Nite watches manual

Deze in het Engels, omdat hij oorspronkelijk bedoeld was voor consumptie in het U.K.
Met enige aarzeling naar dit forum.
Maar nu ik merk dat deze taal op veel schoolpleinen van het basisonderwijs de voertaal is onder de leerlingen, en het bovendien over een handleiding gaat die in het Engels is geschreven, is die aarzeling minder geworden.
Het gaat over een onnauwkeurigheid in de handleiding van Nite.
Als er intussen een verbetering is gesignaleerd hoor ik dat graag.

I am not a Navy Seal, a Texas Ranger, or a member of any Special Force, and I do not have to defend our western freedom and values as a daily routine. Furthermore I am as much operating behind enemy lines as my fellow Dutch countrymen, except a few soldiers strutting about in far away places, and except the usual amount of Dutch expats. In the dark hours I spend most of the time in bed, especially in summer.

I bought my Nite MX10-201 because I like to know what time it is in general, and specifically when I wake up in the middle of the night at natures call while camping out with (very old) high school friends, and to end the dispute that arises sometimes during these occasions about what is the date. My regular timepiece, made by a big and well reputed Swiss factory, guided by Mr. Hayek through many turbulent years, and as a piece de resistance as humble as any gentleman could wish, and apart from that making the bearer being well accepted everywhere, did not fulfill these tasks to satisfaction, except giving the exact time,
To be honest, I fell for the looks of the MX-10 line, hook and sinker.
Of all bulky watches it is one of the less bulky, and while wearing it at semi-official occasions it does hardly generate the wish of other participants to see me in a rubber diving suit with flippers, goggles and air bottles, nor camouflaged to oblivion.
It is a good watch. It fits snugly to my wrist, and I am satisfied with my purchase so far.

In spite of the GTSL luminance I could not read a newspaper at night with the help of my new piece, as some critics experienced, but then I seldom read a newspaper when I have decided to spend my time at other activities.

Delivery was quick and without any problem, taking into account a Dutch Boxing Day combined with a weekend and some chaos due to changes in our postal system.
Also pre-sales service was excellent, even when I had to pay twice, including double bank charges by consequence, because freight had been forgotten to be added at total costs in the invoice, and because I had already paid this one promptly as a good customer. A second invoice came the following day. My proposal to even the freight with a strong and influential promotion of Nite-watches at crucial and very important institutions like pensioner-resorts and school playing grounds in my country made no impression on sales department; I had to make a second remittance.

Do not believe what Nite says about adjusting date and time in their manual.
Adjusting time needs full extraction of the crown (position II). The watch stops, and time can be adjusted with the help of a radio controlled clock, or the owner can synchronize with high-command during military operations or junta-headquarters during a military coup. I.e., the manual gives the right information for adjusting time.
While adjusting date you need only extract the crown halfway (position I). Of course the watch should not stop then, as the Nite-manual says; otherwise the proud owner is obliged to adjust time every other month, except August and December. The Ronda 505-movement datasheet however gives correct information: the watch does not stop with crown in halfway position, as the owner will experience to his satisfaction, but alas, only after purchase.

If it turns out now that I have an old manual it could mean the watch is dated. This is perhaps why I am not able to read a newspaper in the dark with the help of my MX-10. The half-life decay time of Tritium is 12.32 years, which seems a long time, but possibly not enough. I should perhaps be prepared to see the end of battery life in a few months.
I tried to get in contact with Nite International about these perplexities, partly to be able to give them advice concerning their manual, but they did not answer even after a month. Perhaps a correct answer is not included in their after sales servicing, or the manual is re-written some time ago, and sales does not bother to spread the news. Also there could be some fear at the service-department that a comment on my newspaper-experience would inevitably end up in an advice what newspaper to read, and of what delineation.
FAQ gives no clue also.

Misschien was een korte maar concrete vraag makkelijker te begrijpen dat dit hele verhaal (en dan heb ik het niet over het feit dat het in het Engels is)?

