Nog één keer de regels bij invoer

Omdat er zoveel misverstanden over zijn (én hier voorbijkomen) nog één keer alles op een rijtje:
Er is een verschil tussen internetaankopen en aankopen als reiziger/vakantie-ganger.

Via internet
Waarde van € 22 of minder(ex vervoerskosten)?
Dan geen douanerechten en geen omzetbelasting.

Tussen € 22 en € 150 (ex vervoerskosten)?
Dan geen douanerechten, maar wel omzetbelasting.

Meer dan € 150 (ex vervoerskosten)?
Dan douanerechten en omzetbelasting.

Goederen verzonden door een particulier buiten de Europese Unie?
Dan geen belastingen bij invoer als de waarde niet meer is dan € 45.

Als reiziger/vakantieganger
Aankopen met een (omgerekende) factuurwaarde van eur 430 mogen belastingvrij naar binnen. Dit is per persoon en ondeelbaar.
Dus over een horloge van eur 431 betaal je het volledige belastingbedrag al heeft je hele familie verder niets gekocht.
Jur

En de waarde bestaat bij internet aankopen uit het aankoopbedrag en daarbij de verzend/verzekerings kosten opgeteld, als ik het wel heb.

horloges: geen douanerechten, wel BTW.

Nee, waarde exclusief verzendkosten/handlingskosten.
In tegenstelling tot normale invoer. Dan is het wel zo

Nee, ook niet. De rechten zijn welliswaar niet zo hoog maar wel degelijk aanwezig.
4,5% met een minimum van 0,30 en een maximum van 0,80 cent.
Bij 10.000 china-klokjes toch een forse kostenpost …

Misschien dat het voor mij dan nog niet helemaal duidelijk is. Ik had iets ontvangen vanuit Amerika van 50 Dollar en 35 Dollar verzending. Ik moest toen 18 Euro inklaring betalen plus BTW over het bedrag inclusief verzending. Onder welke regels viel dit nu eigenlijk?

De inklaringskosten betaal je aan de verscheper (TNT, UPS, ETC). Bij kleine bedragen zorgen zij ervoor dat het weinig rendabel is allemaal.

De rest valt óf onder de oude regels (vóór 1 december) óf tussen de 22 en 150 euro en dus BTW.

IN de praktijk tellen ze de verzendkosten er gewoon bij op (ik spreek uit ervaring :()

Dus de verscheper begrijpt de regels niet helemaal? Ik blijf het lastige materie vinden! Moet ik de volgende keer de man van TNT vertellen dat ik over de verzendkosten geen BTW wil betalen?

Als het binnen de vrijstellingsregels valt wel, anders niet.
En boven de 22 euro weer wel he?
Leuke materie toch?

Hoi Jur,
leuk dat er nieuwe regels zijn, maar voorheen waren er ook al regels, en toen was er ook al geen touw aan vast te knopen.
Heb 't al eens eerder gezegd: uit ervaring weet ik dat het gewoon pure willekeur is wat er in rekening gebracht wordt, voorbeeldje: twee identieke zendingen uit hetzelfde land (USA) gelijk aankoopbedrag, gelijke verzendkosten, 1x 149 euro, 1x 39 euro invoerrechten + kosten… snapt u het nog?

Dan heb ik het nog niet eens over de valuta-omrekenkoers, dollars worden als euro’s geteld?; blijkbaar wordt soms de waarde van een artikel geschat (zonder opgaaf, uiteraard) want de BTW is soms hoger als het aankoopbedrag op de faktuur; er wordt geen uitleg gegeven hoe of over welk bedrag BTW wordt berekend enz. enz.
Persoonlijk heb ik 't al lang geleden opgegeven om te proberen de kosten te begrijpen…

Groet,
Paul

Pas nog een horloge uit de US, kostte omgerekend € 53 incl verzending:
Bijkomende kosten : niets!

begrijp er niets van zo.

gr Ron

ik moest 10 of 20 euro belasing betalen, maar ook nog € 17,5 aan TNT omdat zij het aangeboden hadden.

Helaas kun je daar niet omheen.

Ik moet ook zeggen dat deze bedragen niet vast zijn.

Ik heb een aantal maal een pakketje besteld uit Maleisie of de Verenigde Staten, maar nooit het gelijke hoeven betalen.

Recent voorbeeld (3 weken geleden).

Een 5 tal DVD’s met een waarde van €150,-. Onkosten: €43,- waarvan €10,- voor UPS.

Diezelfde week een enkele DVD met een waarde van €33,-. Onkosten €24,25 waarvan weer €10,- voor UPS.

Nu is dit nog thuis te brengen doordat het eerste pakket de beschreven waarde gebruikt was, maar bij het volgende pakket hebben ze de Nederlandse waarde van €69,99 belast i.p.v. de beschreven waarde. Dit geeft mij het gevoel dat het illegaal is om iets goedkoop uit Maleisie te bestellen, kortom, weg voordeel.

