Heb een goede 3 weken/1 maand terug een SRPE39K1 gekocht, deze liep ongeveer 9-11 seconden per dag te traag in het begin, nu merk ik dat deze altijd maar meer en meer tijd verliest, zit ondertussen op -25 seconden.
Nu weet ik dat dit binnen de specs valt (wat belachelijke specs zijn wat mij betreft) maar dit is toch wel heel veel, de juwelier wasr ik deze gekocht heb werkt zelf niet aan horloges dus enige optie is opsturen naar Seiko waar ik waarschijnlijk niet moet rekenen op garantie omdat de specs -35 zeggen…
Wat zou de oorzaak kunnen zijn en wat zou ik hier best mee doen?
Langzamer lopen kan ook bij een gemagnetiseerd balans. Ik heb al meermaals achter lopende horloges gedemagnetiseerd waarna ze weer goed liepen. Een gemagnetiseerde balans is verstoord en tikt niet zoals het altijd zou horen.
Klopt als de spiraalveer dusdanig gemagnetiseerd is dat de de windingen tegen elkaar aan plakken zorgt dit voor een kortere spiraal en dat zal altijd resulteren in sneller lopen.
Ik ben dan wel benieuwd waarom mijn horloges die achter liepen na demagnetiseren ineens een stuk beter op tijd gingen lopen. Heb je daar een verklaring voor?