Nieuwe Seiko stopt ermee :(

Hi mede horloge liefhebbers,

Pas heb ik een nieuwe Seiko SRPD55 gekocht om te modden. Een nieuwe insert, nieuwe crystal en een nieuwe chapter ring. Verder niks…

Leek allemaal goed te gaan, tot ik het horloge om deed en zag dat de secondewijzer niet meer bewoog…

Uurwerk staat helemaal stil en opwinden heeft helaas geen effect. Heb hem open gemaakt maar geen rare dingen kunnen vinden. De kroon gaat er ook gewoon netjes in en handmatig de tijd verzetten gaat gewoon prima, evenals de datum.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en of het de moeite waard is om naar een horlogemaker te gaan? Kosten hoger dan waarde horloge?

Grt Bas

De secondewijzer loopt niet ergens tegenaan?

1 like

Denk inderdaad ook dat de wijzers tegen elkaar aan lopen en daardoor het niet loopt. Kan je wel de tijd verzetten?

Tijd verzetten lukt wel zonder problemen. Uur en minuten wijzer bewegen gewoon en de datum en dag lopen netjes mee.

Dan denk ik dat je secondewijzer lichtelijk verbogen is, want als je de uur en minuten wijzers voorbij de seconde draait loopt het horloge dan wel?

Heb zowat iedere stand geprobeerd maar als ik hem voorbij de seconden en minuten stand zet loopt hij ook niet.

Zijn de wijzers er ueberhaupt af geweest?

Prutsen aan een horloge zonder uurwerk-kennis/kunde is altijd riskant. Je weet niet waar je zoeken moet als het misgaat.

I’ve been there. Toen heb ik toch maar even een opleiding gevolgd. :slight_smile:

En nog zoek ik me soms wezenloos als er iets misgaat. Maar ik kom er wel altijd uit…

4 likes

Wijzers zijn er niet afgeweest. Uurwerk is er heel even uit geweest om de crystal te verwisselen. Daarna meteen weer teruggezet. :frowning:

Loopt alleen de seconde wijzer niet en de rest wel of echt helemaal niks (geef het 5 min)? Dat is waar ik achter probeer te komen als niks het doet kan het echt van alles zijn zoals Peter aangeeft.

Loopt-ie wel buiten de kast? In dat geval raakt de secondenwijzer het glas aan de onderkant.

Staat helaas volledig stil. Ook buiten de kast loopt hij trouwens niet heb ik net even gecheckt. Wat is wijsheid? Horloge maker of een volledig nieuw uurwerk aanschaffen

Dit kan zo simpel zijn soms. Maar ik neem even een “break” qua horlogewerk…

…neem even contact op met Aad57. Zet er een @ voor en stuur hem een berichtje. :+1:

1 like

Thanks voor de input allen! Er is iets heel vreemds gebeurt zojuist… ik gaf het horloge een paar tikken en hij klinkt ineens anders, lijkt nu wel te winden en begint ineens te lopen… Ik kijk even aan wat ie de komende dagen doet bij dragen en anders geef ik wel even een @.

1 like

Blijft raar spul, Seiko. Heb er ook een paar, maar werk er liever niet aan (beiden al uitvoerig onder het mes geweest)… :wink: Aad wel. :+1:

1 like

Als hij nieuw gekocht is, dan heb je garantie op het horloge. Gewoon opsturen naar Seiko en laten repareren.

Oh wacht, je hebt hem al zelf opengemaakt. Ai, dan wordt het hem niet meer.

1 like

Ik heb eventueel wel een adres in regio Eindhoven, weet niet of dat voor je te doen is.

SII uurwerkje is de hele wereld niet qua geld. :slight_smile: Mocht het fout gaan.

Mogelijk toch een onderdeel los geraakt of iets klem komen te zitten… Even na laten kijken als je er zelf niet wegwijs in bent is het advies.

Hij is uit de kast geweest. Er hoeft maar een klein vezeltje in het uurwerk te zitten op de verkeerde plek en hij stopt al. Schudden en klooien en het vezeltje verhuist, nooit meer last van of straks weer.

Zeer herkenbaar!