Nieuwe Seiko Modellen 2023: This time it's personal.

Zo zonde van de goudkleurige wijzers. Had daar dan dezelfde kleur als de omranding van de indexen genomen. Prijs is inderdaad niet verkeerd.

2 likes

Met de zoekfunctie vind ik de SBGA481 niet terug in dit topic
daarom gooi ik 'm ertussen

deze GS is van titanium en de kast is 44,5mm
misschien is dit een commemorative Bokito GS

20 likes

:joy:

Beetje jammer dat titanium.

Yup. Ik had het niet beter kunnen zeggen. De wijzers zijn lomp, de indices zijn lomp, de wijzerplaat is fantastisch, wat par for the course is bij sportieve GS.

:rofl:
Wat een lomp bonk titanium.
Lijkt meer een uit de hand gelopen proefmodel.
Op de wijzerplaat en springdrive na zie ik er maar weinig GS in.

1 like

een Transocean, maar dan opgepimpt?

Die is helemaal niet fantastisch. Ik kom er dankzij SJX watches achter dat dat een doodgewone 9SA5 is met daar boven op een modulaire chronograaf gebouwd. Vandaar die 15+mm dikte. Die luie flikkers hadden natuurlijk ook een geïntegreerde chronograaf kunnen ontwikkelen. Weet ik veel, met een micro-rotor of zo, of in ieder geval wat dunners.

Dit is waarom ik alles van Grand Seiko waar een rotor aan geschroefd zit drie keer kut vind. Ze zijn te dik en te lomp. Ik heb dit elders al gezegd, maar geef mij voor dat geld maar een Zenith El Primero van 12,5mm dik, met een fatsoenlijk uurwerk, voor 5000 ballen minder.

Schande. Driewerf schande.

Ik vind de Rolex Daytona één van de lelijkste horkenbakken op god’s groene aarde, maar je moet ze nageven dat ze in 2023 wel een chronograaf van 11,9mm dikte op de markt zetten. Daar kan Grand Seiko nog drie puntjes aan zuigen.

En dan veertienduizend euro willen vragen voor die lelijke kolos. Hoe durven ze.

3 likes

15,3 Dat heb ik gemeld.

Dat kost ( méér ) geld.

Kan niet tippen aan GS afwerking.

Eensch.

Ja. Maar dan wordt GS 2x duurder net zoals Daytona…

Mooie afwerking van die GS, he?
Daar kan Rolex nog 3 puntjes aan zuigen. :sweat_smile:

3 likes

GS afwerking is hyped en echt niet ZO goed als beweerd wordt.
Wijzerplaten, wijzers en index zijn echt top niveau. Maar op andere vlakken zijn ze minder kritisch.

3 likes

Het maakt mij bij een dikte van boven de 15 mm geen ene reet meer uit hoe het afgewerkt is.

Hmmmmm. Een Daytona in staal met een dikte van 12mm kost ook maar 15100. :slight_smile: “Maar” zeg ik dan. Een El Primero heb je vanaf zo’n 6000 Euro, met een beetje zoeken, tot zo’n 11.000 Euro, als je een baguette dial wilt.

Nee. Hij is dik. De uurwijzer is lomp. De indice op 12 is kut. 22mm banden moet je op een SKX zetten, en tot slot is het datumvenster skeer.

Ik was in den beginne voorzichtig enthousiast over het feit dat GS een chronograaf had ontwikkeld, mechanisch, maar ze kunnen het gewoon niet. Ze kunnen geen fatsoenlijke chronograaf ontwikkelen.

De pushers zijn kolderiek groot, als het spring drive is zitten de subdials niet gecentreerd en wordt het een drukke bende, de kasten zijn te lomp…

Doe mij maar een Speedy. En dat zeg ik niet graag.

Uurwerken, bijvoorbeeld. Die zijn prima, maar ook niet meer dan dat. Ik ben een enorm grote GS fanboi, maar ik probeer ze wel met frisse realiteitszin te bekijken.

2 likes

Uurwerken idd. Speling tussen endlinks en lugs en de ruime aansluiting op de kast. Waarom op elk model gaatjes in de lugs. Speling tussen chapterring en wijzerplaat, Niet strak tikkende quartz seconde wijzer… Oh oh :see_no_evil: :speak_no_evil:

Precies. Fanboy, maar niet met roze bril op.

1 like

Het grand seiko van vroeger is er niet meer, waar serieus moeite werd gestoken om de Zwitsers af te troeven.

