Een tijdje geleden waren we bij vrienden op visite en vroeg een van zijn zoons of ik een nieuwe batterij in zijn horloge kon zetten. Dat is wel de meest makkelijke klus om te doen, dus was ik natuurlijk bereid om zijn zoon te helpen. Als de jeugd graag een horloge draagt, moet je dat stimuleren. Nu had ik van alles verwacht, maar niet deze…
Ik had wel eens van een Nixie klok gehoord, maar nog nooit van een horloge. Een knoeperd van een ding, voorzien van 4 buizen (een soort neonbuizen) die de tijd aangeven, wat componenten die voor de werking van de klok zorgen en een (oplaadbare) litium-polymeer accu. Die laatste had na een aantal jaren de geest gegeven.
Een nieuwe, passende accu, met de juiste voltage besteld en weer gemonteerd. Vooraf had ik contact opgenomen met de bouwer van dit horloge en die reageerde super snel en zeer volledig. Hij gaf aan welke accu besteld moest worden en waar die te bestellen was. Verder stuurde hij een uitgebreide werkomschrijving mee, dus het was een fluitje van een cent.
Het horloge geeft niet constant de tijd aan, maar werkt zoals de vintage LED horloges. Door op een knopje te drukken gaan de buizen branden en verschijnt de tijd in beeld. Hierdoor gaat de opgeladen accu een aantal dagen mee. Het horloge kan je draadloos opladen door deze met de 2 contacten aan de zijkant op de daarvoor bestemde lader te leggen.
Wat een bijzonder ding. Niet echt een daily, maar zeker een opvallende en niet alledaagse verschijning. Veeeel te groot voor mijn pols en horlogedoos, dus die gaat er niet komen voor mij. Maar misschien ooit toch eens een Nixie (zelfbouw) klok aanschaffen, want dat lijkt me leuk om te doen en zal geweldig staan in de huiskamer.
Voor meer info, kijk hier: