Nog een keer Baselworld 2007.... (veel foto´s)

Enkele horloges die me opvielen in Basel…

Hanhart is een bedrijf dat vooral bekend is vanwege zijn stopwatches. men had een heel raamwerk van oude modellen tentoongesteld.

In een zeer beperkte oplage maakt Hanhart nu een chronograaf in Platina met hun oude kaliber 39, 40 of 41. Dat ben ik ff vergeten. Ik mocht het horloge even passen, en het viel me op hoe zwaar Platina is.

Een horloge dat me zeer aansprak komt van de AHCI stand, van de spanjaard Aniceto Jimenez Pita.
Zijn Oceana is het eerste horloge met een volledig waterdichte kast. het horloge heeft geen kroon, en het op tijd zetten van het horloge gebeurt via het draaien van de kast/bezel. Heel ingenieus in elkaar gezet, zonder rubberen afdichtingsringen, en nog fraai om te zien ook. het horloge verkeerd nog in een proto-type fase, en de verwachte verkoopprijs zal ongeveer 4100 Euro bedragen.

Natuurlijk ook bij Christiaan van der Klaauw geweest. In de vitrine hingen en lagen enkele nieuwe modellen die nog geen naam hebben. De vierkante kasten van de pendulum worden ook gebruikt voor dit horloge met een keur aan wijzerplatenkleuren. Op de achterkant komt een gegraveerde penning met de naam en logo van Christiaan van der Klaauw. Ik ben benieuwd hoe dit horloge zal worden ontvangen…

Om de pols droeg Christiaan een proto-type van een nieuwe versie van het horloge waar het allemaal mee begon… De Satellite du Monde… let wel, het betreft hier slechts een proto-type. De overgang van dag naar nacht is op dit model nogal abrubt, maar zal een zeer vloeiende kleurovergang krijgen. De complicatie van dit horloge blijft fascinerend.

Over Omega is al veel gezegd en geschreven tijdens deze beurs. De Omegamania veiling was absoluut een van de hoogtepunten van de beurs. Minstens net zo belangrijk voor Omega was de uitrol van het caliber 8500/8501 in het model Hour Vision uit de de Ville serie. We zullen nog veel van dit caliber horen in de toekomst. Dit caliber zal de basis vormen voor alle calibers met vele variaties in complicaties.

Ik zal geen foto´s tonen van de 50-jarige Speedmaster modellen.
Wat ik wel de moeite waard vond was de nieuwe Museum Collection #7 van Omega. Een re-editie van het Marine horloge… Prachtig…

Bij Rolex was er de stalen GMT II, maar nog veel mooier vond ik de herintroductie van de Milgauss

Natuurlijk zijn we ook bij Maurice Lacroix wezen buurten, zij hebben immers ons bezoek aan de beurs mede-gesponsord. ML introduceerde dit jaar maar liefst 5 nieuwe Masterpiece modellen. Echter, en dat viel me een beetje tegen, het waren allemaal nieuwe, modernere versies van reeds bestaande complicaties.
Zo is de Masterpiece Squelette aangepast, evenals de Phase de Lune, en de Jours Retrograde.
Verder is de Masterpiece le Chronographe nu ook in staal verkrijgbaar, en is er een nieuwe versie van de Chroneo, die heet nu de Masterchrono.

De nieuwe Phase de Lune

De Jours Retrograde

Le Chronographe in staal

En de Masterchrono

Wat verder opviel was een stand in de immense hal voor de fabrikanten uit het oosten. De chinezen zijn bezig met een serieuze inhaalslag, deze stand werd continue belaagd door de internationale pers. men presenteerde er een Tourbillon van ongeveer 1000 USD. En het geheel zag er nog best goed uit ook. Helaas mochten we geen foto´s maken. De chinezen zijn zeker bang dat we ze na gaan maken :slight_smile:

Tenslotte waren de vintage van Tissot en Universal een genot om naar te kijken. Ik verwacht binnen een aantal jaren een enorme opleving naar de modellen van vroeger. Waarbij klein weer fijn zal zijn. Van mij mag het in ieder geval…

Op naar Baselworld 2008.

groeten,
Hans Mennink

Dank je, Hans! Leuke foto’s en dito toelichting! (tu)

Leuk verslag met oog voor de nieuwe leuke dingen, meestal zie je alleen de grote merken in zo’n verslag
toppie dus (tu)

Weer een fantastisch verslag Hans!!!

Ben vooral benieuwd naar de Tourbillon van ongeveer 1000 USD. Weet je nog welk merk dit was?
Het blijft een interessante onwikkeling die de Chinezen maken. Jammer dat je geen foto’s mocht maken. Was erg benieuwd geweest naar de afwerking. Heb je dit horloge ook omgehad?

Mooi verslag Hans, heb genoten van de foto’s! Die Omega is echt mooi zeg. Het lijkt me denk het leukste om al die vintage daar te zien liggen, in goede staat en heel zeldzaam.

Mooi verslag van Baselworld 2007; bij de van der Klaauw horloges vind ik het nieuwe hoekige model met een grote kleurschakering voor de wijzerplaat persoonlijk minder geslaagd. De pendulum, hoe langer ik naar kijk hoe minder het mij aanspreekt. Wel enthousiast ben ik over het prototype Satellite du Monde, dat gaat (weer) een succes worden. Ik zie uit naar het definitieve model!

Wij horen continue via de media dat de chinezen komen, en met een tourbillion voor USD 1.000 (en zeker als jij zegt dat de klok er strak uit zag) zijn ze van harte welkom!

Groet,

Bojo

Mooie foto’s, leuk verslag.
Bedankt.