Het is jammer dat ze afgelopen tijd bij Seiko beetje lui zijn qua uurwerken, als ik kijk hoe groot ze zijn en hun geschiedenis waar ze met de nodige innovaties zijn gekomen, lijkt het nu gewoon bijna een grab and go bedrijf aan het worden.

Een automaat met micro rotor bijv hebben ze nooit gemaakt, Horage doet als micro brand wel een micro rotor gmt je gaat me niet vertellen dat als een klein bedrijf het kan het grote seiko dan ineens te duur zou worden?

Seiko’s bedrijfstructuur is er niet op gemaakt heb ik het idee en daarmee zijn ze mijn inziens de verkeerde richting op gegaan. Prijzen stijgen overal maar bij seiko zie ik niks terug wat de grote stijging rechtvaardigt.

:thinking:

Nee joh.
Enige minpunt is de oneindige en inconsistente stroom aan uitvoeringen en limiteds.

Nja, naast Quartz GMT, Spring Drive handwinders en chronografen en de 9SA5 met z’n dual impulse echappement zijn de basis-uurwerken van GS wel erg, erg goed gemaakt, ook al zijn ze industrieel afgewerkt.

Er is geen enkel uurwerk wat aan de kroon zo goed voelt als een willekeurige spring drive, maar ook de gewone handwinders van GS zijn redelijk uniek in hun kroongevoel.
Grand Seiko heeft een fantastisch portfolio aan technologie ontwikkeld, en ook al stoor ik me er aan dat ze geen dunne automaat ontwikkelen, dat blijft wel een feit.

Dat is dan wel weer waar, dat zouden ze rustig kunnen doen met z’n allen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat binnen de Seiko Epson Keiretsu niet iedereen met horloges bezig is. Er is ook een micro-electronica tak, een printing-tak, een software tak en er zijn merken als Orient. Maar desalniettemin zouden ze een dunner uurwerk kunnen bouwen. En dat zouden ze kunnen zonder een verschrikkelijk duur horloge te maken. Ze doen het alleen gewoon niet.

Dit vind ik dan wel weer onzin. Ze hebben een 36mm automaat uitgebracht die je voor 300 ballen koopt. In 2023. En ze brengen nu weer een 38mm Seiko 5 uit, die je ook voor zo’n 350 ballen koopt. Listprijs. Je trekt ze in no time voor 200 van Bol.com af.

Seiko, als geheel, is actief in de prijsrange van 100 - 250.000 Euro. En dat is nog steeds zo. JLC gooit zonder pardon de prijzen 30% omhoog, GS doet dat met 7-9%. Dat is in dit jaar gewone inflatie-correctie, ook aan de GS kant.

Dat hun moderne chronograaf van 14.000 ballen ondermaats is als je 'm naast een Daytona legt neemt niet weg dat ze in veel overige gevallen nog wel superlatief zijn, en zeker mijlen beter afgewerkt dan de concurrent.

Ik heb een Grand Seiko watch head liggen die ik voor 4600 kan kopen, tegen list, en het is aan alle kanten een beter horloge dan m’n Santos die 7500 list is. Echt aan alle kanten. Beter glas, beter kroongevoel, betere afwerking van de wijzers en wijzerplaat, mooier uurwerk.

Ze maken erg veel mooie grab & go quartzen. Maar als je bedoelt dat ze met een cash grab bezig zijn… Tja. Er is geen enkel merk wat daar niet mee bezig is. De marge van Richemont is 62% na alle 2022 prijsstijgingen. 62%. En ook de Seiko Epson Keiretsu is geen charitatieve organisatie.

4 likes

Spring drive ben ik het mee eens en zou toch denken dat dit ondertussen ook in meer andere lijnen zou uitdruppelen, deze technologie hebben ze grotendeels uitgespeeld en niks mis mee om daar een geïndustrialiseerde variant van te zien. Ik zou dat liever inplaats van een haq zien.

Ik vind zelf de 4r36 of elk daar op lijkend uurwerk niet het toppunt van kwaliteit, het is degelijk en vervangbaar, en niet echt een uurwerk denk ik dat mensen laten servicen. De 7009 en 7s26 uurwerken die er in overvloed te vinden zijn om op te oefenen laten vaak genoeg zien dat deze uurwerken weinig liefde krijgen.

Hier in neem je GS en Credor mee neem ik aan, ik zie Credor toch wel echt als een ander merk, daar waar GS met enkele aanpassingen gewoon het beste instap luxe merk kan zijn.