Geachte Lencoth,

Het was geen vraag, maar een (heel) verhaal over mijn jongensavonturen in het land van Nite. Te lezen bij de centrale verwarming, en natuurlijk, zoals bij al dit soort verhalen, ter meerdere glorie van de schrijver. Lekker ouwehoeren dus, zoals op forums wel meer gebeurt.
Volgende keer wat minder horloge, en wat meer violence, sex and royalty.
En hier en daar een foto van een harige pols.
Een beetje inspanning en concentratie is voor de stripverslaafde lezertjes van tegenwoordig nooit weg. Wat niet wil zegen dat ik het intellectuele peil van de forumleden onderschat.
Als ik geweten had dat we in het forum op het scherp van de snede balanceren, dan had ik aan drie zinnen genoeg gehad. En in dit antwoord aan één zin.

De uitnodiging in het Nederlandse gedeelte moet niet worden verward met een vraag.

bogman Schreef:

Do not believe what Nite says about adjusting date
and time in their manual.
Adjusting time needs full extraction of the crown
(position II). The watch stops, and time can be
adjusted with the help of a radio controlled
clock, or the owner can synchronize with
high-command during military operations or
junta-headquarters during a military coup. I.e.,
the manual gives the right information for
adjusting time.
While adjusting date you need only extract the
crown halfway (position I). Of course the watch
should not stop then, as the Nite-manual says;
otherwise the proud owner is obliged to adjust
time every other month, except August and
December. The Ronda 505-movement datasheet however
gives correct information: the watch does not stop
with crown in halfway position, as the owner will
experience to his satisfaction, but alas, only
after purchase.

If it turns out now that I have an old manual

Ik snap ook niet precies wat je nu bedoelt.
Wat staat er dan in de handleiding, Dat staat nergens in je verhaal.
De kroon naar 1e positie voor datum is vrij algemeen voor veel horloges, dus dat zou geen verassing mogen zijn.
Wat stond er dan in de handleiding?

Welcome Bogman,

een goed verhaal m.i. je bent dus teleurgesteld in de tritiumtubes? Ik ben benieuwd naar de foto’s, van Indiana Jones tafarelen en natuurlijk de Hayek Group watch.

Succes hier.

bogman Schreef:

Geachte Lencoth,

Het was geen vraag, maar een (heel) verhaal over
mijn jongensavonturen in het land van Nite. Te
lezen bij de centrale verwarming, en natuurlijk,
zoals bij al dit soort verhalen, ter meerdere
glorie van de schrijver. Lekker ouwehoeren dus,
zoals op forums wel meer gebeurt.
Volgende keer wat minder horloge, en wat meer
violence, sex and royalty.
En hier en daar een foto van een harige pols.
Een beetje inspanning en concentratie is voor de
stripverslaafde lezertjes van tegenwoordig nooit
weg. Wat niet wil zegen dat ik het intellectuele
peil van de forumleden onderschat.
Als ik geweten had dat we in het forum op het
scherp van de snede balanceren, dan had ik aan
drie zinnen genoeg gehad. En in dit antwoord aan
één zin.

De uitnodiging in het Nederlandse gedeelte moet
niet worden verward met een vraag.

Toen ik het verhaal las dacht ik, om in het Engels te blijven: “Please, make a point, any point” :wink:

Geachte lezers,
In het verhaal staat dat er een fout staat in de handleiding van Nite. Dat is de enige klacht, de rest is non fiction proza.
Eénmaal uittrekken van de kroon (positie I) doet niet het uurwerk stoppen, zoals Nite beweert. Alleen de datum is op die manier aan te passen, het uurwerk loopt gewoon door. En dat is maar goed ook, want anders zou je iedere keer aan het eind van de maand ook de tijd moeten corrigeren. Behalve in juli en december, zelf uitzoeken waarom.
De tijd stel je bij door de kroon nog een keer uit te trekken (positie II). Dat vermeldt Nite wel correct.
In de datasheet van het toegepaste Ronda-caliber staat een en ander juist vermeld. Ik weet dat ik niets nieuws vertel, want het werkt zo bij bijna alle calibers.

