Ik vrees wel dat je ten opzichte van een 36mm DJ je budget wat op moet rekken. Met zo’n 2600 Euro.
Nu is dat voor een heer van stand geen probleem, uiteraard.
Yup. Deze gaat bij mij niet in de kist geraken, vrees ik. Dan moest ik mijn Shunbun en Mt Iwate verkopen, alsmede nog een paar dingen. En dan zouden ze uitverkocht zijn vooraleer ik het met gesloten beurs kon doen.
Dat de SDGM je smaak is, tja, daar kan ik weinig aan doen. Seiko heeft in het verleden de SARX, SARW, SDGM, en andere series gemaakt met verschillende kasten. Er is natuurlijk ook de Sharp Edge serie die inmiddels nog maar uit één laatste model bestaat, maar waarvan er plenty rond zwerven.
De SDGM deed sterk denken aan de huidige Presage Classic serie, zoals bijvoorbeeld SPB521J1, wat ook nog steeds onder 1000 Euro leeft. Deze kasten zijn iets ronder en klassieker, maar liggen qua stijl geen mijlen van die kast af.
Dat gezegd, het patroon op de wijzerplaat is inmiddels geen cocktail time meer. Dat is het probleem met verzamelen: Collecties veranderen, en als iets heel erg excpliciet je smaak is zou je het moeten scoren en houden, omdat je nooit weet of die variant over vijf jaar nog bestaat.
Mijn favoriete cocktail-time achtige wijzerplaat ooit is deze:
De Grand Seiko SBGY003 Spring Drive “Grand Cocktail”. Ook niet meer nieuw verkrijgbaar, bij mijn weten. Dat zou dus jagen worden in de tweedehands markt.
Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik blij ben met veel van de hoge prijzen van de laatste tijd. Dat heeft m’n koopdrag namelijk bijzonder goed ingeperkt. Afgelopen periode nog even een op kooplust/hebberigheid (maar zeker ook horlogepassie) gebaseerde opleving gehad maar ik heb me in kunnen houden met heel veel moeite en wat spreekwoordelijk corrigerende tikken van een forumgenoot.
Paars is leuk voor erbij, niet als enige horloge. Nou zou deze kleur zeker wat toevoegen in m’n collectie maar kan ik makkelijk zeggen dat deze prijzen (en tegenwoordig kun je korting wel vergeten) mij tegenhouden. Een paarse GS van 12k is zeker mooier dan een Seiko 7548 uit 1981 in fantastische staat maar van die laatste geniet ik ongeveer even veel.
Mijn ervaring, als je de Seiko Boutique weet te vermijden en via een grijze dealer gaat, al dan niet in Japan, is dat er korting te vinden is op veel GS modellen. Of dat ook voor deze limited gaat gelden is vers twee.
Dat gezegd, zelfs met een korting worden dit soort horloges in deze prijsklasse nooit een snack of impulsaankoop. Zeker niet voor mensen met mijn budgettaire beperkingen.
Bedankt voor het aanstippen van de opties. De genoemde Presage Classics maken voor mij niet hetzelfde los. De Sharp Edges series komt er inderdaad heel dichtbij, maar ik vind de wijzerplaat nou niet echt mooi. En zit daar geen 6R15 in? Mensen verwijten mij wel eens te kritisch te zijn, maar dat zullen er vast meer zijn hier op het forum.
De SBGX is in principe voor 1800-1900 nieuw te vinden. De SBGP tussen 2300-2400. Dan heb je een superlatief uurwerk, onderhoudsvrij horloge, en een afwerking waar de SARX de vingers bij af kon likken in een kast die gewoon 2 millimeter dunner is, zonder dat je een 6R uurwerk onder de kap hebt.
Ik hoor wat je zegt over het budget, maar daar zou ik rustig een paar horloges voor slachtofferen om die 700-1300 verschil te overbruggen.