Groet,
Steven

Leuk verslag! Ben het op het punt van de VdK’s eens met Bojo. VdK is natuurlijk op z’n best in astronomische horloges. De vierkante modellen die ik net zag, zijn het in mijn beleving net niet. “VdK moet bij zijn leest blijven” las ik ergens, en daar ben ik het wel mee eens. Al kan het zijn dat deze wat goedkopere modellen de cash-cows zijn. Ze zijn in ieder geval eenvoudig te vervaardigen (suggestie aan VdK: laten doen in China ;-)).

Dat Pita-horloge is intrigerend. Het lijkt op het principe van Harwood. Nooit echt een succes geworden, dacht ik. Je kunt tegenwoordig met dubbel-o-ringen alles dicht krijgen, dus hoef je niet ingewikkeld te doen. Ja, en dan de Chinezen… Ik verwacht er veel van. Ze maken nu reeds uitstekende horloges tegen zeer lage prijzen. Ik hoop in ieder geval dat ze de Europese markt 's flink gaan opschudden. Uiteindelijk is dat in het voordeel van ons als verzamelaars en horlogefanaten.

Leuk verslag Hans. Stonden de Chinezen in Hal 6? Ik ben nog nooit in Hal 6 geweest, gewoon te weinig tijd. Volgend jaar zal ik eens proberen om 3 dagen te gaan, misschien dat ik nummer 6 dan toch mee kan pikken.

Ik dacht dat het hal 6 was. Enorm veel sieraden daar, maar ook straten vol met horloges. Veel troep, maar ze worden dus steeds beter.

De chinezen ruiken hun kans, nu ETA heeft aangekondigd per 2010 geen uurwerken meer te leveren aan anderen dan Swatch gerelateerde merken. Dat heeft enorm veel gevolgen. Hoeveel merken zijn er nu niet die qua uurwerken volledig afhankelijk zijn van ETA. Die merken hebben nu de keus… Het ontwikkelen van eigen uurwerken, of hun uurwerken elders vandaan halen. Tegen 2010 zullen de chinezen gewoon goed spul klaar hebben. Het is dan wel de vraag hoe de westerse consument daarop zal reageren…

Voor de 2824 zullen er ook europese (zwitserse) alternatieven komne. Maar voor de 7750-familie zal het een heel ander verhaal worden. Sommige merken kunnen nu al moeilijk aan nieuwe 7750´s komen. Ze worden niet meer geleverd in de bestelde hoeveelheden.

gr,
Hans Mennink

leuke foto’s en het is weer eens wat anders dan de merken die je steeds maar voorbij ziet komen…

Ik ben zeer benieuwd wat 2010 gaat brengen, ik denk niet dat ieder merk een eigen uurwerk kan ontwikkelen (of de ontwikkeling financieren). Misschien dat we wat ‘vergeten’ calibers gaan zien of dat het toch Chinees gaat worden.

Ik denk van die Chinese revolutie maar het zijne.
Er zijn tegenwoordig een aantal zwitserse bedrijven die uurwerken leveren met exact dezelfde afmetingen als bijvoorbeeld een 2824-2. Het zou mij verbazen als zij geen 7750 kloon in hun pijplijn hebben zitten.
Daarbij denk ik ook niet dat bedrijven hun Swiss made naam op het spel gaan zetten door Chinese uurwerken te gebruiken.

Zoals ik vernomen heb stopt Eta niet met het leveren van complete uurwerken maar wel met het leveren van Ebauches/kits die fabrikanten zelf aanpassen.
Denk hierbij aan IWC, Breitling, Cartier.
Ik dacht ze hiermee gingen stoppen en niet met het leveren van complete standaard uurwerken.

Het is goed te zien dat ze bij Hanhart nog gevoel voor het verleden hebben, er zijn genoeg merken die daar (terecht of niet) niets meer mee te maken willen hebben.
Maurice LaCroix verdient wederom de originaliteitsprijs, er zijn weinig merken die zo bezig zijn vernieuwende aspecten te verzinnen.

Christiaan van der Klaauw verbaasd me. Het simpele horloge met verschillende kleuren wijzerplaten is zo simpel maar toch opvallend… erg mooi! Ik vraag mij nu natuurlijk af wat voor uurwerk er in zal zitten, wat voor materiaal de kast zal zijn en wat de prijs zal worden? Mocht dat meevallen wil ik de bruine!!!
Ik ben overigens wel teleurgesteld in Van der Klaauw dat op de stedenring van de Satellite du Monde @msterdam staat en niet Joure, ik hoop dat dat komt doordat het nog een prototype is…

Als je de vdK met aparte kleuren leuk vind kan je ook bij Nomos kijken. Volgens mij is dat de Tetra die binnenkort in alle kleuren wijzerplaat verkrijgbaar is.

Wat ik ernstig jammer vind is dat de wijzer van die ML chronoschalen veel te kort zijn.
Zo jammer.
Schijn dat ML nog uitkomt met een super concept.
3 wijzer horloge dat met een druk op de knop verandert in een chrono en wanneer je weer op de tijd knop drukt hij weer naar tijd springt.
Ook al is dat drie dagen later.

@ Misha, dank je voor de tip, ik ga eens kijken. Maar als Van der Klaauw met een redelijk prijs komt ga ik toch daarvoor, als Nederlanders onder elkaar :smiley:

@ Misha: Dank je voor de tip, ik ga eens kijken. Maar als Van der Klaauw met een redelijk prijs komt ga ik toch daarvoor, als Nederlanders onder elkaar :smiley:

@ Tom: En dat (laatste) helemaal mechanisch!?

@Tom, Dat nieuwe ML concept is helemaal nieuw voor mij. Betreft het een mechanisch horloge?

gr,
Hans Mennink

100% mechanisch horloge.

Zal straks even een linkje posten met wat summiere info