie.

Leuk spul inderdaad :smile:
Ik heb ff twee plaatjes hiervandaan gejat. (deze is véél mooier trouwens!)
http://www.thewatchsite.com/21-japanese-watch-discussion-forum/1548-orient-fineness-ultramatic-35j-circa-1967-a.html

De wijzerplaat bij die van mij schilfert wat aan de onderkant, het glaasje zat niet helemaal goed, misschien is er daar een keer wat mis gegaan. Ik hoop dat het nu niet verder gaat, nu ik het glaasje weer goed vastgedrukt heb.

Nog een plaatje gejat, ik zie hier een robijn gelagerde rotor?

1 like

Mooie aanwinsten en inderdaad leuke boeken.
Ik heb er eentje uit die reeks.

Horloge heb ik niet meer…

Erg leuk! Wel een beetje aan de prijs en zo, ik heb wel eens gekeken. (ik heb nog wél een vergelijkbaar horloge trouwens :slight_smile: )

Inderdaad best prijzig maar daar krijg je wel weer veel Japanse teksten voor :slight_smile:

Hele leuke aanwinsten en de datumaanduiding op de seiko vind ik top. Toch maar eens op jacht naar een japanner.

Misschien toch eens een “laat je obscure Japanse horloge zien” topic openen :smile:

1 like

Ik vind die orient érg leuk :slight_smile:

Rare lui die chinezen… De datumaanduiding… “plusminus de 24e”…

2 likes

Was ook lang zoeken voor ik er ééntje vond. (en kon kopen) Een NOS exemplaar was ook leuk geweest, maar onbetaalbaar denk ik.

@j_metselaars Je bedoelt het Japanse teken voor zaterdag zeker. Staat nu op engels trouwens, vind ik makkelijker.

Jep zie foto nu!

Ja, die rotor is gelagerd op 6 steentjes. Bij Orient stopten ze graag veel steentjes in hun uurwerkjes. :slight_smile: En dat zetten ze dan ook graag op de wijzerplaat. In de jouwe zitten er maar liefst 35. Ze hebben zelfs een keer een uurwerkje met 100! steentjes gemaakt, maar daarvan waren de meeste niet functioneel. Zie foto. Jouw Oriënt is trouwens verder een mooie klok. Leuke dag/datum constructie en een inhouse caliber.

Orient met 100 steentjes

Leuk plaatje @Arjen :smile:
De Orient Grand Prix wil ik ook nog wel eens op de kop tikken. (goedkoop)
Ik weet wel dat het uurwerk met minder stenen het ook prima doet!

Alleen de grand prix versie heeft een betere regulator waardoor ie heel goed is af te stellen.