Nileg automaat

Beste forumleden,

Mijn eerste post met foto’s. Ik heb van mijn vader een Nileg horloge geërfd en heb op internet weinig van het merk kunnen vinden en zeker geen foto’s van horloges die hier op lijken. Vandaar mijn poging om gebruik te maken van jullie expertise.

Het is een Nileg superautomatic, 25 steens met 18K gouden kast, serienummer 1187 OA (of 0A). Ook de band is goud, maar niet mooi. Ik denk dat een bruine

leren band beter staat. Het is een vrij dik horloge, dus de band kan ook redelijk fors zijn.

Op de -beetje gehavende- achterkant staat verder "Antimagnetic, Waterproof, Swiss, Incabloc en Automatic.
De wijzerplaat is wit met een mooie sunburst en zonder enige verkleuring. De wijzers en de dials 6, 9 en 12 zijn goud, op de 3 is een datumaanduiding.
Behalve wat krasjes is het glas nog mooi. Heeft jaren stilgelegen, dus waarschijnlijk wel toe aan een servicebeurt. Loopt desondanks prima en ook de datum verspringt op tijd.

Wie kan mij iets wijzer maken over dit type? Vast hartelijk dank.

1 like

Aan de bevestiging van de rotor en de vorm van de balanskloof, lijkt het me een ETA automaat (2520 als ik moet gokken). Volgens Mikrolisk heet het merk voluit Nileg Horlogerie de Luxe en is/was gebaseerd uit Lengnau, Zwitserland. Meer kan ik je zo niet vertellen. Als het goed is, staat het caliber nummer onder het balanswiel.

4 likes

Ik wist dat er veel kennis op dit forum is, maar sta toch werkelijk versteld.
Dat van Lengnau wist ik, maar dat je zo maar uit het hoofd een kaliber kunt herkennen is vreselijk knap. Je zat er maar een klein beetje naast, onder het balanswiel staat 2454 met daarachter een soort logo dat ik niet kan ontcijferen.
Volgens Ranfft is het een kaliber van omstreeks 1955. Toen was ik pas 8…
Heel veel dank en chapeau !!!

Graag gedaan. Ik heb recent een rotor gerepareerd van een ETA 2520 en die heeft precies dezelfde bevestiging.

RESPECT Vintage 1982
I like this :smile:

Ik ben meestal niet gek op goud, maar deze vind ik erg mooi! Ook de band.

Op mijn lange loopbaan nog nooit een ETA 2454 tegen gekomen.
Meestal kom je ETA 2452 tegen en was in mijn begin jaren een veel voorkomend caliber.
Even opgezocht wat het verschil is en de 2454 heeft een rotor uit één geheel.

Nileg is geen merk maar verkoopsnaam zoals Rodania en Pontiac.
Maw, ze kochten kasten en wijzerplaten en wijzers enz, afzonderlijk bij verschillende fabrikanten en stelden zo een horloge samen.

Dus ik kan mijn wijzerplaat ook in andere “merken” tegen komen?

Ik kan hier nog veel leren, dat is duidelijk.

Dank voor de uitleg en groet, EricA

Prachtige vintage,
knap van Vintage1982

Zelfde automaat als mijn Richard horloge of niet Melvin?

leuk horloge en inderdaad een zogenaamd plakmerk, niets mis mee hoor, mooi model horloge en ETA uurwerk is van prima kwaliteit , het logo dat je naast het nummer ziet is dat van ETA , als je goed kijkt zie je de E T en A in monogram stijl.

Dat is de 2520 die ik noemde, Jeanot. Met dezelfde rotor bevestiging. Ik zat er nog wel wat modellen naast, maar dat het een ETA is, was wel duidelijk.

Ik heb hier een 2472 liggen… die lijkt er ook sterk op… dat het een ETA is dat staat wel vast… de “keerwielen” van de automaat zijn al een dikke weggever…
@EricA, als je in je leven een aantal uurwerken gezien hebt, dan herken je ze uiteindelijk wel… ETA heeft een aantal dingen die’t herkenbaar maken… sommige mensen kunnen ook een auto op een kilometer afstand herkennen, aan de vorm van de koplampen, of het silhouet 't is met uurwerken niet anders…

'k vind het een prachtig horloge… inderdaad… even laten schoonmaken en smeren… en dan kan ie er weer jaren tegen…

wijzerplaat ziet er nog keurig uit. glaasje polijsten en een mooie leren band erop, heb je weer leuk horloge om zo af en toe te dragen !