Nivada sport

Dag allemaal,

Gisteren met iemand in contact gekomen die oude horloges van zijn vader verkoopt. De vader was er schijnbaar door gepassioneerd, maar is helaas overleden. Hij had enkele vintage horloges waaronder deze Nivada sport. Jammer genoeg vind ik op internet niks over een sportmodel van hun…
Wel over de chronograaf. Weet iemand meer over dit klokje?
Het is trouwens echt oud en half versleten zoals je ziet op de foto’s, maar het klokje doet me iets.

2 likes

Nou niemand?

Het Nivada horloge wat je toont is sterk te vergelijken met deze Croton:

In Mikrolisk kun je waarschijnlijk wel meer vinden over dit merk in je speurtocht.
http://www.mikrolisk.de/show.php/280/letter_N
Grenchen Nivada dus.
Van rond de jaren 40 schat ik zo in.
Als het horloge je raakt, dan koop je hem toch? Waarde is, zeker gezien de toestand, enkele tientjes?
Wil je best op weg helpen in je speurtocht. Succes en vooral plezier ermee!

Dag Alletijd

Dank voor je reactie! Ik heb hem inderdaad gekocht voor nog minder als een tientje. Ik dacht ook aan Nivada Grenchen, maar vind geen sport model terug. Al lijkt hij inderdaad fel op deze Croton.
De firma heeft onder verschillende namen horloges gemaakt.
Als hij ongeveer dezelfde datering heeft als zo’n Croton, dan is hij inderdaad van de jaren 40 zo blijkt, maar zou deze niet nog ouder zijn? De wijzers zijn verroest,… Al tikt hij nog mooi :blush:
Ik ben eigenlijk van plan om enkel het glas te vervangen, zo houd ik hem authentiek…

1 like

Leuk vintage en geleefd horloge toch? Ik zou ook idd het glaasje vervangen, de rest kun je weinig mee. :sweat_smile: Uurwerkje servicen natuurlijk wel maar weegt niet op tegen de waarde. Gewoon dragen dat ding! En je bedenken wat ie allemaal meegemaakt zou kunnen hebben in zijn bestaan. :thinking:

Zou niet zo snel zelf aan dit horloge gaan knutselen trouwens. Het horloge heeft radium op de wijzerplaat, niet bepaald goed voor de gezondheid.

Best naar de horlogemaker doen? Zou hij kunnen testen hoe hoog de straling is denk je?

1 like

Niet elke horlogemaker zal hier aan willen beginnen, maar de straling is wel te meten inderdaad.