NIST wil stoppen met atoomtijd synchronisatie mbv radiosignalen

Er is al wel een petitie gestart om WWVH in de lucht te houden:
https://petitions.whitehouse.gov/petition/maintain-funding-nist-stations-wwv-wwvh

Voor ons nog een ver van ons bed show, maar onze G Shocks en Aldi klokken zijn mogelijk niet voor het leven voorzien van een synchronisatie signaal. Jammer, het maakt checken of een (mechanisch) horloge een beetje ok loopt zo gemakkelijk. Wat wordt de nieuwe standaard, GPS?

Ik vond ze al wel mooi, maar met een GS HAQ (9F) heb je in elk geval voor je leven een mooie referentie- klok. Dan hoef je niet bang te zijn dat de technologie achterhaald wordt. Enkele seconden per jaar afwijking is nauwkeurig genoeg om een mechanisch horloge te monitoren.

3 likes

Alleen in de USA. Gelukkig want ik heb vorige week een G-shock GW-M5610 gekocht. :sweat_smile:

1 like

Wij zijn afhankelijk van Mainflingen, dus vooralsnog geen reden tot paniek.

Ach, keerzijde zou zijn dat vrijwel alle ‘GW’ modellen van G-Shock afgeprijsd zullen worden.

1 like

Logisch ook dat ze in een derde wereld land dat niet kunnen betalen :wink:

Er leven aardig wat inwoners onder de armoedegrens in de VS. Zover zit het niet van een Derde Wereld land vandaan vrees ik.

Dat denk ik ook.

Excuus voor mijn off topic, hierna basta.

2 likes

GPS satellieten zijn volgens mij voorzien van minder nauwkeurige atoomklokken welke regelmatig gesynchroniseerd moeten worden … dus atoomklokken zullen wel blijven bestaan. Misschien synchronisatie via internet in de toekomst ?

Atoomklok in GPS satelliet: enkele seconden per miljard jaar.
‘High end’ (proest) atoomklok: 1 seconde per 5 miljard jaar.
Dat verschil is voor menselijk klokkijken totaal onbelangrijk.

Daarenboven worden die ‘mindere’ atoomklokken in een satelliet dan ook nog eens gesynct.

Oh zeker. Maar het gaat er natuurlijk om of het radiosignaal tbv horloges en klokken in huis en op straat beschikbaar blijft.

Dat gebeurt natuurlijk langs een omweg al met smartwatches. Het stoppen met het radiosignaal maakt alleen de klokken/horloges met het huidige radiocontrolled systeem (deels) obsolete.

Kopje ‘error sources’