Dit staat exact zo in mijn Engelse tekst, maar ik geef toe dat je er wat moeite voor moet doen om het er uit te halen.
Met die tritium tubes heb ik geen moeite, zolang ik er maar geen krant bij hoef te lezen.

Maar het gaat over mijn handleiding van Nite. (nadruk op mijn) Het kan best zijn dat het in de handleidingen die de lezers in hun bezit hebben intussen goed staat vermeld. Dat zou dan ook meteen de verbazing bij sommige lezers verklaren.

Nog een keer:
Of course the watch should not stop then, as the Nite manual says. (= zoals in de handleiding staat) Tot zover mijn verhaal. Duidelijker kan ik niet zijn zonder in herhaling te vervallen. Wat stond er dan in de handleiding? Welnu, dat stond in de handleiding, en dat is fout, zoals algemeen bekend is.
Tussen Nite en manual had ik misschien voor alle duidelijkheid ‘wrongly’ (= foutief, een vorige minister zou zeggen: foutievelijk) moeten invullen. Maar dan krijg je een groot-ochtendblad stijlbloempje. Ik dacht dat ‘wrongly’ al uit de tekst volgde.

Het is onzin wat in de Nite handleiding staat, maar omdat iedereen weet hoe het werkt bij horloges lees je er gemakkelijk overheen. Voor de geroutineerde klokkijkers onder de lezers zal het hun plezier in de Nite-producten niet bederven, maar je verbaast je hoe een firma zo consistent kan zijn in het foutief overnemen van gegevens uit de datasheet van een toeleverancier.

Intussen draait de wereld gewoon door.

En voor ticothijs82, op verzoek:

Eén van de reddingsboeien van de heer Hayek.
(Bah, wat bedoelt die Bogman nou weer. Hij zou eens wat duidelijker moeten zijn, en ook meer zijn punt moeten maken.)
Buurman Elio die Rupo, je weet wel, draagt hem. Niet deze natuurlijk, en ook in een andere kleur.
Hij wordt er mee geaccepteerd in de hoogste kringen, en als er iemand weet hoe laat het, is dan is hij het wel.
Een foto van Indiana Jones zul je moeten knippen uit een dames- of mannenblad, met taferelen en al. Zelf op pad gaan kan ook. Naar Syrië nu even niet.

bogman Schreef:

Eén van de reddingsboeien van de heer Hayek.

Kijk, dat behoeft nu geen toelichting.

Kijk, dat behoeft nu geen toelichting.

En dat verbaast mij zeer, want ook hier was de geschreven tekst iets moeilijker te begrijpen dan wat het jeugdjournaal als gesproken tekst op ons loslaat, zij het met bewegende beelden.
Bovendien was er hier helemaal geen sprake van een vraag, nog van het maken van een punt, of het zou moeten zijn dat ik vind dat Di Rupo een mooi horloge draagt.
Maar dat is dan weer eigen roem stinkt, want ik draag bijna precies zo’n horloge.

Mijn advies aan Nite-bezitters dat ze hun handleiding beter terzijde kunnen leggen is nu wel begrepen denk ik. Een overbodig advies natuurlijk, want Nite-kopers zullen zelf de fout in die handleiding eerder hebben ontdekt dan ik. Blijft over dat ik mijn verhaal ter meerder glorie van mijzelf heb geschreven. Maar daarover heb ik het al gehad. Wat niet wegneemt dat ik verdien er over te worden uitgejouwd.

En zo is er altijd wat.

