Ik struikelde hierover op Youtroep… gisteren ontdekte ik dat ik vanaf mijn telefoon Youtube clips kan streamen naar mijn TV… Lollig…
Vanmiddag tijdens mijn lunch dus even dit videootje bekeken op mijn TV onder het genot van een paar boterhammen en een Kop Thee…
deze klok gebruikt “edge-lit” displays… een techniek veel gebruikt door CNC hobbyisten, Immers… je mietert een plaatje Plexi op je machine, en je graveert er een tekst of symbool in, Rijtje Leds ernaast… en :
Blijkbaar is dit al een vrij oude techniek… zoals ook in de clip gemeld zat een dergelijk display in de timer van de bom in de Bond film “Goldfinger”…
Ze zijn voor hobbyisten met een CNC machine kinderlijk eenvoudig te maken… een beetje electronicus fröbelt in een middagje de code en het schema wel in elkaar… en klaar is Arie…
'k ga em voorlopig nog niet bouwen… nog geen tijd voor… maar Damn!.. een leuk principe, met bijna de zelfde uiterlijke kenmerken als een Nixiebuis, maar dan met de mogelijkheid om de kleuren ook nog aan te passen… da’k em leuk vind!!
Leuk wij hadden er ook één maar mijn vrouw is nogal lomp met afstoffen waardoor ze steeds scheef stonden en er een keer één brak. Toen maar weggegooid
Toen hadden we nixie meer.
Ik heb nog steeds het Sovjet exemplaar met vfd buizen. (Nu ingepakt) En een kwarts tester, voltmeters en frequentie meter vol met nixie buizen. Twee kapotte voltmeters, toch eens kijken of die buizen in een bouwpakket kunnen…
Als je handig bent zou zoiets wel moeten kunnen toch, had mij er ooit eens in verdiept maar geloof dat je bouwpakketten aan kunt schaffen zonder de tubes.
Dat is een erg gave klok zeg! Helaas niet goedkoop, maar erg leuk dat iemand weer opnieuw nixies maakt.
Ik heb zelf wel eens een vergelijkbaar projectje gemaakt, alleen dan met numitrons. Dat zijn kleine buisjes met gloeidraden in plaats van neon gas wat nixies hebben. Ziet er iets anders uit, maar werkt op 3 a 4 volt in plaats van 180V met nixies, ietsjes veiliger voor de hobbyist
In mijn vroege jeugd jaren had mijn vader een rekenmachine van werk thuis met Nixie buizen.
De toetsen werkten met magneetjes en reedrelais. Betrouwbaar ding, wel groot en lomp maar je kon op de lagere school tenminste pochen dat jouw vader een rekenmachine had en je nooit meer hoefde te leren rekenen