Af en toe bied ik toch op wat vintage horloges, als ik denk wat leuks te zien. Ondanks dat vintage niet mijn hoofddoel is.
De laatste tijd weer wat nieuwe binnen gekregen, waar van ik onderstaande de leukste vind. Ik weet echter niets over deze klokken, en vraag me af of jullie me er iets over kunnen vertellen?
De eerste is een Oriënt Soccer. Bovenste knop verstelt de binnen ‘duik’ ring, en werkt. De onderste verstelt de dag/tijd, maar de tijd verstellen lukt niet. Hij klikt door, alsof hij niet aan grijpt. Iemand enig idee of dit simpel op te lossen is? Hij loopt verder wel als je hem een paar slingers geeft.
De tweede is een Endura chrono. Hij loopt, en lijkt zelf redelijk op tijd te lopen. Chrono kan ik starten en stoppen, maar resetten werkt niet. Iemand enig idee hoe dit zit?
Leuk spul Die orient is wel van een stuk betere kwaliteit dan die endura die volgens mij een vrij simpel uurwerk heeft.
Tijd verstellen van de orient doe je toch door het uittrekken van de onderste kroon? Tandwieltje dat niet helemaal goed aangrijpt? Dan moet je denk ik toch de wijzerplaat er af hebben.
Ja, bij die Oriënt kan je de onderste kroon 1x uittrekken voor de datum, en 2x zou tijd moeten zijn. Dan grijpt hij echter niet aan ofso, want de wijzer trilt een beetje, maar verstelt niet.
Weet je toevallig ook iets over dit model? Ik kan op internet helemaal niets vinden over heet ‘Soccer’ model van Oriënt.
Over dat Endura uurwerk had ik gevonden dat het inderdaad destijds vrij simpel was, en eigenlijk bedacht als ‘wegwerp’ uurwerk. Als er iets kapot was, was het goedkoper om het hele werkje te vervangen. Ik ben alleen de naam/type van het uurwerk even kwijt… Het grappig is wel dat dit uurwerk na een uurtje of 6 lopen nog geen afwijking lijkt te hebben. Hij tikt alleen wel alsof je een kookwekker om je pols hebt
De tweede is een Endura chrono. Hij loopt, en lijkt zelf redelijk op tijd te lopen. Chrono kan ik starten en stoppen, maar resetten werkt niet. Iemand enig idee hoe dit zit?
Volgens mij zit hier een uurwerkje van Lapanouse in, deze heeft geen reset.
De tweede is een Endura chrono. Hij loopt, en
lijkt zelf redelijk op tijd te lopen. Chrono kan
ik starten en stoppen, maar resetten werkt niet.
Iemand enig idee hoe dit zit?
Volgens mij zit hier een uurwerkje van Lapanouse
in, deze heeft geen reset.
Dus dan kan je de chrono niet op 0 stellen? Dat is toch een beetje nutteloos dan?
De endura heeft een penanker,die maken nog al wat kabaal.
De knoppen zijn er eigelijk voor de look,kijk ik heb ook een horloge met knopjes.
Met de ene verzet je een hendeltje dat dan het balanswiel stopt,en met de andere gaat de hendel weer terug,inderdaat van weinig nut,maar wel grappig toch.
Gek genoeg lopen deze 1 jewel werkjes meestal verbazend goed op tijd.
Heb er zelf ook een gehad,die verloor maar een paar sec per dag.
Zolang je maar van de cronoknoppen afblijft.
Ik heb nou twee dagen die endura om gehad, en heb nog geen afwijking kunnen ontdekken Tikt wel alsof je een kookwekker om je pols hebt, maar dat is stiekem ook wel leuk
Ik ben er in ieder geval blij mee
Nou nog even achter die Oriënt aan, ik moet eens gewoon een aantal klokjes meenemen en in één keer ter reparatie aanbieden ergens.