De stalen banden voornamelijk verdienen echt wel wat aandacht, een chronograaf van 15.3mm moet gewoon niet kunnen. Een Prx chrono met 7750 afgeleide is 14.5 en echt behoorlijk dik al. Ze maken gewoon met aantal horloges rare beslissingen en soms maken ze iets waanzinnigs, maar het mist een soort consistentie vind ik.

Zeker. Gebrek aan heldere visie, wat is een Seiko? Ik denk dat ze wel wat advies van Steve Jobs kunnen gebruiken:

“People think focus means saying yes to the thing you’ve got to focus on. But that’s not what it means at all. It means saying no to the hundred other good ideas that there are. You have to pick carefully. I’m actually as proud of the things we haven’t done as the things I have done. Innovation is saying ‘no’ to 1,000 things.”

1 like

Interessante vraag, want Credor begon ooit onder GS, qua kwaliteitsniveau. En nog steeds kun je fantastische Credor horloges vinden, zoals de Spring Drive Big Date handwinder, voor minder geld dan een Grand Seiko handwinder.

De Credor Micro Artist creaties gaan bij mijn weten dan wel weer van 50.000 naar 200.000 Euro toe, maar het is juist Grand Seiko met de Kodo die daar weer bovenuit stak met een prijs rond de twee en een halve ton.

Ik zie GS en Credor als parallelle merken die allebei het luxe-segment bedienen (denk ook aan de GS Micro Artist variaties die bij zo’n 20 a 40 duizend Euro beginnen), waarbij Credor nog het meest Aziatisch is van de twee. Die ontwerpen lenen zich nog het minst voor portabiliteit naar de Westerse markten.

Ik vind op hun dressy sporthorloges absoluut niet dat er wat moet veranderen. De sluitingen zijn zo fijn en comfortabel, de 2/3 links zorgen voor een excellente pasvorm, en al het gerommel aan die banden zou ze slechter maken. Het enige wat ik zou overwegen is 2mm extra taper, maar geen gerommel aan de sluitingen, aub. De duikers van GS hebben al verstelbare sluitingen, en daarbuiten is het niet nodig.

Wat de dikte van die chronograaf betreft vind ik nogmaals dat je groot gelijk hebt. Het is kolderiek slecht.

De Heritage- en Elegance lijnen van GS zijn een toonbeeld van consistentie. Ook de Evolution 9 lijn is zeer consistent in dier voege dat ik het lelijke onelegante bagger vind. Allemaal. :slight_smile:

Over het hele merk genomen lijkt het misschien inconsistent, maar per lijn hebben ze een zeer duidelijke visie, als je het mij vraagt.

Steve Jobs is al 12 jaar dood, en Apple maakt totaal zielloze massaproducten die ook al 15 jaar exact hetzelfde doen als letterlijk alle andere telefoons en PC’s op de markt. De M1 RISC processor-architectuur met de daarbij behorende energiebesparingen en performance winsten is de saving grace van Apple op dit moment. Maar de creativiteit is er verschrikkelijk af. Hun marketing strategie is een toonbeeld van focus, ja.

Merk overigens op dat TIm Cook een oude HP-man is, en dat onder andere HP met de PA-RISC architectuur aan de bakermat van deze RISC processoren lag. Dat is technologie die in 1960 in Berkeley bekokstooft werd, en waar iedereen van IBM tot DEC, Alpha, en later ook ARM iets mee deed. Dat Intel er niets zinvols mee doet maakt het geen Apple uitvinding.

Maar goed, ik houd wel van merken die gewoon shit doen omdat het kan, en niet per se omdat dat de veiligste verkoop-koe oplevert die ze op god’s groene aarde kunnen bedenken. Zo vind ik Citroën en Seiko vele malen geiniger, sympathieker en creatiever dan Volkswagen en Rolex, om maar een zijstraat te noemen.

Op de dag dat Seiko een perfect uitgekiende zielloze kut-strategie a la Rolex ontwikkelt zijn ze mij kwijt als klant. Leve de PSA.

Dat we die vraag maar erg lang niet mogen beantwoorden. Dat wens ik mij toe.

Ja, dat blijft een lastige. Sowieso een belangrijke speler in de na-oorlogse horlogehistorie. Soms stellen ze teleur. Soms verrassen ze en maken ze je heel blij. Toch blijft dit merk mij (regelmatig) boeien en daar moeten ze, wat mij betreft, vooral mee doorgaan! :grin:

Barry Stevens Vooral Doorgaan GIF - Barry Stevens Vooral Doorgaan Sound Mix  Show - Discover & Share GIFs

2 likes