Op oudere leeftijd krijg ik ineens een nikkel allergie met een huidreaktie op de gesp van de horlogeband van mijn 2 horloges. Ik heb 2 gouden horloges, een vintage Omega Seamaster uit 1952 en een Tissot uit 2000. De gespen zijn goudkleurig maar beiden niet van goud en bevatten derhalve nikkel waarop ik nu op latere leeftijd een allergie heb ontwikkeld met een huidreaktie. Mijn vraag is of een originele vintage Omega gold plated gesp aan de oppervlakte geen nikkel bevat en of er ook gouden of gold plated gespen zijn die ik voor de Tissot zou kunnen gebruiken. Alvast mijn dank voor jullie reakties.
Is ook niet altijd voldoende nikkelvrij, afhankelijk van de zuiverheid van de legering en de ernst van de allergie. Gezien TS van zijn horloges verder geen last lijkt te hebben zal dit waarschijnlijk wel goed gaan in dit geval maar het is geen gegarandeerde oplossing.
Een dun laagje heldere nagellak kan voldoende bescherming bieden en kost (bijna) niets. Een dergelijke contactallergie kan ook erger worden met het verloop van de tijd dus iets dat je nu kan verdragen kan in de toekomst toch een reactie geven. Best geef je zoiets even de tijd om te stabiliseren voor je kunt bepalen waar je limieten liggen.
Laten maken. Vrijwel iedere juwelier kan een metaal in een goudbadje hangen. Anders Haveman proberen, of een setje met goudoplossing kopen en electrolytisch vergulden.