Nieuwe Tissot PR516

Bij de mechanische staan ze volgens mij verder naar buiten :wink:
De 2-6-10 indeling van die quartz eta’s is gewoon niet zo mooi. Geeft te grote lege vlakken op de wijzerplaat. Je ziet vaak dat ze daar dan tekst neerzetten maar dat hebben ze hier niet gedaan.

1 like

Ja… dat bedoel ik eigenlijk. Die 2 en 10 staan te ver omhoog oid

1 like

Snap eigenlijk niet dat ETA nog steeds geen quartz chrono uurwerken heeft met een 3-6-9 indeling. Dat is gewoon de mooiste indeling. Alle “budgetmerken” van de Swatch group zijn veroordeeld om deze wijzerplaatindeling te gebruiken voor de quartz chrono’s.

1 like

Jemig, zo is het mij nog niet eerder opgevallen maar je hebt gelijk! Die layout doet het gewoon groter/minder mooi staan. Gek dat ik dat niet eerder bewust heb opgemerkt!

2 likes

Ik vind t juist fijn als er extra dingen als safety clasp enzo op n sluiting zitten. Geeft stukje meer zekerheid. Ik heb vouwsluitingen gehad die wel eens spontaan open sprongen.

1 like

Vind het jammer dat ze de ‘T’ niet toevoegen aan het logo…zoals het vroeger was…geeft iets meer de vintage vibe.
Had van mij overigens ook op de PRX’en gemogen

1 like

Weet je wat het probleem is bij de quartz uitvoering en waarom hij uncanny valley ingaat. Het is die bassie en adriaan robot positie van de sub-dials. Ze staan niet mooi op 3-6-9 en krijgt hi zo’n verbaast koppie van.

2 likes

Eensch! Oude logo erop zou (nog wat) leuker zijn.
Vintage Tissot Data - Something You Should Bookmark
Die van 1959-1976 dan. :grin:

Haha, ik begijp 'm! :joy:
Adriaan Lachen GIF - Adriaan Lachen Robin - Discover & Share GIFs
Robin de Robot. :robot:

1 like

Klopt, dat hadden we hierboven al besproken; die eta quartzen staan allemaal op 2-6-10, en dat is gewoon niet zo mooi.

Bassie en Adriaan heb ik gelukkig geen herinneringen aan want wij hadden vroeger thuis geen TV :grin:

2 likes

Echt niet? Nou, je hebt wel wat gemist, hoor!
Bassie Adriaan GIF - Bassie Adriaan Lachen - Discover & Share GIFs
Maar had jij natuurlijk helemaal geen tijd voor. Zat je waarschijnlijk ook al aan Tissootjes te sleutelen, toch? :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Ik heb een hekel aan clowns dus ik ben heel blij dat ik dat gemist heb :innocent:

Maar ik zat toen nog niet in de horloges, dat heb ik niet van huis uit meegekregen. Wel allerlei ander gepriegel; modeltreintjes, plastic modelbouw, etc.

3 likes

Kreeg hem gisteren door Tissot gepresenteerd:

https://click.communication.tissotwatches.com/?qs=58eca580a2c3ab1e2d03697496f2e27dd526d0019432b0ca36c64ef7141099ecad99f0570358f27815c9898f32f2407d0ca57a363be1184dbb2624bff584e073

Zou de handwinder zeker niet kopen; veel te dik. De quartz is nog wel te overwegen; die 2-6-10 layout heeft juist wel iets aparts.

Best aardig voor een chronograaf… prijs valt voor een Zwitserse chrono inmiddels in de categorie “betaalbaar”.
Maar wat was het gaaf geweest als Tissot een re-issue in de oude maten van mijn oude had gedaan… Lemania handopwinder erin… desnoods een doorkijkdeksel…
e3b72b9d9f420ae72c837998f96f48df70f705e0_2_500x500
De mijne overigens weggedaan omdat ik de bezel wel heeeeeeeeel kwetsbaar vond…

2 likes

Dat was inderdaad wel gaaf geweest. Dat Lemania uurwerk wordt door Omega in feite nog steeds gemaakt dus dat was best te regelen geweest. Al denk ik dat hij dan ook nog wat minder betaalbaar was geworden :roll_eyes: :grin:

Inderdaad; Tissot noemt het dan ook een “herinterpretatie”:

Schermafbeelding 2024-02-23 142350

1 like

Ja, of een ander mechanische handopwinder! En volgens mij hoeft ook met deze Calibre A05.29 het horloge niet zo dik te worden.

1 like

Ze doen bij Tissot inderdaad niet zo hun best om horloges dun te houden. Staat onderaan het lijstje ontwerpeisen denk ik :grimacing:

Al vind ik 13.6 mm nog wel te doen. Kan beter, maar zou voor mij geen deal breaker zijn.

Ja en slim ook, kijk wij zijn hier allemaal wel van die fanaten die naar historische modellen kijken.
Maar als jij voor het eerst een dure, stoere en jaja mechanische Zwitserse chronograaf wilt… je loopt de lokale juwelier binnen… en je ziet deze… mooi afgewerkt… gaaf en zichtbaar uurwerk… merk met historie… design met historie… prijs onder de 2.000 euro… dan ga je denk ik wel voor de bijl!

1 like

Ik houd het nog maar even bij m’n origineel. Al is dit een net oudere versie waar nog Seastar op staat in plaats van PR516 en een diameter van 34 mm.

2 likes