Altijd leuk om zoiets te proberen uit te pluizen.
In dit geval was het eigenlijk niet zo moeilijk. Op het uurwerk staat een merkje!
Met een beetje uitvergroten en wat fantasie valt daarin het woordje ‘Brac’ te onderscheiden.
Brac is bij mij bekend als een Zwitserse fabrikant van met name penanker uurwerken.
Alleen, welke Brac is het dan? De moeilijkheid bij het zoeken daarnaar zat 'm deze keer eigenlijk in de site van Dr Ranfft, die naar mijn indruk de laatste tijd nogal eens kuren heeft. D.w.z. dat als je een zoekterm ingeeft, je daarna eindeloos moet wachten op de volgende pagina of op een antwoord. De site loopt dan min of meer vast. Ik kwam bij Ranfft dus even niet in het lijstje van de Brac uurwerken en kon daar dan ook niet zoeken naar het juiste calibernummer. Laten we hopen dat de storing van tijdelijke aard is.
Terugvallen dus op Good Old Google. De zoekterm is ‘Brac movenents’ en dan kijken we in het deel ‘afbeeldingen’. En daar kwam al gauw iets uit wat er lijkt op het werkje van @Noahsark.
Het 3e plaatje , Brac 2003 op 17 juwels .info
Ze zijn niet helemaal hetzelfde (links die van Noasark, rechts die van 17juwels.info site), maar als je goed kijkt is de indeling en opbouw identiek, alleen is de 17juwels.info uitvoering een gesteend uurwerk en die van Noasark moet het zonder juwels doen.
Een eindje verder in het Google plaatjes overzicht staat er nog een:
Plaatje nummer 4, een Brac 2002 , aangeboden op de Etsy site.

Deze lijkt er ook precies op, maar heeft ook 17 steentjes. Bij uitvergroten is hier het Brac vignet goed te zien.
Het exemplaar van Noasark is dus een Brac uit de 200x familie.
Nog even een linkje naar beide sites:
https://www.etsy.com/nl/listing/1476464151/brac-2002-uurwerk
De Etsy site laat mooie duidelijke foto’s van het uurwerk zien.
Op de 17juwels.info site vind je ook nog een leuk stukje geschiedenis over de fabrikant Brac.
https://www.industriemuseum.ch/brac-ag/
Ik hoop hiermee het uurwerkje uit medio '50 jaren uit het horloge van Noahsark voldoende gedocumenteerd te hebben, waarmee tevens is bepaald dat het zakhorloge niet bijzonder oud is en mede door de eenvoud van het uurwerk ook vrijwel zonder waarde.