Nieuwe Wempe Zeitmeister Sport Diver’s Chronograph Bronze

Een Glashütter merk dat je niet vaak ziet…


.

ETA 7750, € 5.975

-> Artikel

6 likes

Origineel ontwerp.

3 likes

Hmmm, volgens mij ken ik Wempe vooral als een juweliersketen in (vooral) Duitsland. :sunglasses:

1 like

Maakt al lang horloges hoor heeft ook een sterrenwacht daar, waar de duitse ‘COSC’ certificeringen uitgereikt worden… :slight_smile:

1 like

yep:

2 likes

:slight_smile: Thanks @anon33714818EV voor het aanvullende fotoke!! :slight_smile:

2 likes

Tja, de Zwitsers hebben begin jaren '70 de deuren gesloten voor certificering van buitenlandse merken (na het Neuchâtel 1968 fiasco). Wempe maakt horloges sinds 2005, juwelier sinds 1878. Mooie collectie overigens. Dit is er een voor de echte liefhebber :wink:

1 like

Wempe was één van oorsponkelijke 5 fabrikanten van Flieger horloges ten tijde van WOII (samen met Laco, IWC, Lange en Stowa) dus hun geschiedenis gaat wel verder terug.

Misschien zijn ze er even tussenuit geweest en is het merk in 2005 nieuw leven ingeblazen?

1 like

Als ik in Düsseldorf of Köln ben, sta ik altijd verlekkerd naar de etalages te kijken, die hebben een mooie collectie merken.

Gr. Marc

1 like

Best een leuk ontwerp, maar de afschrijving lijkt me enorm.

2 likes

Beetje eng horloge…
Wempe is echter wel een hele grote in Duitsland

2 likes

niet alleen voor om de pols:

2 likes

I.D.D. ook heel groot in scheeps chrono s

Je hebt helemaal gelijk. Mijn samenvatting was te beknopt :frowning: De beobachtungsuhren werden in Hamburg gemaakt, maar dat zal na juli 1943 afgelopen zijn. Wempe Glashütte i/SA, het merk waar ik aan refereerde, werd in 2005 opgericht.

2 likes

Je weet er meer van dan ik! Juli 1943 klinkt inderdaad als een plausibele sluitingsdatum van de oude fabriek…

1 like

Ja, de bezel is leuk maar lijkt wel heel erg op die van de Rolex Yacht-Master. Oké, een tintje anders dan.

Grt. Marco

Of het oude model Blancpain fifty fathoms, geen idee wie eerder was.

1 like

Klopt, maar de Duitse certificeringen waren er ook al vóór die tijd.

ranfft, lees :
In 1955 the PUW 60/61 was regarded as the only German movement with chronometer capability. Probably the reason was that the movements were tested by the traditionally responsible Deutsches Hydrographisches Institut Hamburg, while Junghans chronometers were tested by the PTB in Braunschweig.
Ooit opgezocht omdat ik een horloge heb met dat kaliber.

Wempe horloges staan regelmatig op Uhrforum. Ik hou niet zo van chrono/duiker hybrides, en in het goud wordt het in mijn ogen niet mooier. Maar Wempe heeft bv ook een fraaie duiker in staal:

(uit een advertentie van 2014 omdat die wel mooie foto’s heeft:)
https://uhrforum.de/wempe-zeitmeister-glashuette-i-sa-sport-taucher-automatik-t175500

2 likes

Dan geef ik toch de voorkeur aan de nieuwe Eterna Kontiki Bronze. Spannender ontwerp, limited edition, in-house uurwerk, en ongeveer de helft van de prijs van de Wempe.

3 likes

Ik weet nu nooit wat er nu concreet bedoeld werd met de Duitse certificering. Kreeg je er echt een certificaat bij? De opmerking gemaakt bij de Gents O Time O Manual Wind 1952 bij Ranfft suggereert dat de kreet chronometer nog als losjes wordt gebruikt :wink:

No chronometer!
In my archive is written: 1955 the PUW 60/61 was regarded as the only German movement with chronometer capability. Probably the reason was that the movements were tested by the traditionally responsible Deutsches Hydrographisches Institut Hamburg, while Junghans chronometers were tested by the PTB in Braunschweig. Unfortunately ebay sellers use this to describe almost every watch with identified PUW 60 as chronometer. The PUW 60 is wihout doubts a good movement, but chronometer certified samples are rather rare. This one is definitely no chronometer, and on ebay I’ve not yet noticed any…

1 like