Nieuwe vintage aanwinsten

Vandaag was het dan zover. De van der Klaauw moest het huis verlaten.

Maar niet getreurd, er lagen alweer 2 nieuwe horloge’s op me te wachten.

De reden van verkoop is eigenlijk heel simpel. Ik ben iemand van:

kwaliteit boven kwantiteit

Maar na een tijdje dit horloge gedragen te hebben, afgewisseld met de Tissot en sinds kort ook de Meistersinger kwam ik erachter dat kwantiteit toch ook wel leuk was en dat je ook kwantiteit kan hebben met een uitstekende kwaliteit. De Tissot immers deed het nog steeds erg goed.

Dit o.a. heeft mij doen besluiten de van der Klaauw weg te doen. Dit is nu dus geschied en sinds vandaag heb ik er 2 nieuwe aanwinsten bij, vintage wel te verstaan.

Allereerst een Omega:


Prachtige stalen kast met mooie wijzerplaat met goudkleurige cijferindex. Erg mooi en was hier dan ook meteen verliefd op. Deze moest en zou ik hebben. :smiley:

De volgende aanwinst is een Girard Perregaux, ik zocht eerst een Chronographe Suisse, maar deze zijn in principe nog wel te vinden en zijn niet zo heel duur, dus die kan altijd nog komen. Een vintage IWC of JLC staat ook hoog op de lijst, heel misschien dat er over een aantal maanden een JLC binnen bereik is, hierover later meer. :wink:

Maar goed, mijn Girard Perregaux, deze heeft een alarmfunctie en dat trok me erg aan, verder heeft het een mooie robuuste kast (geen uboot formaat) en ziet er overall erg netjes uit:


Ook heb ik gister een andere nieuwe aanwinst besteld (geen horloge, wel horloge-gerelateerd) en hoop dat deze er eind volgende week kan zijn. Maar dat wachten we rustig af, dan zal ik nog een mooie foto’s maken van de hele familie incl. die andere nieuwe aanwinst.

Ik ben weer tevreden. :smiley:

zeker leuke aanwinsten, vooral de girard perregaux!!! gefeliciteerd ermee!!!

Leuk voor jou Jaap-Wim! Ik hoop dat je geen spijt krijgt van je beslissing!

Door jou beslissing ben ik nu echt de jongste Van der Klaauw drager!

Bram

Hallo Jaap-Wim,

Misschien heb je 't ergens als 'n keer verteld, maar ik ben zeer benieuwd waarom je de Van der Klauw de deur uit hebt gedaan. Algemeen wordt een Van der Klauw immers beschouwd als 's Neerlands top.

Groet,

Johan

Mooie aanwinsten (geloof ik tenminste, iets scherpere fotootjes zouden geen kwaad kunnen :smiley: ) veel plezier ermee (tu)
Die GP vind ik bijzonder met het alarmtijdstip in een venster bij de 6, weet je misschien wat voor uurwerk erin zit?? een A.Schild??

Wel een nootje: Snap ik het goed dat je je vdKlaauw verkocht hebt om deze klokjes te kunnen bekostigen?
Dat begrijp ik dan eerlijk gezegd niet zo erg, ben zelf een liefhebber van vintage horloges, maar ik denk toch niet dat ik gauw een VdK zou ruilen voor een paar ouwetjes. (vooropgesteld dat ik ooit een VdK zou kunnen betalen)

Groet,

Hallo allen en bedankt voor de vriendelijke woorden.

Om de vragen over de vdK. te beantwoorden:

voor een tijdje terug had ik een vintage Tissot gekocht (welke ik nog steeds met veel plezier draag) en had al langere tijd interesse in vintage. Ik was alleen altijd bang dat de oudere horloge’s toch minder goed bestand zijn tegen het dagelijkse leven (fietsen naar school enz.).

Toen ik de Tissot een langere tijd omhad viel het mij op dat deze zich (voor een oudje) behoorlijk goed hield en tot mijn verbazing qua tijdmeting ook zeer nauwkeurig was. Dat punt was dus voor mij al helder. Toen het uurwerk, de onderdelen en de prijs. Vintage is over het algemeen goedkoper dan nieuw en qua kwaliteit doen ze ook zeker niet onder voor een nieuw horloge.

