Gisteravond van LeenV zijn Seiko Chronometer overgenomen. Tijdens de afgelopen meeting viel me dit horloge al op door zijn afwerking en kwaliteitsuitstraling. Verder had ik nog nooit van een Seiko Chronometer gehoord, dus dat vond ik sowieso interessant.
Toen Leen hem onlangs te koop aanbood hoefde ik dan ook niet zo lang na te denken:)
Gisteren heb ik hem in Utrecht ontmoet en onder het genot van een kopje automatenkoffie even bijgepraat.
In de afgelopen week heb ik wat rondgezocht op Internet en ben toch wat wijzer geworden over deze zeldzame horloges.
Zo vond ik op WUS de volgende informatie:
Het blijkt dat het caliber meest door Seiko is gebruikt in de zogenaamde King Seiko’s die vanaf de jaren '60 met een uurwerk uit de 56- familie werden uitgerust. De KS serie was (en is?) een serie die alleen in Azië op de markt kwam. Voor de buitenlandse markt maakte Seiko de Chronometer variant, zonder KS logo maar wel met het top uurwerk van de KS serie erin. Het exemplaar wat ik van Leen heb overgenomen is nog zo goed als ongedragen en komt uit 1971. Er zijn meerdere kleuren wijzerplaten uitgebracht, namelijk staalblauw, antraciet en deze witte. Het glas is gefacetteerd en van een soort mineraalachtig materiaal. De aanduiding hi-beat betekent niet dat er een 36.000 tikkend uurwerk in zit maar een 28.800, iets wat voor Seiko toen kennelijk niet gebruikelijk was. Had ik al genoemd dat je aan alles kunt zien dat het om een top uurwerk gaat? Genoeg info, op de naar de plaatjes:
Heb ik toch te lang geweifeld:)
Ik heb hem op de laatste meeting in handen gehad en inderdaad een prachtig horloge waar de kwaliteit vanaf straalt.
Heel veel plezier met deze aanwinst.
Hij is in een goed huis gekomen, werd hier toch maar achtergesteld bij al het duiker geweld
Die automaten koffie was overigens overmacht … het hotel is geen aanrader voor de koffie liefhebbers, verder wel oke overigens.
Thuis heb ik een oude Seiko uit de zestiger jaren liggen met op de wijzerplaat in goud GS en daaronder diashock en grandseiko / automatic. Is dat hetzelfde type uurwerk als in de KS ? Of is dit een heel ander horloge. Het serienummer is 6N02522
Als iemand mij hier over iets kan vertellen graag. Alvast bedankt.Nitram.
Thuis heb ik een oude Seiko uit de zestiger jaren
liggen met op de wijzerplaat in goud GS en
daaronder diashock en grandseiko / automatic. Is
dat hetzelfde type uurwerk als in de KS ? Of is
dit een heel ander horloge. Het serienummer is
6N02522
Als iemand mij hier over iets kan vertellen graag.
Alvast bedankt.Nitram.
Beste Nitram,
volgens de Seikoholics website zou dit uurwerk geproduceerd zijn tussen 1966 en 1969.
Dit model staat vast wel genoemd, maar ik heb het nog niet uitgeplozen:)
Grand Seiko was en is de top serie van Seiko. Het is bedoeld voor de eigen markt en wordt nauwelijks uitgevoerd.
Op het exemplaar hier getoond ontbreekt de gouden plaquette op de achterkant helaas.
Maar het model en het uurwerk is top(tu) Zeker een spa behandeling waard.
;)Dank aan Martijn voor het plaatsen van de foto’s en Malus voor de info en dat klopt wel zo’n beetje. Mijn vriend Kreeg het in de zestiger jaren van een Japanse collega kadoo als relatie geschenk. En die heeft het 42 jaar gedragen totdat het vorig jaar stopte met tikken. Nooit schoon gemaakt of geserviced en NOOIT is de kast in al die 42 jaren open geweest, :}dan maakt deze nederige aardworm een diepe buiging naar het merk Seiko:}. De originele horlogeband is totaal versleten, maar mag dat na zoveel jaren van draagplezier ? Een spa-behandeling mischien maar dan is de originaliteit weg en wordt het een bijna nieuw horloge. Ik wil eerst graag meer weten over het uurwerk. Was er technisch verschil tussen de king-seiko’s en de grand-seiko’s ? Waren het chronometers high-beat’s of was de GS het een gewoon diashockje ? Hadden deze klokken 25 0f 35 juwelen aan boord ? En hoe duur of hoe kostbaar waren die onbekende Japanse Seiko’s van toen ? In Europa werd je liever gezien met een OMEGA aan de pols en dat is in zekere zin nog zo. Wie het weet mag het zeggen. Groet Nitram.