Het nadeel met datumweergaves (zonder datumversteller) is voor mij wel het tig rondjes draaien van de kroon als hij een weekje op de kast ligt. Voelt toch niet lekker voor het uurwerk
Het verschilt voor mij per horloge. Ik vind een datum op een duiker per definitie een no-go.
Maar op een dresser vind ik het persoonlijk vaak weer wel mooi mits daarmee de wijzerplaat niet uit balans is.
Less is more imo.
Alleen natuurlijk als er geen datum snelverzet aanwezig is. Daar is een hack voor die voor zover ik weet op elk uurwerk werkt: na het verspringen van de datum draai je de wijzers terug tot ca. 21:00 a 20:00 uur (vaak zie/voel je een klikje wanneer het inwendige palletje reset) en weer vooruit. Scheelt heel veel gedraai en mogelijk slijtage.
On topic, sinds jaar en dag laat ik horloges zonder datum, hoe mooi ook, links liggen. Geen datum = niet dragen.
Datum is geen verplichting imo.
Die hoef je maar 1x op een dag te zien om de datum te weten als je het al niet wist.
Prachtig! Wow!
Ben in principe zwaar anti datum … het is een horloge dus het gaat om de tijd, boeien welke dag het is, check dat maar op de kalender of op je telefoon, hahaha! Soms, heel soms is het wel prima maar dat komt dan vooral omdat de kleur van het datum venster hetzelfde is als de wijzerplaat, gewoon subtiel dus, al helemaal geen cyclops of een wit venster op een zwarte plaat, gadver! Symmetrie in een wijzerplaat zorgt voor rust, datum vensters op gekke plekken zorgen voor onrust … als in liever op 6 uur als op 4 … #kortsluiting!
Erg tevreden met mijn Surfboard zonder day - date complicatie.
Gsm heb je altijd bij je als je de datum wil weten.
Ik laat een horloge er niet voor liggen maar ik ben gelukkiger met een horloge zonder datum.
Zoals al bijna 5 jaar in mijn profiel staat, datum wordt nog net getolereerd.
Tot mijn stomme verbazing zie ik in de poll hier dat 69% er ook zo over denkt.
Dat viel mij ook op. Terwijl er volgens mij, maar dat heb ik niet geteld, er meer horloges met dan zonder datum worden geproduceerd.
Inderdaad verrassend, maar wel duidelijk.
Wel grappig dat het uurwerk dat hierin zit een datum ring heeft die je kunt verzetten, alleen geen venster, heb het uurwerk bij de mijne vanwege waterschade vervangen en kwam er op dit manier achter…
Als het even kan wel een datum.
Voor mij staat het praktische aspect net wat hoger in het vaandel dan perfecte symmetrie. En een beetje fabrikant weet de datum zo toe te voegen dat het subtiel genoeg is.
Sterker, bij de keus tussen een Sinn 556i en 556i B was het gemis van de datum de doorslaggevende keuze om voor de normale 556i te gaan.
En als het datumwiel wordt uitgevoerd in hetzelfde lettertype en kleur als de plaat, is het verschil al helemaal minimaal. Case in point:
No date heeft wel de voorkeur. Geeft geen verstoring van het beeld van symmetrie van de wijzerplaat. Maar wel een datum dan graag een datum die niet te veel afwijkt van de kleur van de wijzerplaat. Snap niet dat fabrikanten horloges met donkere wijzerplaaten gebruiken met een witte datumschijf…