Nieuwe Vostok horloges gekocht

Hallo, Hier TS, Erik Dus, alias Ehwatch, niet te verwarren met Russwatch.

Ik heb een paar nieuwe Amphibians en nog twee Neptune over.
Indien iemand interesse heeft, stuur mij maar een PB.

Voor de duidelijkheid, ik ben geen handelaar, wat de klokjes mij hebben gekost, mogen ze ev ook weer weg.

Mvrgr, Erik

ehwatch Schreef:

Hallo, Hier TS, Erik Dus, alias Ehwatch, niet te
verwarren met Russwatch.

Ik heb een paar nieuwe Amphibians en nog twee
Neptune over.
Indien iemand interesse heeft, stuur mij maar een
PB.

Voor de duidelijkheid, ik ben geen handelaar, wat
de klokjes mij hebben gekost, mogen ze ev ook weer
weg.

Mvrgr, Erik

Je hebt een PB

Marconi-A Schreef:

Het verhaal dat ik heb gelezen luidt:

Voor het begin van de duik stelt de duiker de rode
driehoek (of het laatste rode rondje) op de tijd
waarop hij/zij definitief boven moet zijn. Dan
weet ie 15/20 minuut vantevoren dat de tijd bijna
op is.

Om door de abusievelijke verdraaing van de ring de
tijd niet naar de latere kant te verzetten hoort
een duikbezel (met behulp van een klikmechanisme)
maar in één richting te draaien - tegen de
klokwijzer. Als je dan de bezel toevallig
verdraait, wordt de beschikbare tijd alleen maar
korter. Russische horloges hebben dit mechanisme
normaal gesproken niet.

Voor de rest zijn de Russische horloges zoals de
Russische Kalasjnikovs: slecht afgewerkt maar
betrouwbaar en bijna onverwoestbaar. En ook bijna
altijd (zelf) te repareren :).

Groet,

Alex

Hoi Alex,

Altijd weer leuk, maar dat verhaal mag je dus vergeten. Stel dat je dat doet dan zou de minutenwijzer bij de (standaard bezels; de eerste 15/20min) nooit daar komen of pas weer na de 60’ste minuut. :wink:
Je duik plan je en die is soms bijvoorbeeld maar 30min… Dit mede omdat je luchtvebruik varieert bij elke duik. Bij een diepe duik vebruik je namelijk veel meer lucht.

Heel in het kort proberen samen te vatten.

Vroeger draaide ze beide richtingen op en was er idd de 15 van Rolex gedetaileerd weergegeven. Vervolgens is dit overgenomen door andere merken. Het rode is waarschijnlijk puur cosmetisch. Waarom het bij de eerste was is redelijk onduidelijk. Echter heeft het niks te maken met lucht bijna op of langzaam omhoog, en nog vele andere verhalen die ik ben tegen gekomen. :slight_smile:

De meeste duikers, als ze al niet enkel een computer gebruiken, zetten in het begin van de duik de 60/driehoekje op de minutenwijzer en zien bij het uitkomen van het water wat hun totale duiktijd was. Dat is alles…

Andere duikers doen het op wat mij betreft de logische manier, waarbij de detailering ook zin heeft. Je plant een duik bijvoorbeeld eerst een stuk van 15meter waar je een 10min verblijft en dan nog even naar 25minuten waar je 5min verblijft.

Het water in en als je op 15m bent de bezel verdraaien naar de minuutenwijzer en en na 10m afzakken naar 25m daar de bezel weer verdraaien.

Onderwater zal rood het eerst wegvallen dus stel dat je nog een stop moet maken ivm een diepe duik, dan heb je daar nog plezier van de mooie rode kleur. :wink:

Enfin, zo heeft een gedetaileerde 15/20min wel zin, maar het rode blijft een design ding.

Was nu enkel even in het kort, maar wilde het toch nog even met je delen. Dat vind ik namelijk wel zo netjes na mijn reactie op jou. Heb zelf heel lang gezocht naar de reden en uiteindelijk wel achter het één en ander gekomen. Dit mede dankzij Pete Miller (schrijver van boek historie Doxa en het boek The Divers Legends)

Ik heb de Neptune met gele cijfers verkocht aan een forumlid.

Het was niet mijn bedoeling maar ik heb nu wel iemand een plezier kunnen doen met zijn eerste Vostok.
Forumlid MAKO was vanmiddag gezellig even bij mij op bezoek en heeft hem ook kunnen bewonderen.

Om teleurstellingen te voorkomen, ik heb dit soort Neptune niet meer en kan er ook niet meer aankomen. Ik hoop voormijzelf het eerste model Neptune te kunnen bemachtigen, en dat is ook best leuk, zoeken naar speciale modellen.

Mvrgr, Erik

Hallo Bidle,

Ik ben geen duiker. Ik weet ook niet alles over de duikersequipment.

Wat ik zeker weet is dat nu, in 21-e eeuw, bijna iedere duiker een computer bij zich heeft. In het ongunstigste geval een quartzhorloge. De mechanische en eenvoudige duikershorloges zijn al een tijdje geleden een sieraad geworden in plaats van een tijdmeetinstrument.

Onze discussie hier gaat dus over een functie die op dit moment geen functie meer heeft.

Met jouw woorden:

Het rode is waarschijnlijk puur cosmetisch.
en:
het rode blijft een design ding.

Verder, zoals je zelf al zegt:

Je duik plan je en die is soms bijvoorbeeld maar
30min…

OK, dan zet je de driehoek op het geplande eindstijdstip van je duik oftewel:

Marconi-A Schreef:

Voor het begin van de duik stelt de duiker de
rode
driehoek (of het laatste rode rondje) op de
tijd
waarop hij/zij definitief boven moet zijn
. Dan
weet ie 15/20 minuut vantevoren dat de tijd
bijna
op is.

Het rode is dan niet rood omdat je dat goed onder water ziet maar omdat het in het algemeen de kleur van alarm/gevaar is.

Ik heb dit verhaal trouwens in de jaren 1970-1980 in een instructieboekje voor de professionele duikers gelezen.

OK, mensen gebruiken verschillende dingen voor verschillende doelen. Voor de ene is een chronograaf een werkinstrument, iemand anders kookt de eieren precies goed met behulp van de tijdmeting van zijn cronograaf. Wat is dan de voornamelijke functie van de chrono?

Dat ligt aan de creativiteit van een iemand. Ook de rode sector kan op verschillende manieren worden gebruikt.

Voorbeeld 1:

De meeste duikers, als ze al niet enkel een
computer gebruiken, zetten in het begin van de
duik de 60/driehoekje op de minutenwijzer en zien
bij het uitkomen van het water wat hun totale
duiktijd was. Dat is alles…

Voorbeeld 2:

Andere duikers doen het op wat mij betreft de
logische manier, waarbij de detailering ook zin
heeft. Je plant een duik bijvoorbeeld eerst een
stuk van 15meter waar je een 10min verblijft en
dan nog even naar 25minuten waar je 5min
verblijft.

En ga maar zo door.

In ieder geval vind ik heel erg leuk dat je dat hebt uitgezocht. Bedankt daarvoor.

En nu terug on-topic.

De Russische Amphibians kunnen door hun enorm robuuste constructie en dikke en brede pakkingen in combinatie met de grote schroefkroon in ieder geval de diepte van 200 m aan. Dat is naar mijn mening de voornamelijkste functie van een duikershorloge.

Groet,

Alex

Alex,

Geweldig dat je dit vraagstuk zo goed hebt opgepakt met jou goede onderzoek en verklaringen.

Ikzelf duik ook wel eens, en heb daarvoor een Seiko duikcomputer.

De Amphibian gebruik ik om een robuust stevig horloge te hebben, die overal tegen kan, dus ook water, tegen een zeer betaalbare prijs. Bovenal hij geeft de tijd zeer behoorlijk aan. Daarbij zit er nog een mooie geschiedenis aan vast, en toch nog een beetje het onbekende vanuit de oude Soviet tijd.

Daarbij kan je ermee naar een begravenis en een bruiloft, hij heeft een mooi maatje en voelt prettig aan.

Greetz Erik

Hallo Erik,

Ik voel me vereerd…

Jammer genoeg (voor mij) gaat de hele eer naar Bidle - hij heeft namelijk het internet uitgekamd en de boeken geraadpleegd.

Ik gebruikte alleen mijn logica als argumenten en de herinneringen aan een oud boek (van toen ik jonger was en met het duiken wilde starten).

Ik vind in ieder geval dat deze discussie, ondanks een zekere off-topic gehalte, het onderwerp - de horloges in het algemeen - weer onder een andere kijkhoek brengt en dat is voor deze hobby altijd bevoordelijk :).

Groet,

Alex

Marconi-A Schreef:

duidelijk verhaal stond hier, maar quote werd anders lang. :wink:

Je hebt helemaal gelijk, enkel nog een toevoeging. Zoals jouw verhaal van in het profesionele boekje, heb ik echt veel gevonden. Ben zelf uitgegaan van ook echte boeken en juist de oudst bekende verhalen die er zijn. Ook m.b.t. het cosmeische aspect. Echter vond ik dat voor nu te veel om alle bronnen, onderbouwingen erbij te doen. Vandaar ook mijn opmerking: wellicht een keer een ander topic,

Verder blijft jouw conclusie staan ongeacht de tijd… het blijft hoe mensen er creatief mee omgaan. :slight_smile:

On-topic:

Mooie Vostoks hè! :slight_smile:

Ik ben blij dat er een informatieve discussie op gang is gekomen.
Zo heeft iedereen er wat aan.

Ondertussen heb ik een Vostok Europe K3 submarine gekocht.

Deze dus.

Mooi Caliber met dag/nacht indicatie, mooi bol glas en een mooie doorkijkbodem, geschroefde kroon.
Nieuw 250.00 euro, ik heb m van E-Bay voor 95 euro, gebruikt maar nauwelijks te zien. Ik prijs mij weer gelukkig.

Ja, ik word de nieuwe eigenaar:~ Ben heel benieuwd naar mijn eerste en bijzondere Vostok. Foto’s volgen!!

:):)Vandaag mijn eerste Vostok ontvangen, die ehwatch aan mij heeft overgedaan:):slight_smile:

Jullie zien het: ik ben er superblij mee! Vandaag eens al mijn horloges tevoorschijn gehaald. Er zit patroon in de modellen die ik heb. Meeste hebben een zwarte wijzerplaat. Vorig jaar maart kreeg ik een Steinhart Nav.B-Chrono II kado en deze zie je op de foto naast de Vostok. Ik wilde altijd al eens een ‘Rus’ hebben, maar de modellen met de tanks, onderzeeërs, etc. vind ik niks. De Neptunus is prachtig. Mooi afgewerkt. Ik krijg er een dubbel gevoel bij: het is duidelijk ‘anders’ en daarnaast modern en toch niet retro. Erg mooi. Ik zal er zuinig op zijn, net als op de Steinhart. Overdag kon ik geen foto maken, daarom deze niet al te beste kiek voor een eerste indruk. Binnenkort volgen wat meer foto’s van wat andere horloges. Daar zit trouwens niets spectaculairs bij, maar dat zien jullie later.