Dit zette mij aan het denken en ben toen (voor mijzelf) tot de conclusie gekomen dat 1 duur horloge niet zozeer voor mij weggelegd is. Ik had inmiddels een vdK., Meistersinger en die vintage Tissot. Behoorlijke prijsverschillen dus, maar wat kwaliteit betreft was de Tissot noch de Meistersinger zeker niet de minste. Veel zitten denken, gevraagd aan andere maar op de een of andere manier kon ik de prijs van een 7750 (in mijn ogen) toch niet rechtvaardigen. Tuurlijk heb je een prachtig Nederlands horloge en het is gelimiteerd enz enz. Maar ja, hoeveel waarde hecht je daarzelf aan?

Ik moet zeggen dat ik ook zeker wel tevreden ben over de van der Klaauw in kwaliteit, nauwkeurigheid enz. maar goed, dat komt niet omdat het een van der Klaauw is, maar vanwege het uurwerk (valjoux 7750 of 7751) en deze zijn immers ook goedkoper te krijgen.

Daarom heb ik besloten deze duurdere weg te doen en wat goedkopere (maar dus zeker niet mindere) horoge’s ervoor in de plaats genomen.

De Omega gaat naar mijn vader, dit is echt hét horloge voor hem. Mooie cijferindexjes, het goudkleurige kleurt mooi bij de stalen kast, formaat is niet te groot en kan verder gedragen worden onder een pak alswel onder een wat meer casual outfit. :slight_smile:

De GP heb ik momenteel om en zit en staat erg mooi, mede door de wat dikkere kast (komt misschien door het alarm dat erin zit) oogt hij niet eens zo heel vintage.

Hopelijk heb ik zo een btje meer duidelijk kunnen maken waarom de vdK. voor deze 2 oudjes. Oja, dit was trouwens nog niet alles, want als het een btje meezit zit er over een aantal maandjes (weet niet precies hoeveel) misschien nog een vintage JLC in. Maar hierover later meer. :smiley:

ik kan me er wel in vinden en gaat het alleen om het nederlands en het gelimiteerde dan koop je toch een danox ,made in deventer(wel japans uurwerkje)en met een oplage van 50 in het jaar zeer beperkt
kwaliteit heb ik het dan dus niet over he

Hallo JW,

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie op mijn vraag. Vintage horloges hebben inderdaad een charme die moderne horloges niet hebben: (1) geschiedenis en (2) afwijkende uurwerken. Vrijwel overal zit tegenwoordig een ETA-uurwerk in, het enige verschil is de afwerking. Zelf heb ik veel vintage horloges, meestal gekocht in NOS-staat. De prijzen waren relatief laag, hoewel ik moet zeggen dat die de laatste jaren wel omhoog is gegaan. Leuke vintage-horloges die ik zelf voor een prikkie heb gekocht (NOS) zijn bijvoorbeeld een Longines Conquest (75 Euro), Vulcain Cricket (150 Euro), Hamilton Buren (75 Euro). Het nadeel is wel, dat de maatvoering van dit soort horloges niet geheel bij de huidige tijd past. In de jaren 60 had een herenhorloge een diameter van pakweg 33 mm. Nu is 39 mm zo ongeveer de maat. Mijn eigen smaak is wat dit betreft ook gegroeid.

Tja, welke waarde hecht je aan gelimiteerde oplage, Nederlands fabrikaat en dergelijke… Zelf interesseert een limited edition mij niet als dat niet gepaard gaat met een bijzondere eigenschap of verbetering. En vaak is dat niet zo, en is het een simpele verkooptruc. Dat een VdK Nederlands fabrikaat is, zou voor mij wel een rol kunnen spelen als er ook sprake zou zijn van een uurwerk van Nederlands fabrikaat, maar dat is niet het geval (wel zijn de zodanig verfraaid dat ze misschien door kunnen gaan voor Fries fabrikaat). Zo bekeken ben ik het met jouw keuze eens, voor zover dat er toe doet. Je Omega en GP bezitten samen in ieder geval heel wat meer emotionele waarde dan de VdK.

Groet,

Johan

dit bedoel ik dus

Mooie vintage horloges, vooral die Omega.

Nu het je tenmiste plezier voor 2 ipv 1 vdk. (:smiley:

Bedankt allemaal. Ben er nog steeds erg tevreden mee, zit alleen wel met een vraagje ondertussen.

De omega bevat het volgende caliber:

Omega
uurwerknr. 1340-8sc
caliber. omega 283

jaar. circa 1951

Nou viel het mij op dat deze best stroef gaat met opwinden (er is best veel inspanning voor nodig) en nou was mijn vraag of dit zo hoort bij deze calibers of dat hij eerst ff moet inlopen. Of kan het ook wat anders zijn, moet er wat meer gesmeerd worden of is er iets niet goed met het uurwerk?

Iemand? ? ?