Nieuwste aanwinst omega seamaster 120. Hulp gevraagd

Ben rustig hoor komt misschien wat vel over,sorry hiervoor :wink:
Je post leek een reactie op dialstatic om de bezel (licht) te polijsten…
Je moet het natuurlijk zelf weten,het is immers jouw horloge.
Geniet lekker van de Omega,hij is prachtig! :+1:

1 like

Vind je dat echt zo’n no-go? Ik hou ook van de vintage look, maar de lichte oppervlakkige dingetjes van de bezel poetsen is m.i. iets wat bij regulier onderhoud van je horloge hoort en iets waarvan je redelijkerwijs kunt verwachten dat een zorgzame eerste eigenaar het ook deed.

Ik heb het dan niet over een nieuwe insert of een grondige abrasive behandeling / restauratie waarmee de verkleuring en de echte krassen (en het karakter) verdwijnen, maar gewoon de heel oppervlakkige dingetjes. Ik bedoel, waarom trek je de grens bij het glaasje? Die krassen ‘horen er’ net zo goed bij.

Ik zou het glas niet vervangen, maar zelf met de hand polijsten met Polywatch. Dan krijg je de diepste krassen er wellicht niet uit, maar dat is ook eigenlijk juist OK met zo’n mooi verweerd horloge. Hooguit zou je een nieuw lume-dotje kunnen laten plaatsen - of zelf aanmaken met lichtgevend materiaal (in poedervorm) dat met water aan te lengen is.

Maar dat zeg ik als ex-professionele horlogemaker. :wink:

2 likes

heel mooi vintage horloge …proficiat

grt
peter

Ondertussen de omega een beetje gepoetst, 2 nieuwe pushpins, en een tropic bandje.
Ben best wel tevreden met het resultaat. klaar voor de omega doos.

.

8 likes

Heel mooi!!

Helemaal top man ,geniet ervan! :+1:

\gewoon lekker poetsen en 25 to 50% van de waarde meteen wegpoetsen
verzamelaars willen origineel met alle krasjes , beschadigingen en butsen erbij , daar wordt voor betaald
voor ‘opgemaakte’ klokjes wordt niet/veel minder betaald

1 like

Ik hoop dat je gelijk hebt! Ik ben zelf nog steeds van mening dat karakterkrassen en ghosting behouden moeten worden, maar dat zéér oppervlakkige haarlijntjes best weggehaald mogen worden als dat met zorg gebeurt.

Als alle ‘echte’ vintage liefhebbers het hier inderdaad mee oneens zijn, en je iemand weer die dat gedaan heeft bij een vintage Speedy Moon en 'm daarom voor €1250 wegdoet, dan hoor ik het graag :wink:

Ik ken geen enkele vintage liefhebber die graag een bekrast glaasje heeft: die worden netjes gepolijst in geval van plexi of vervangen in geval van glas, en je verwijdert ook de prut van de vorige eigenaar. Dat is m.i. maar een héél klein stapje verwijderd van een beetje optisch poetsen met een cape cod doekje.

On topic: prachtig resultaat, meer dan dit zou ik er ook niet aan doen! Het lijkt door de voorgaande posts misschien of ik adviseerde om de bezel helemaal te ‘reviseren’ maar dat is geenszins het geval.

Prachtig mooi horloge, jammer om hem in een doosje te verstoppen.
Dragen dat klokje, wordt hij alleen maar mooier van.

plexi zijn service parts , ik laat ze ook altijd vervangen door de 100% correcte plexi’s (verkeerde plexi’s zijn heel storend) maar de rest , buiten schoonmaken, blijf ik af , zelfs 18K gouden kasten worden niet gepoetst omdat je goud en draagsporen weghaalt

maar ieder z’n ding , ik vertel alleen maar wat ik weet en waar kritische verzamelaars op letten

Gorgeous! En inderdaad zo origineel mogelijk laten!

1 like

Ik heb bij de plexie de storende krassen weggedaan, het vuil van vorige gebruikers zoveel mogelijk weggepoetst, en de
kapotte band vervangen, ik vermoed niet dat ik nu 25 tot 50% van de waarde heb weggepoetst??
Of vergis ik mij??
Gaat nu in de omega doos, maar zal bij gelegenheid wel om de pols gaan.

Ik hoop van niet, maar met die vintage adepten weet je het maar nooit. :wink:

1 like

Vuil wegpoetsen is natuurlijk wat anders dan geschiedenis wegpoetsen.
Wat Rene al zegt,alles wat het horloge meegemaakt heeft laat hij zien door krassen hoe klein ook en butsen.

Het wegpoetsen/schuren van diepe krassen en butsen is het zelfde als proberen Marijke Helwegen weer uit te laten zien als 20.

Ze doet dat zelf al door alles weg en strak te plamuren en zeg zelf…ziet er toch niet uit?

Schoonmaken en poetsen en lekker zo dragen. Wat een beauty zeg :stuck_out_tongue:

Hoe zit het eigenlijk met het vernieuwen van de lumepip
is dat ook waarde verminderend ?

ja , absoluut , niet doen , want 99% vd tijd ziet het er niet uit en je ziet altijd dat het gerelumed is
als ze nl de oude lume weghalen, en de nieuwe aanbrengen moet dat over de oude lume spots heen , dan wordt het groter en ziet het er zeer vreemd en lelijk uit

of bedoel je de parel in de bezel ?

1 like

Ja met lumepip bedoel ik de parel in die bezel

alleen als je een oude , vergeelde originele parel kunt vinden
anders zou ik het er uitlaten , een nieuwe is nl geen gezicht