Nieuwe Vostok horloges gekocht

Nieuwe Vostok horloges gekocht.

Misschien niet voor het vintageforum, maar aangezien deze horloges al vanaf eind jaren 70 worden gemaakt, lijkt mij dit wel de juiste plek.

Kon het niet laten, om toe te happen, bij het horen van de kreet Neptune.

Er zijn er een paar in omloop, enkel in Moskou.
Bijzondere van deze Neptune is dat Neptunus vorkje op de wijzerplaat. Dat witte er omheen is lummi wat in het donker er mooi uitziet. De golfjes op de wijzerplaat zijn gebleven, de deksel is ook voorzien van het Neptune symbool.
Zeldzaam, ik heb deze nergens anders gezien, dan bij een webwinkel in Moskou. Overigens zijn ze uitverkocht, dus ik heb geluk gehad…


Dit is een andere Neptune, met een zwarte plaat, maar in het licht is hij wat groen. Bijzonder mooi is het iets van 3d effect van de Neptunus vork in het midden van de plaat.

De kast is anders dan de huidige Amphibian en verwijst naar een in het verleden uitgebrachte versie, met dit soort bandbevestiging.


De volgende is een hele andere Vostok, namelijk een Vostok-Europe.
Mooie stalen kast met bewerking, een duurder caliber uurwerk met 31 jewels, en dag/nacht indicatie, geschroefde kroon, bol mineraalglas.
Oorspronkelijk was er een jaren 70 polsband van het zeer brede soort. Die heb ik vervangen dor deze band met rode stiksels, omdat de indixies ook roos zijn. Past prima vind ik zelf.




En bij al dat nieuw spul een klok die minstens zo zeldzaam is als de Neptune, een Poljot quartz.
Mooie dieptewerking en goede afwerking.


Ik kan van het weekeinde weer genieten.

Greetz Erik

mooi klokken, leuk om te zien, dat je oude liefde nog eer aandoet,
we leren weer eea
zijn ze echt op?

Het zijn idd erg bijzondere modellen.
Ik vind het knap dat je deze zo kunt bemachtigen, maar daar blijk je ook een neus voor te hebben merk ik.
Veel plezier gewenst.

Ja, goede vangst gedaan!
Vooral die met het grote drietand-logo vind ik erg mooi.
Jammer dat ze op zijn, zo één had ik ook wel willen hebben.

Erg mooi!
Kun je misschien iets vertellen over de waterdichtheid van de duiker? Ik zat er aan te denken om zo`n rus te kopen voor het ruigere werk (Vakanties bijvoorbeeld). Denk je dat dat kan? Nu is dat voor mij een verschrikkelijk quartz apparaat, deze vind ik echter de perfecte stoere uitstraling hebben.

Veel plezier ermee!

Groeten,
Michiel

Heb via een ruil ook een Komandirskie in bezit (nooit zelf nieuw gekocht hebben), vind het wel een geinig klokje, die vanwege de hoekige vorm voor mij op een brede band toch meer tot zijn recht komt:

heel mooi!

Hoi Erik, de collectie breidt weer lekker uit!

Gek genoeg vind ik de oude Poljot de mooiste(tu)

Om de één of andere reden ben ik niet zo weg van de moderne Russen, zal wel met de leeftijd te maken hebben:D

Hallo Michiel, met de waterdichtheid zit het met de Amphibia’s wel goed.

Hier een leuk artikeltje van WUS over het ontwerp van de Amphibia’s: http://forums.watchuseek.com/f54/vostok-amphibia-analysis-design-methodology-491757.html
Daar staat e.e.a. in over de wijze waarop de waterdichtheid bij dit type horloge is gerealiseerd.

GéJé Schreef:

Ja, goede vangst gedaan!
Vooral die met het grote drietand-logo vind ik erg
mooi.
Jammer dat ze op zijn, zo één had ik ook wel
willen hebben.

Hier misschien nog? http://www.smirs.com/product_info.php?products_id=3619&language=en

Hallo Erik,

Proficiat met je aanwinsten. Ik zie ze binnenkort graag eens “live”.

Groet,
Peter.

Klopt die is wel verkrijgbaar, maar die van mij heeft een kast met normale lugs.
Nette prijs overigens.

Hoi Michiel,

Ik heb in de jaren 80 gedoken met de Amphibians, tot 65 meter en dat kunnen ze goed hebben, ik heb nooit problemen gehad met water. Ter kontrolle, kijk ik voordat er water contact komt altijd of de kroon goed vast zit.

Ik vind het een aanrader zeker voor vakantie. Gebeurd er wat mee, met verlies etc. Dan ben je ongeveer 60 euro kwijt.

Deze heb ik ook, de Komandirskie uitvoering. Ook die van jou heeft een schroefkroon. Bovenal is dit een lekker maatje met een mooie uitstraling. En daarbij een goed uurwerk.

Hoi Tom,

Zo oud ben jij toch niet? Mijn vader van 76 loopt sopms met een gele Casio, wat ik niet zo snel zal doen…

De Poljot is mooi, een van de eerste quartzen uit De Soviet.
Hij ziet er degelijk uit, het uurwerk is nog ouderwets met tandwielen en veel ijzer.Mooie om te zien, daar heb ik wat mee, ondanks dat het een quartz is.

Stalen kast en een schroefbodem.

De andere zijn nieuw maar ook weer oud, toch?

ehwatch Schreef:

Hoi Tom,

Zo oud ben jij toch niet? Mijn vader van 76 loopt
sopms met een gele Casio, wat ik niet zo snel zal
doen…

De Poljot is mooi, een van de eerste quartzen uit
De Soviet.
Hij ziet er degelijk uit, het uurwerk is nog
ouderwets met tandwielen en veel ijzer.Mooie om te
zien, daar heb ik wat mee, ondanks dat het een
quartz is.

Stalen kast en een schroefbodem.

De andere zijn nieuw maar ook weer oud, toch?

Ik ben van '53, of dat oud is moet je zelf maar beoordelen:D

Nee, ik vind de ontwerpen van vandaag de dag vaak niet mooi.
Dat geldt niet alleen voor de Russen, veel Zwitsers en Japanners vind ik ook niet mooi.

53 was een goed bouwjaar, ik ben van 64…

Gelukkig, ieder zijn smaak, ikzelf heb ook meer met vintage, of zoals in het geval van de Amphibian, nieuwe vintage. Ik ken geen enkel model horloge wat zo lang in productie is als de Amphibian.

Bedankt voor de informatie Tom en Ehwatch! Interessant stukje techniek in dat verhaal. Eigenlijk klinkt het systeem heel logisch, en is het bijna raar dat er niet eerder op gekomen is. Ik verwacht zeker dat er nu ook een voor mij aan zit te komen binnenkort!

Wat betreft de ontwerpen ben ik het wel met Tom eens. Het design van tegenwoordig is niet meer dat van vroeger van vele klokken. Vaak zijn ze ook nog eens van belachelijk formaat. Kan ik dit ook vinden met bouwjaar 1990? :smiley:

Groeten,
Michiel

tjvreeken Schreef:

GéJé Schreef:


Ja, goede vangst gedaan!
Vooral die met het grote drietand-logo vind ik
erg
mooi.
Jammer dat ze op zijn, zo één had ik ook wel
willen hebben.

Hier misschien nog?
http://www.smirs.com/product_info.php?products_id=
3619&language=en

Nee, daar heb ik hem niet kunnen vinden…
Maar ik zoek nog even verder.
“Wie zoekt, zal vinden.” zegt mijn oude vader altijd :slight_smile:

tjvreeken Schreef:

Hier misschien nog?
http://www.smirs.com/product_info.php?products_id=
3619&language=en

Deze site kende ik nog niet,… helaas nu wel. :wink:

thx!