Nog een domme vraag: chrono opwinden en tijdverstellen

Misschien beetje op hetzelfde niveau van supah’s kroon open of dicht http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,2003692

Ik was vandaag met m’n Speedy een tijdmeting aan het doen, waarbij ik me ineens bedacht dat ie misschien niet genoeg gangreserve zou hebben. Kun je dan probleemloos het uurwerkje met de hand opwinden? Ik heb niet genoeg kennis ervan, maar enderzijds ontspant de veer zich volgens mij om het uurwerkje en de chrono functie te laten lopen. Anderzijds zit je em dan gelijktijd op te winden.

En hoe zit het met het verstellen van de tijd als een chronograaf nog loopt? Kan dat ook zonder schade te veroorzaken?

Offtopic, beetje jammer dat supah’s post gesloten is, want door de opmerking van Ferdinand bedacht ik me ineens dat geopende kroon misschien nog niet eens zo gek is…
Misschien met name voor de wat oudere klokjes.
Als je namelijk een klokje inderdaad voor een serieus langere tijd weglegt, en de veer ontspant zich helemaal. Ik dacht dat de veer daar toch ‘lui’ (heette dat zo?) van werd? Dat een veer beter in een gespannen staat kan blijven dan helemaal ontspannen? Of heb je het dan over echt vele jaren niet meer in gebruik of hele oude klokken waarvan de veren van relatief inferieure materiaal is?
Ik geef toe, heb de klok horen luiden…

Het opwinden van een ingeschakelde chronograaf kan de tijdmeting beinvloeden, maw. door de opwinding verminderd men de veerkracht op het uurwerk en kan zo de secondenwijzer even achter blijven. Is geen probleem voor schade.

Het verzetten van de tijd kan ook geen kwaad voor schade, wel voor de tijdmeting, doordat de wijzerspanning, door de wijzers achteruit te draaien,ook een veerkrachtvermindering mee brengt en invloed heeft op de tijdmeting.

Weet dat mijn Ebel uberhaupt niet verzet mag worden als de chrono loopt. Dan draaien de wijzers van chrono ook mee.

Kunnen meedraaien, maar geen schade maken.

Veel mensen laten hun chrono altijd aan staan, dan zou dit nefast zijn.

Nu weet ik in ene waarom de 4 chrono’s hier quarz zijn :+

Irritant is t wel :wink:

Bij een handopwinder kan het geen kwaad… bij een automaat ben ik niet zeker…

Maar waarom risiko nemen? Gewoon even de Chrono stoppen en resetten. Het horloge via de kroon iets opwinden en klaar is kees!

Wat betreft het wegleggen… Ik denk daar denken veel mensen zo en andere zo erover. Mijn horloges lopen bijna altijd… Gewoon het klokje 1-2 per week opwinden dan loopt het regelmatig en denk IK is de beste oplossing.

Het horloge is toch meer gemaakt om te lopen als om stil te staan…

bedankt allen! weer wat geleerd.

LUWE Schreef:

Maar waarom risiko nemen? Gewoon even de Chrono
stoppen en resetten. Het horloge via de kroon iets
opwinden en klaar is kees!

normaal doe ik t ook zo, maar was toen net bezig met n lange tijdmeting toen ik me bedacht dat ik em niet meer had opgewonden.
en als t geen kwaad kan, waarom niet toch?

Freddy Schreef:

Kunnen meedraaien, maar geen schade maken.

huh, dat wist ik niet! maar resetten ze dan wel weer netje naar 0 of staat alles dan niet schots en scheef?