Nieuwe Seiko modellen 2024. Nu zijn we link!

Dat vind ik spijkers op laag water zoeken. In werkelijkheid is het een kleine clasp zoals die ook ooit op de SARB033 zat, en die heel erg comfortabel is, met milled vouwende delen, en een mooi formaat. Dat “gat” is een spleetje wat je nooit gaat zien, want ik neem aan dat je niet gefixeerd op de onderkant van je pols gaat zitten kijken.

Daar heb je gelijk in. Die had 11,5mm mogen zijn, max 12, maar dan houdt het op.

Dat is geen “segmentatie” van Seiko, dat is gewoon omdat veel van hun werkpaard-uurwerken gewoon dik zijn.

De 6L uurwerken zoals je die in mijn limited alpinist ziet komen dan in horloges van 3000 Euro en meer aan bod, maar aangezien die architectuur-trekjes delen met de ETA 2892 uurwerken is het ook logisch dat die in een wat hoger segment zitten.

Maar zelfs “instap” Grand Seiko automaten zijn al dik, waardoor je ook GS horloges van 12,8mm dik ziet, dus het heeft iets te maken met hoe Seiko een uurwerk ontwierp. Ik hoor dat Magic lever systemen het uurwerk ook niet dunner maken, bijvoorbeeld.

Als je bij merken als Tissot, Mido, Hamilton en consorten gaat kijken zie je ook veel van deze ontwerp fouten. Gemengde witte verf met gele lume op dezelfde plaat, datums te ver naar binnen, te dikke kasten, te grote kasten…

Ik vermoed dat je in een bepaald prijssegment moet roeien met de riemen die je hebt als je geen handopwinders wilt gaan maken.

Dus ben ik het wel met je eens dat sommige dingen niet optimaal zijn, maar ze zijn in goed gezelschap, en ik denk dat het geen luie cash grab is.

1 like

Ik heb ook een seiko die minder kostte of ongeveer hetzelfde die dit niet heeft. Het lijkt gewoon een afterthought te zijn.

True, de werkpaardjes zijn dik en hebben natuurlijk ook aardig wat componenten. Zichtbodem was in dit specifieke horloge ook een totaal onnodige feature.

Maargoed ze steken ook een 6R in King Seiko van twee ruggen en dat vind ik echt bananas.

Het is mij wel duidelijk dat jij en ik hier uren over kunnen praten en het heus op veel vlakken eens gaan zijn maar ook oneens, ik zet het graag elders voort maar dit is wat mij betreft off topic genoeg.

Dank je voor de beschaafde gedachtewisseling :smile:

Wat ik niet zie is de link tussen het horloge en de masked rider, die ik overigens niet ken. Meestal maken ze kleuren ofzo van een karakter, maar dit lijkt me alleen een inscriptie. Of had een karakter dat horloge ofzo?

Ik zie het ook niet. Maar wat ik wel zie is dat het een verschil van bijna €150,- is tegenover de standaard Seiko SVBR003.
Dure verpakking misschien? :man_shrugging:

1 like

De praktijk van vijf jaar een paar van die dingen dragen wijst mij echter uit dat ze bombproof en comfortabel zijn, en dat het mij aan de pols nooit opgevallen is of gestoord heeft.

Zoals gezegd, ik vind dat spijkers op laag water zoeken. Net zoals dat gezeik over gesigneerde kronen. Who cares, vraag ik me dan altijd af. Wie zit er in godsnaam schuin op z’n horloge te loeren dat hij de kroon voluit ziet, om vervolgens zo’n matig gegraveerde S te missen?

Er blijkt wel uit dat het moeilijk is om een product neer te zetten waar niemand over gaat zitten zeiken. In casu: Ik haat alle Rolex en Tudor clasps. Prima dat ze verstelbaar zijn, maar ik vind het zo skeer en naar dat je met je nagel zo er achter moet gaan lopen sjorren om zo’n clasp te openen… hoe moeilijk kan het zijn om daar gewoon een bajonet-sluiting aan te maken, denk ik dan. En dat terwijl de halve wereld bij die dingen zweert.

Dat klopt. Dan zou ik liever zeggen maak er gewoon 2400 Euro van en steek er een 6L in. Dat zijn superieure uurwerken.

Evengoed:

Probeer onder de 2000 Euro nog maar eens een horloge te vinden wat zo strak is afgewerkt, ook onder een macro-lens.

We moeten ook niet vergeten dat een ordinaire Oris x Cervo Volante al voor 2250,- Euro over de toonbank gaat, en dan heb je het over een horloge op een leren bandje.

Of mijn Longines Dolce Vita op leer die 2000 moet kosten. Tuurlijk zit daar een aardiger uurwerk in, maar dat is dan wel zonder bracelet, met 30m waterdichtheid en een zeer simpele kast-afwerking.

Dan zijn die 36mm King Seiko uit de prep serie niet eens zo raar geprijsd.

Soms doen we net alsof Seiko zich in een vacuüm bevindt waar het niet beïnvloed wordt door het verstrijken van de tijd of het veranderen van de wereld. :slight_smile:

Geen dank, van hetzelfde.

6 likes

Best apart dit plotsklaps gebrek aan oog voor detail…
Natuurlijk kijkt een WIS naar een gesigneerde kroon!

Ik heb daar wel oog voor, maar da’s geen detail wat ik op prijs stel. Als ik zonder tierelantijntjes op de kroon kan, graag. Datzelfde geldt voor gravures op een balansbrug, zeg maar. Er staat al een keer Patek Philippe op de plaat, dus hoeft niet ieder oppervlak nog van een merk, initiaal, of godbetert een Malteser kruis voorzien te worden.

