Mijn vriendin heeft last van haar uitslag op haar handen. Volgens de dokter is het een allergie en hij dacht gelijk aan nikkelallergie en dat dat door haar horloge zou kunnen komen.
Ze heeft (slechts) twee horloges, een River Woods modegeval waarop enkel staat dat het stainless steel is en de andere is een Omega Speedmaster Reduced. Op de kast van de omega kan ik niets vinden, volgens de website is het staal (duh). De band is ook van staal en daarop staat 939 maar ik weet niet of dat iets zegt over de band of het materiaal.
Onder de kenners hier is er vast wel iemand die weet of en hoeveel nikkel er in staal zit. Die River Woods vindt mijn vriendin niet zo belangrijk, maar van die Omega wil ze het wel heel graag weten en daar zal volgens mij ook wel meer info van zijn (ik heb het alleen zelf nog niet kunnen vinden).
Normaal horlogestaal, inclusief Omega, is 316L. Hier zit 10-14% nikkel in. Ruim voldoende voor een allergische reactie. “Vroeger” werd dit wel opgelost door de achterkant met blanke nagellak te behandelen, tegenwoordig ook door ronde, doorzichtige plastic-stickers. Er zijn ook merken die geen nikkel gebruiken, maar dat is een weer een geheel andere oplossing.
Bedankt voor de info zover. Voorlopig maar even horlogeloos op vakantie voor haar.
Een ander horloge vindt ze geen optie, de speedmaster was een verjaardagscadeautje (daarvoor droeg ze mooit een horloge). Maar als het de oorzaak blijkt te zijn, dan zal ze wel moeten.
Of inderdaad een soort van Nato-strap, maar dan wel een vrouwelijke. Wat dat betreft is die stalen band erg mooi, zakelijk en sportief, en met de parelmoer wijzerplaat toch wel vrouwelijk.