Nieuwe Vintage LCD horloges

En hoe draagt zo’n databank nu,
niet erg zwaar of zwabberig ?

groet Gerard

Ik heb ook een DBC-60, omdat ik deze bij een eerdere post van Nick erg gaaf vond. Hij draagt zeer licht ondanks de stalen kast en band. Er zit ook een lichte knik tussen het display en de keypad waardoor het horloge perfect op de pols zit.

Ik heb ze net even gewogen, de stalen versie (DBC-600) weegt zo’n 51/52 gram en de kunststof versie (DBC-60) weeg 25/26 gram.
Het is precies wat Melvin zegt, door de knik in het horloge tussen display en keypad zit hij echt hartstikke goed om je pols heen en hij draagt dus echt heerlijk.
Ik moet wel zeggen dat de metalen variant wat fijner draagt, omdat die band wat fijner meebeweegt om je pols heen. Dit kan ook misschien nog veranderen als ik de DBC-60 wat vaker draag en het bandje dus wat soepeler wordt, maar dat weet ik (nog) niet.

Vintage1982 Schreef:

Ik heb ook een DBC-60, omdat ik deze bij een
eerdere post van Nick erg gaaf vond. Hij draagt
zeer licht ondanks de stalen kast en band. Er zit
ook een lichte knik tussen het display en de
keypad waardoor het horloge perfect op de pols
zit.

okay… thanx
ik overweeg zo’n “nieuwe” te kopen maar dat is dan waarsch. online dus alle info is welkom.

Haha klopt precies, mijn DBC-600 (volgens mij noemde ik hem net DBC-60, spijt me!) weegt ook 51 gram. Hoe loopt de jouwe qua tijd? Na een paar weken liep die van mij een paar minuten voor namelijk.

Gr Melvin

Haha ach maakt niet uit, die ene 0 meer of minder… het is praktisch hetzelfde horloge dusja.
Maar mijne loopt zo te zien nog gewoon prima, heb hem wel een week of 2 geleden gerest omdat ik de batterij gebruikte voor de dbc-60. Anders wist ik dus niet zeker of die zou werken, maar hij liep toen ook nog gewoon goed op tijd.
Hoe de DBC-60 loopt durf ik niet te zeggen, die heb ik pas 2 weken maar tot nu toe loopt hij nog goed.
Misschien werkt het om hem even geheel te resetten? Dus batterij er even uit en vervolgens met een metalen pennetje de AC verbinden met de metalen plaat van het ‘uurwerk’. Ik weet het niet zeker, maar misschien dat het helpt?(tu)

overigens, Gerard. De nieuwe is dan neem ik aan de 611 die je wil bestellen? Of wil je de 610, die is ook uit de jaren '80 maar die zie je nog af en toe eens uit een oude voorraad nieuw voorbij komen. Het grootste verschil tussen de 600/610 en de 611 is dat de 611 in verschillende talen instelbaar is. Qua uiterlijk is het zo dat vooral het keypad anders is. Daar zitten geen letters op alleen maar cijfers voor de calculator. Overigens zie ik op de casio site wel staan dat er wel een telememo stand op zit, maar ik zou geen idee hebben hoe je die dan zou moeten bedienen…
Ook heeft de 611 een tweede tijdzone, welke de oude niet heeft.
Verder is de indeling van de rasterlijnen van het schermpje iets anders, bij de 611 staat er linksboven dus de dag en bij de 600 is het dus meer in het midden en is de bovenkant van het scherm alleen voor de kalender.
Zowel de oude als de nieuwe hebben een alarmfunctie, volgens mij ook beide met snooze functie (de nieuwe in ieder geval sowieso). Beide een stopwatch, calculator met 8 cijfers en een kunststof kast die er uitziet als metaal…
Ik weet niet tot hoe ver de jaarkalender van de 600 loopt, maar ik denk dat je er zeker vanuit kan gaan dat die van de 611 veel langer mee gaat :smiley:

Wel nog een ‘groot’ verschil tussen de 600/610 en de 611 is het lampje. De 611 heeft een LED lampje en de 600/610 heeft er een klein gloeilampje ofzo (weet niet zeker wat voor lampje, maar in ieder geval geen LED)
Ook de manier van de caseback vastzetten is anders. De 600 heeft 2 schroefjes ongeveer ter hoogte van de knik in de kast, waar de 610 en de 611 4 schroefjes hebben. 2 ter hoogte van de knik in de kast en 2 aan de bovenkant van de kast. Hierdoor zal de nieuwe(re) versie denk ik iets beter tegen water kunnen, maar ze zijn absoluut NIET waterdicht.

Meer kan ik er zo niet over vertellen…:+

Hier overigens een link naar een PDF van de handleiding voor de DBC-611
Dan kun je dus makkelijk even zien wat alle functies zijn en dus ook misschien wat duidelijk wat de verschillen zijn.

De handleidingen voor de oude versies, de 600 en de 610, zijn helaas niet bekend bij Casio…