Nikkel allergie

Hallo,

Op oudere leeftijd krijg ik ineens een nikkel allergie met een huidreaktie op de gesp van de horlogeband van mijn 2 horloges. Ik heb 2 gouden horloges, een vintage Omega Seamaster uit 1952 en een Tissot uit 2000. De gespen zijn goudkleurig maar beiden niet van goud en bevatten derhalve nikkel waarop ik nu op latere leeftijd een allergie heb ontwikkeld met een huidreaktie. Mijn vraag is of een originele vintage Omega gold plated gesp aan de oppervlakte geen nikkel bevat en of er ook gouden of gold plated gespen zijn die ik voor de Tissot zou kunnen gebruiken. Alvast mijn dank voor jullie reakties.

Met vriendelijke groet,

Bram Limburg

3 likes

Deze is nikkelvrij :grimacing:

22 likes

Ik heb weleens gehoord dat er mensen zijn die de achterzijde van het horloge behandelen met (transparante) nagellak

3 likes

Hirsch heeft anti allergische gespen in goudkleur

7 likes

Toch maar een gouden daydate dan?

Show-off.

4 likes

Is dit zo’n omega x Swatch uitvoering? Die hebben idd geen nikkel!

3 likes

Dat is het grote voordeel van zo’n plastic horloge. Lekker man

3 likes

Ik vond hem wel grappig @lasteraar :sweat_smile:
Veel mensen vinden van niet :grimacing:
3x raden in welke kant van de roos van leary zij zich bevinden :innocent:

Maar TS, waarom koop je niet een volgouden gesp? Dan is een goud horloge ook gewoon compleet en het probleem opgelost.

1 like

Dit is de nieuwste met gold folie idd

2 likes

Heel lekker hoor, zou hem ook graag hebben! Ze hebben een behoorlijke dikke laag folie gebruikt, heb ik gehoord.

Zal morgen eens stukje eraf halen en kijken hoe diep t gaat

Is ook niet altijd voldoende nikkelvrij, afhankelijk van de zuiverheid van de legering en de ernst van de allergie. Gezien TS van zijn horloges verder geen last lijkt te hebben zal dit waarschijnlijk wel goed gaan in dit geval maar het is geen gegarandeerde oplossing.

Een dun laagje heldere nagellak kan voldoende bescherming bieden en kost (bijna) niets. Een dergelijke contactallergie kan ook erger worden met het verloop van de tijd dus iets dat je nu kan verdragen kan in de toekomst toch een reactie geven. Best geef je zoiets even de tijd om te stabiliseren voor je kunt bepalen waar je limieten liggen.

3 likes

Is een titanium gesp een idee?
https://www.horlogeband.com/Horlogeband-gesp-22mm-titanium/

Vast ook wel in andere maten te vinden.

1 like

Ha ja, dat is mijn tip.
Dit werkt ook op de knoop van een spijkerbroek aan de achterkant.

Nikkelallergie is erg vervelend…

2 likes

Alle credits naar Bernard! Ik hoop dat mensen er wat aan hebben :slightly_smiling_face:

1 like

Een Titanium gesp is er helaas niet in een goudkleur.

2 likes

titanium is een metaal en kan verguld worden.

Waar kan ik zo’n vergulde titanium gesp krijgen?

Laten maken. Vrijwel iedere juwelier kan een metaal in een goudbadje hangen. Anders Haveman proberen, of een setje met goudoplossing kopen en electrolytisch vergulden.

1 like