Misschien beetje op hetzelfde niveau van supah’s kroon open of dicht http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,2003692…
Ik was vandaag met m’n Speedy een tijdmeting aan het doen, waarbij ik me ineens bedacht dat ie misschien niet genoeg gangreserve zou hebben. Kun je dan probleemloos het uurwerkje met de hand opwinden? Ik heb niet genoeg kennis ervan, maar enderzijds ontspant de veer zich volgens mij om het uurwerkje en de chrono functie te laten lopen. Anderzijds zit je em dan gelijktijd op te winden.
En hoe zit het met het verstellen van de tijd als een chronograaf nog loopt? Kan dat ook zonder schade te veroorzaken?
Offtopic, beetje jammer dat supah’s post gesloten is, want door de opmerking van Ferdinand bedacht ik me ineens dat geopende kroon misschien nog niet eens zo gek is…
Misschien met name voor de wat oudere klokjes.
Als je namelijk een klokje inderdaad voor een serieus langere tijd weglegt, en de veer ontspant zich helemaal. Ik dacht dat de veer daar toch ‘lui’ (heette dat zo?) van werd? Dat een veer beter in een gespannen staat kan blijven dan helemaal ontspannen? Of heb je het dan over echt vele jaren niet meer in gebruik of hele oude klokken waarvan de veren van relatief inferieure materiaal is?
Ik geef toe, heb de klok horen luiden…