Ook heb ik nog een dubieus geval.

Ik had nogmaals een DVD besteld t.w.v. €20. Deze kwam binnen met een rekening van €24,- (Net zoveel als in het bovengenoemde stukje waarvan het pakket een waarde van €33,- vertegenwoordigde).

Een vriend van me wou deze echter ook, waardoor ik de dag na de eerste bestelling, nogmaals diezelfde bestelling heb geplaatst. In dit geval moest ik €18,- belasting betalen.

Compleet verschillend dus. Daarbovenop dacht ik dat onder de €22,- geen eens belasting betaald hoefde te worden. Erger nog, deze pakketten werden aan de deur betaald (Zoals ik gewend was), waarna ik na 6 weken nog eens een acceptgiro thuis kreeg van hetzelfde pakket en ik dringen werd verzocht nogmaals de bovenste 2 bedragen over te maken!

Hierover heb ik dus met de douane en UPS gemaild, maar ik werd letterlijk 3 keer doorgestuurd met het antwoord “Hier moet u zijn”. Kortom, ik kreeg geen gehoor. Toen besloten de telefoon op te pakken. Na nogmaals weer 2 maal doorgestuurd te worden, begon ik het al wel een beetje zat te worden. Ik hing al 7 minuten aan de telefoon, zonder dat ik ook maar mijn zegje had kunnen doen.

Eenmaal aangekomen waar ik bleek te moeten zijn, was het antwoord vaag en hier niet omschrijfbaar. Het kwam er op neer dat het allemaal vast wel zou kloppen en ik die rekeningen maar als niet verstuurd moest beschouwen om tot slot vriendelijk doch dringend afgewimpeld werd.

Ik stond dus een klein beetje perplex. Echter ben ik het moeilijkste persoon niet en kon ik me er snel overheen zetten, maar toch heb ik een beetje het gevoel dat dit een zaakje voor Kassa/Radar mag zijn. Ik kwam er namelijk achter dat mijn mede DVD/Game-overzee-koop-graage-forum-vrienden herhaaldelijk tegen het zelfde probleem aanliepen. Sommige van hun waren zo geschrokken van de rekening, dat ze die gewoon voor de 2de maal betaald hebben. Waar hun geld gebleven is, is zelfs na enkele telefoontjes nog steeds redelijk onduidelijk.

Conclusie: Voor €230,- aan media, heb ik bijna €110,- aan belastingen betaald. En als het aan UPS lag, het dubbele!

Dus ergens zou ik toch oppassen met de koopjes buiten Europa. Mocht je bijvoorbeeld een goedkope Omega SMP (Het horloge wat ik nogal op het oog heb, en in de VS zeer aantrekkelijk geprijst is) kunnen vinden in de VS, dan zou ik toch oppassen met welke factuur er 6 weken later nog geleverd kan worden. Van nu af aan ga ik gewoon altijd uit van 20-25% van de Nederlandse retail prijs wat ik extra ga betalen. Wat vaak de moeite niet waard meer is om naar het buitenland te gaan.

Voor mensen die het geld niet erg kan uitmaken, lijkt het me ook geen probleem de Nederlandse economie te steunen en de begeerde producten ook gewoon binnen de grenzen te bestellen.

Overigens is er een simpele manier om de kosten te omzeilen, hiervan maak ik sinds geringe tijd ook veelvoudig en probleemloos gebruik. Gebruik de brief post:
Voordeel: Goedkoop en snel (Sneller als koeriers aangezien ze niet langs customs/douane hoeven).
Nadeel: Niet verzekerd en geen tracking.

Misschien heb ik mazzel, maar in de afgelopen anderhalf jaar heb ik pakjes uit Israël, Ukraïne en Hongkong ontvangen zonder ook maar iets te hoeven betalen.

Afzendlocaties die bijna altijd open gaan: VS, HongKong, Singapore, Thailand,

robbie409 Schreef:

Afzendlocaties die bijna altijd open gaan: VS,
HongKong, Singapore, Thailand,

Heb je wel aardig geschoten…

Ook heb ik het idee dat grote pakketdiensten als FedEx en UPS het risico niet willen of mogen nemen om de waarde op het pakket te geloven.

tjonge, de eerste keer iets verzonden via EMS: meteen raak.

na informeren bij de afzender waar het pakketje toch bleef, bij onze koninklijke TNT uitgekomen, lag het daar al 2 weken op de schap.

ik hoop dat het goed afloopt.

en volgende keren gebruik ik registered mail, daar heb ik nog nooit gedoe mee gehad.

Kreeg vandeweek een brief van UPS; sorry dat we tig maanden geleden vergeten zijn om u een rekening te sturen voor rechten bij invoer/BTW. Binnenkort ontvangt u deze alsnog…
Zeg nooit; “nooit”.
Jur

Gewoon altijd goedkope meuk bestellen, zoals ik, áls je dan wordt aangeslagen, kost het niets :slight_smile: