Ik heb sinds kort een nieuwe tissot couterier, Nu vroeg ik mij af weet iemand hoeveel afwijking deze heeft ? , en wat dit inhoud ? , ik ben namelijk niet echt bekend met automaten.
moet je deze dan 1 keer in de week/maand bijstellen op de goeie tijd ?
Mijn Swatch had geloof ik hetzelfde uurwerk (ETA C01.211) en die hoorde van een medewerker dat die “afgeregeld” worden op 30 sec. per dag.
Oftewel niet afgeregeld
Nu kan ik me voorstellen dat Tissot wellicht iets hogere eisen stelt.
Een goede horlogemaker kan dat (meestal gratis) voor je uitmeten.
In de verschillnde posities ga je wellicht andere meetresultaten krijgen ( horloge horizontaal of vertikaal, enz… ) én de praktijk wijst uit dat een horloge om de pols zich NOG anders gedraagt dan op het meettoestel.
Draag hem gewoon es 14 dagen en noteer dagelijks de afwijkingen ?
Op het gevaar af een domme opmerking te plaatsen:
Is het niet zo dat je een horloge zowieso 14 dagen eerst moet dragen voor het e.e.a. zuiver nageregeld kan worden? Dit ivm het inlopen?
Ik heb twee automaten die vrij snel lopen. De nieuwe Eterna Monterey uit oude stock loopt nu ongeveer 10-12 seconden per dag te snel, na 14 dagen draagtijd.
Vorig jaar heb ik de Milestone een beurt laten geven omdat de gangreserve ineens snel achteruit ging. De horlogemaker heeft em gesmeerd en nageregeld.
In het begin was alles perfect, ongeveer 2 seconden per dag te snel. Gangreserve is weer dik voor mekaar, alleen is het horloge gaandeweg steeds sneller gaan lopen. Inmiddels heeft het zich gestabiliseerd op 20-24 seconden per dag in de plus. Dit is nu stabiel, dus ik denk dat ie binnenkort terug mag voor een naregelbeurt.
Alleen gaat het allemaal via een juwelier. Liever zou ikzelf gewoon bij een gerenommeerde horlogemaker langsgaan. Ben alleen altijd voorzichtig met zomaar ergens op af te stappen. Het moet wel iemand zijn die de ETA’s gewoon kent, zo uit mijn hoofd zijn het 2824’s. Maar ben me niet zeker.
Ik zou in dit geval het horloge eerst voldoende draagtijd geven, om de zaak te laten stabiliseren. En dan pas laten naregelen. Anders blijf je heen en weer rennen naar de horlogemaker.
Een ETA uurwerk moet voor iedere gediplomeerde horlogemaker absoluut geen problemen opleveren.
Deze uurwerken komen in zoveel horloges voor, het zijn gewoon standaard uurwerken.
Een ETA uurwerk moet voor iedere gediplomeerde
horlogemaker absoluut geen problemen opleveren.
Deze uurwerken komen in zoveel horloges voor, het
zijn gewoon standaard uurwerken.
Nee dat is nu net het probleem. Uurwerk is pas sinds oktober geintroduceerd en wordt nu alleen nog door Tissot en Swatch gebruikt