Nog een poging tot knutselen

Mja, ik blijf dus aan de gang. Op de ons allen wel bekende veilingsite kwam ik een advertentie tegen met twee horloges die wel aan een opknapbeurt toe waren/zijn. De uurwerken lopen goed, alleen is het erg slecht gestelt met de kasten van de horloges.

En voor die 12,50 wat het mij inclusief verzendkosten heeft gekost kan ik best wat experimenteren.

Wat foto’s:

Nu een vraag tussendoor; Hoe moet deze kast open?

Hier wat details van de achterkant:

En de andere, ik vond hem eerst niet zo mooi, maar na wat schuren en polijsten (nog lang niet klaar, geen foto’s) vind ik hem wel wat hebben:

Alleen, ik heb weer een vraag. Deze kast ging zowaar bij mijn eerste poging open, de kroon kwam er makkelijk uit (dankzij een vorig knutselavontuur van iemand, zie een van de foto’s) maar hoe krijg ik nu dat uurwerk uit die kast?

Kijk hoe zonde; waarom iemand met een gigantisch te grote schroevendraaier dat ding te lijf is gegaan?

De met rood omcircelde schroeven heb ik er al uit gehad, het uurwerk blijft echter muurvast zitten, ik durf ook nergens een schroevendraaier onder te zetten om het eruit te ‘wippen’… Tips?

Heb je het schroefje voor de kroon al los gedraaid, kan het zijn dat er nog een ring om het uurwerk zit? Bij de Stowa word de deksel met een schrofring vastgehouden, deze is echter behoorlijk beschadigd. De uitsparingen om je kastopener in te zetten zijn bijna weggesleten.

Arjay

Het schroefje voor de kroon is los en de kroon komt er ook netjes uit.

Tsja, ik bewonder wel je moed dat je deze projekten aandurft :smiley:

Die Stowa heeft zo te zien een RVS deksel die aangedrukt wordt met een losse messing schroefring welke in de kast gedraaid is (dus die buitenste ring met sleuven is in de kast geschroefd) losdraaien met zo’n “jaxa” kastopener.
De kast is wel erg ver heen hoor, ook de “oortjes” (bandaanzetten) zien er behoorlijk versleten uit; wat is de diameter van de kast?? misschien heb ik nog wel een nieuw verchroomd kastje liggen, PM me maar even als je interesse hebt.

Die Zardax heb je 2 mogelijkheden; zoals Arjay al aangaf zit het uurwerk in een ring, dan even de pakking voorzichtig eruit wippen (probeer 'm heel te houden!) en kijken of je idd ziet dat het een losse ring is en dan proberen het uurwerk met die ring eruit kunt wippen.
Andere mogelijkheid is dat je het glas even eruit moet halen en dat het uurwerk er naar voren uitkomt??

Succes! (tu)

Ach, waarom moed? :slight_smile: Dit is alleen schuren en polijsten, daar ben ik nog wel redelijk goed in… (voordelen van het hebben van een gepolijst aluminium fiets… je leert goed krasjes wegpolijsten…)

Die stowa heb ik (voorzichtig…) een beetje opgeschuurt, die bandaanzetten worden inderdaad wel heel erg dun en aan de ‘binnenkant’ zijn er ook hele happen uit, hoe iemand dat voor elkaar heeft gekregen…

Het kastje van die Stowa is 31mm.

Die ring om het uurwerk bij die Zardax is deel van het kastje, daar moet de achterdeksel ‘omheen’ gedrukt worden. Die pakking zit dan tussen de achterdeksel en de kast en kwam meteen al los, maar die is wel al erg ver heen.

Het lijkt er zo inderdaad op dat het uurwerk er vanaf de voorkant uit moet, jammer dat ik geen glasafnemer heb…

Zometeen maar even een bestelling plaatsen bij Selva…

Die Stowa hebben ze waarschijnlijk met een metalen band gedragen, die heeft de binnenkant van de bandaanzetten weggesleten (zie je wel vaker); het lijkt me een hopeloze zaak om dat nog op te schuren: check je PM voor een alternatief :wink:

Groet,

Paul K, je hebt een PM.

Die bandaanzetten zijn inderdaad erg uitgesleten, aan de ene kant is er bijna 17mm ruimte terwijl dat aan de andere kant krap 16mm is :stuck_out_tongue:

Alleen die ‘happen’ zitten in de bovenrand van die bandaanzetten, hoe die er dan in komen begrijp ik nog steeds niet.