Ik heb m’n kronen, net als m’n schoenen, het liefst zo min mogelijk “bemerkt”. Persoonlijke voorkeur, uiteraard. :slight_smile: Maar dat betekent niet dat ik ga zitten zeiken als ze er uit balorigheid een merkje of tekentje op hebben gezet.

Slordig.
Op de kroon staat het kruis van Militaire Ridderorde van Calatrava afgebeeld.

Interessant relaas overigens omdat ordes eigenlijk altijd bestond uit ridders die intraden en monnik werden. De Orden Militar de Calatrava bestond echter uit Cisterciënzers die ridder werden.

Waar de Tempeliers niet bij machte waren de op de Moren veroverde strategisch gelegen vesting Calatrava in bezit te houden waren de Cisterciënzer ridders dit wèl.
De Orde met de naam van deze vesting is opgericht in 1158.
Het gaat overigens om Calatrava la vieja en niet om Calatrava la nueva.
Calatrava is Arabisch, Qalʿat Rabāḥ, “Fort van Rabah”.

IMG_1352

Het door jou genoemde Malteser kruis hoort bij de Sovrano Militare Ordine Ospedaliero di San Giovanni di Gerusalemme di Rodi e di Malta maar daar weet ik niets van.

3 likes

Nou zeg…kom ik net dit tegen in een oud topic

https://www.horlogeforum.nl/t/leuke-horloge-memes/470265/41?u=dutchspur

1 like

Interessant, ik wist niet dat Calatrava van Qal’at al-Rahba af kwam. Nooit dat verband gelegd.

Die zaten dan weer in Andalusië. Je bent in de war met wat de Middeleeuwse Christelijke barbaren de Saracenen noemden, de bijnaam voor de inwoners van het kalifaat der Abbasiden, in vrijwel het gehele nabije Oosten.

Die Christelijke ridder-orden die als een stel barbaren door Europa en het Midden Oosten trokken interesseren mij namelijk niet, welk kruis ze verder ook maar op de borst hadden geverfd of gestikt. De kalifaten interesseren me meer omdat die mensen wel ontwikkeld waren. Europese ridders waren het niveau barbaar maar zeer ternauwernood ontstegen, op dat moment.

Na de val van het Babylonische, Perzische, en Macedonische rijk ontstonden het Romeinse rijk en later het Byzantijnse rijk, wat natuurlijk langzaam afbrokkelde tot diezelfde Christelijke barbaren Constantinopel tijdens een belegering half in de as legden.

Tijdens dat afbrokkelen ontstond het Omajjaden-kalifaat wat zich tot aan Spanje strekte, maar ook dat brak af, en werd opgedeeld in het kalifaat van de Abbasiden wat in het nabije Midden-Oosten stand hield van 750-1258 CE, terwijl in Spanje het kalifaat van Cordoba de dienst uitmaakte.

image

In Spanje was het een invasie van Katholieken die een einde maakte aan 500 jaar ontwikkeling en de inquisitie inluidde, terwijl de Abbasiden ophielden omdat de Mongolen binnen vielen.

“Moren” is dus ook niet een term die die mensen over zichzelf bezigden, maar eerder een Westerse naam voor de lieden in Spanje en uiterst Noord-West Afrika bij de Omajjaden en de Cordoba kalifaten hoorden.

Al Rahba ligt inderdaad in Syrië. Uweetwel, bij de Saracenen in de buurt, ook al was dat een van oorsprong Griekse bijnaam voor een specifieke groep mensen. Een bijnaam die later gebruikt werd voor vrijwel alles wat Moslim was.

2 likes

Heel goed!

Zelden tot nooit.

Nee.

Its name is derived from the (Arabic: قلعة رباح, romanized: Qalʿat Rabāḥ, lit. ‘Fortress of Rabah’), a reference to the Arab nobleman who held this area in the 8th century, although as a fortress it may date even earlier – to Iberian times.

Zoals je misschien weet spreek je in het Spaans de’V’ uit als een ‘B’.
De Spaanse uitspraak van Calatrava is dan ook Calatraba, equivalent van Qal’at Rabah, snap je?

Dus niet Qal’at al-Rahba, weet niet waar je dat vandaan hebt maar het klopt niet anders had het
Patek Philippe horloge nu Calatalrava geheten in plaats van Calatrava. :wink:

5 likes

Van een burcht in Syrië. :joy:

Klaarblijkelijk zijn er meer fortjes die fikkie heetten. :expressionless::rofl::rofl:

Niks gezegd over de Moren, ik dacht echt dat je in de kruistochten onderweg was, maar het ging dus om de katholieke invasie van Spanje. ,:+1:

2 likes

En binnen!
Toffe uitvoering in real life :slightly_smiling_face:

31 likes

Ziet er tof uit, proficiat :ok_hand:t3:

1 like

Jammer want ze maken serieus mooi LE’s :slightly_smiling_face:.

Prachtig!
Veel plezier ermee.

1 like

Mooie :wink:.

1 like

Mooi!

1 like

Nog wat extra foto’s. Mooi warm kleurtje deze dial!
Geen oranje, geen bruin, geen brons maar zo’n beetje alles wat er tussenin zit.
Excuus voor de stickers :shushing_face:

20 likes

Mooie combinatie maar ik zou dan voor haaienleer gaan
vind die mooier.

1 like