Nog een erfstuk - (hopelijk ?) voorlopig de laatste

Ook van dit zakhorloge ben ik eigenaar geworden. Ik vermoed dat het een Galonne is(?) Is er meer info bij de forumleden?

3 likes

Mooi zakhorloge, maar wazige foto’s

1 like

2 likes

Betere foto’s?

1 like

Veel beter. :slight_smile:

Het horloge is een Manufacture d’Horlogerie Lion; het merk werd officieel gedeponeerd in Zwitserland in 1894. Dit exempaar zou ergens van rond de toenmalige eeuwwisseling kunnen zijn, aan de stijl van het binnenwerk te zien.

Quasi identiek dingetje staat online te koop: https://www.chrono24.com/all/pocket-watch-manufacture-d-horlogerie-lion-800-silber-open-face-taschenuhr-schluesselaufzug--id25656770.htm

Het zou zilver (al dan niet verguld) zijn, wat gezien de kwaliteit vaan de binnenkant van de buitenste klep zou er een merkteken kunnen staan daarvoor. De prijs van C24 wel met een serieuze soeplepel zout nemen, ze durven daar vrij gek doen. :slight_smile:

4 likes

Danke browser, voor het doorsturen zonder dat ik het vroeg. Anyway…

Het zou zilver (al dan niet verguld) zijn, wat gezien de kwaliteit van het binnenwerk (en de juwelen) wel te verwachten is. Kijk naar merktekentjes aan de binnenkant van de buitenste klep.

Mooi uurwerk, wel zo richting eeuwwisseling wel een oud model lijkt me. Aangezien de opwindkroon toen ook er al was.
Maar wel 10 juweeltjes, dat had echt toen niet ieder horloge.

Sorry voor mijn onwetendheid: Wat zijn de 10 juweeltjes?

De asjes van de verschillende tandwielen en andere bewegende onderdelen ondergaan een pak wrijving, en dus slijtage. Vroeger was dat metaal op metaal, wat zelfs met de gebruikelijke olie als smering nog altijd merkbare slijtage meebracht, en na een pak jaren gebruik gaf dat afwijkingen/schade die niet te herstellen is zonder volledig vervangen van onderdelen. Men is daarom overgestapt op (synthetische) edelsteentjes waar die asjes in draaien, specifiek robijntjes, omdat die quasi geen slijtage hebben.

Dat was natuurlijk een pak moeilijker en duurder dan gewoon een gat frezen in een metalen plaat, dus dat was voorbehouden voor de iets duurdere horloges in het begin. Rond 1900 was een horloge met 10 jewels inderdaad verre van een goedkoop stuk.

2 likes

Mijn dank voor de uitleg.

1 like