Een goede les; in het vervolg alleen tekst met veel plaatjes. Een boek zonder plaatjes leest ook niet lekker. Nog beter: alleen mijn horloges op de foto met hier en daar mijn behaarde pols. En verder alleen naam, rang en registratienummer.
Maar zo veel horloges heb ik niet, een rang heb ik allang niet meer, en ik heb maar twee polsen.

bogman Schreef:

Een beetje inspanning en concentratie is voor de stripverslaafde lezertjes van tegenwoordig nooit weg. Wat niet wil zegen dat ik het intellectuele peil van de forumleden onderschat.
Als ik geweten had dat we in het forum op het scherp van de snede balanceren, dan had ik aan drie zinnen genoeg gehad. En in dit antwoord aan één zin.

Een goede les; in het vervolg alleen tekst met
veel plaatjes. Een boek zonder plaatjes leest ook
niet lekker. Nog beter: alleen mijn horloges op de
foto met hier en daar mijn behaarde pols. En
verder alleen naam, rang en registratienummer.
Maar zo veel horloges heb ik niet, een rang heb ik
allang niet meer, en ik heb maar twee polsen.

Ik snap je frustratie niet echt?

Maar effin leuk verhaaltje.

Groet,

Heel eenvoudig beste puntje.
Weinig horloges, geen rang als er rang op staat, en maar twee polsen.
Maar wel veel terechtwijzingen van de bovenmeesters.
Wie zou daar niet gefrustreerd over raken?
Evenzogoed bedankt voor je compliment over mijn verhaaltje.
Het deed me goed.

bogman Schreef:

Heel eenvoudig beste puntje.
Weinig horloges, geen rang als er rang op staat,
en maar twee polsen.
Maar wel veel terechtwijzingen van de
bovenmeesters.
Wie zou daar niet gefrustreerd over raken?
Evenzogoed bedankt voor je compliment over mijn
verhaaltje.
Het deed me goed.

Bogman, ze zullen het vast niet verkeerd bedoelen :wink:
Dat is het probleem van het internet, er zal altijd een soort ruis tijdens de communicatie zijn.

Ik heb me overigens vermaakt met het lezen van je verhaaltje, moest ook best even lachen over de door jou aangeboden promotie van de Nite horloges :smiley:

Beste Trapman,
Bedankt voor je wijze woorden. De bovenmeester had altijd het beste met ons voor, en ik heb nooit aan zijn bedoelingen getwijfeld. Ik heb een poos niet met het internet te maken gehad, dus ik moest weer even wennen aan wat jij zo diplomatiek ruis noemt.
Als ik het goed heb begrepen is de bedoeling van het forum om uurwerken en eventueel hun makers te bespreken, te evalueren zelfs, en verder om raad te vragen en te geven. En om ervaringen uit te wisselen, positieve en negatieve, met die uurwerken of met hun makers.
Het blijkt nu dat ook de bezitters van de uurwerken tegen het licht worden gehouden, en dat hen de maat wordt genomen door de forumleden onderling.
Misschien is die uitbreiding van de doelstelling helemaal zo gek nog niet, maar zoals gezegd, het was even wennen.

Wat mij werkelijk verbaast is dat de fabrikant, in dit geval Nite, helemaal niet reageerde op een mailtje dat direct aan hen gericht was. Dat was niet de tekst van ‘Horlogepraat’ overigens, maar een korter en meer bondig bericht over de slordigheid in hun manual. Er komt zelfs geen ruis deze kant op. Ik denk dat de Nederlandse markt voor hen verwaarloosbaar klein is, en dat ze inmiddels goede verkoopcontracten hebben bemachtigd.
Het horloge blijft er niet minder mooi om.

Beste Bogman,

Goed dat U weet waar dit forum voor is. Dan zal U ook de forumregels hebben gezien waarvan 1.a zegt:

Gebruikers dienen hun bericht zo te formuleren dat direct duidelijk is wat ermee bedoeld wordt, ook de titel dient aan te geven waarop het bericht betrekking op heeft.

Dat dreef mijn oorspronkelijke postings. Ik geloof ook oprecht niet dat ik daarmee heb gevraagd om al de passief-aggressieve reacties van Uw kant.