Hallo, ik draag al vele jaren een gouden vintage Omega Seamaster uit 1952. De gesp vd horlogeband is niet origineel en daarop heb ik nu een huidreaktie ontwikkeld wrsl obv een nikkel allergie. Mijn vraag is of een originele vintage Omega gold plated gesp uit de jaren vijftig en zestig werkelijk een goudlaagje heeft waarop ik wrsl dan geen huidreaktie krijg. Ook bij nieuwe aangeboden originele Omega gespen wordt vermeld dat ze gold plated zijn maar gezien de vraagprijzen ervan lijkt mij dat niet waarschijnlijk. Ze zijn weliswaar goudkleurig maar hebben wrsl toch een andere legering dan goud aan de oppervlakte. Wie kan mij helpen met de juiste info en adviezen over dit onderwerp.
Groet, Bram
Beste Bram, je hebt gisteren al een soortgelijk topic aangemaakt. Helaas werd het wel een beetje gekaapt door een aantal leden met onzinnige reacties maar negeer dat gewoon en probeer het bij één topic te houden.
Een optie is om de delen die de huid raakt van blanke (nagel)lak te voorzien. Voordeel is dat je dan je originele gesp kunt blijven gebruiken.
Als je een nikkel allergie hebt, dan zal je weten, dat heel veel gebruiksvoorwerpen voor een deel van nikkel zijn. Dat zal bij een vervangend gespje niet anders zijn, of je moet een rvs model gebruiken.
RVS zit juist Nikkel in!
Moet je Titanium gebruiken.
Dan heb je er geen last van.
Hi Bram,
Vroeger was nikkel een zeer veel gebruikte toevoeging. Inmiddels weten we dat er veel mensen zijn met een contactallergie tegen nikkel. Blank aflakken wil wel eens helpen, anders een gesp zoeken die nikkelvrij is. Veel succes.
Hoe bedoel je dit? Gold plated zijn superdunne laagjes he. Duizendste van een millimeter. Het goud is echt goud maar je gaat natuurlijk door slijtage snel aan de onderliggende laag zitten.
Een volgouden Omega gesp zal vast wel bestaan, maar die vind je niet zo snel online denk ik. Even contact opnemen met een AD of horlogemaker, maar dat zal een bom geld kosten.
Een elegant titanium gespje erop lijkt me de snelste fix. Het kleur matcht helaas wel niet dan, maar dan kan je nog rustig uitkijken naar iets anders.
Ik heb contact gehad met Hirsch en die claimen dat hun rvs gespen anti-allergeen zijn en een minimale hoeveelheid nikkel bevatten, binnen de europese standaard EN 1811. Een contactallergie op nikkel komt dan niet voor. Ik heb nu 2 gespen bij Hirsch besteld. We gaan het zien.
Als je erg gevoelig voor nikkel bent dan zou je zelfs de pinnetjes in de gesp (die meestal nikkel bevatten) kunnen vervangen door nikkelvrije exemplaren.