Ik moet ook zeggen dat deze bedragen niet vast zijn.
Ik heb een aantal maal een pakketje besteld uit Maleisie of de Verenigde Staten, maar nooit het gelijke hoeven betalen.
Recent voorbeeld (3 weken geleden).
Een 5 tal DVD’s met een waarde van €150,-. Onkosten: €43,- waarvan €10,- voor UPS.
Diezelfde week een enkele DVD met een waarde van €33,-. Onkosten €24,25 waarvan weer €10,- voor UPS.
Nu is dit nog thuis te brengen doordat het eerste pakket de beschreven waarde gebruikt was, maar bij het volgende pakket hebben ze de Nederlandse waarde van €69,99 belast i.p.v. de beschreven waarde. Dit geeft mij het gevoel dat het illegaal is om iets goedkoop uit Maleisie te bestellen, kortom, weg voordeel.
Ook heb ik nog een dubieus geval.
Ik had nogmaals een DVD besteld t.w.v. €20. Deze kwam binnen met een rekening van €24,- (Net zoveel als in het bovengenoemde stukje waarvan het pakket een waarde van €33,- vertegenwoordigde).
Een vriend van me wou deze echter ook, waardoor ik de dag na de eerste bestelling, nogmaals diezelfde bestelling heb geplaatst. In dit geval moest ik €18,- belasting betalen.
Compleet verschillend dus. Daarbovenop dacht ik dat onder de €22,- geen eens belasting betaald hoefde te worden. Erger nog, deze pakketten werden aan de deur betaald (Zoals ik gewend was), waarna ik na 6 weken nog eens een acceptgiro thuis kreeg van hetzelfde pakket en ik dringen werd verzocht nogmaals de bovenste 2 bedragen over te maken!
Hierover heb ik dus met de douane en UPS gemaild, maar ik werd letterlijk 3 keer doorgestuurd met het antwoord “Hier moet u zijn”. Kortom, ik kreeg geen gehoor. Toen besloten de telefoon op te pakken. Na nogmaals weer 2 maal doorgestuurd te worden, begon ik het al wel een beetje zat te worden. Ik hing al 7 minuten aan de telefoon, zonder dat ik ook maar mijn zegje had kunnen doen.
Eenmaal aangekomen waar ik bleek te moeten zijn, was het antwoord vaag en hier niet omschrijfbaar. Het kwam er op neer dat het allemaal vast wel zou kloppen en ik die rekeningen maar als niet verstuurd moest beschouwen om tot slot vriendelijk doch dringend afgewimpeld werd.
Ik stond dus een klein beetje perplex. Echter ben ik het moeilijkste persoon niet en kon ik me er snel overheen zetten, maar toch heb ik een beetje het gevoel dat dit een zaakje voor Kassa/Radar mag zijn. Ik kwam er namelijk achter dat mijn mede DVD/Game-overzee-koop-graage-forum-vrienden herhaaldelijk tegen het zelfde probleem aanliepen. Sommige van hun waren zo geschrokken van de rekening, dat ze die gewoon voor de 2de maal betaald hebben. Waar hun geld gebleven is, is zelfs na enkele telefoontjes nog steeds redelijk onduidelijk.
Conclusie: Voor €230,- aan media, heb ik bijna €110,- aan belastingen betaald. En als het aan UPS lag, het dubbele!
Dus ergens zou ik toch oppassen met de koopjes buiten Europa. Mocht je bijvoorbeeld een goedkope Omega SMP (Het horloge wat ik nogal op het oog heb, en in de VS zeer aantrekkelijk geprijst is) kunnen vinden in de VS, dan zou ik toch oppassen met welke factuur er 6 weken later nog geleverd kan worden. Van nu af aan ga ik gewoon altijd uit van 20-25% van de Nederlandse retail prijs wat ik extra ga betalen. Wat vaak de moeite niet waard meer is om naar het buitenland te gaan.
Voor mensen die het geld niet erg kan uitmaken, lijkt het me ook geen probleem de Nederlandse economie te steunen en de begeerde producten ook gewoon binnen de grenzen te bestellen.
Overigens is er een simpele manier om de kosten te omzeilen, hiervan maak ik sinds geringe tijd ook veelvoudig en probleemloos gebruik. Gebruik de brief post:
Voordeel: Goedkoop en snel (Sneller als koeriers aangezien ze niet langs customs/douane hoeven).
Nadeel: Niet verzekerd en geen tracking.