Nog één vergeten!, wel voor zakhorloge/repeater liefhebbers!

Een zwitserse zilveren Quarter repeater uit c.a. 1820.



Hoe klinkt dat nou zo’n antieke repeater?
speciaal hiervoor het volgende filmpje van mijn tweede repeater alweer:
http://members.home.nl/bredewold/qrep2/repeater2.wmv

Vraagje
Hoe laat is het nu op dit horloge aan de hand van het aantal slagen? 8)

Hier wordt je liefhebber van, fraai hoor.

Arjay

Prachtige klok (tu) zelfs nog met zo’n origineel “bull’s eye” glas?
Heb je deze zelf opgeknapt? ik zou heel graag eens wat plaatjes willen zien van het repeatermechanisme!

Heb op deze kompjoeter helaas geen geluid (werk) dus kan niet zeggen hoe laat het filmpje is opgenomen :frowning:

Groet,

Hi Mario,

Fantastisch geluid komt er uit deze Zwitserse Quarter Repeater,
Heb je de buitenste kast er ook nog bij ?
Hoe laat 't exact is weet ik niet, maar ergens tussen kwart voor één en één uur.
zo te zien loopt het horloge dan een uur voor op de afbeelding t.o.v het slagwerk,
of is dat toeval :slight_smile:

groet, André

mooi klok, en geweldig dat het nog zo klinkt met z’n leeftijd (tu)

Hoi Paul,
Er zat eigenlijk geen werk aan het horloge, enkel de kast opgepoetst en het uurwerk schoongemaakt en olie gegeven.
De 2 gongen klonken een beetje dof door roest, deze heb ik beide gepolijst.

En ik kon het weer niet laten om de schroeven opnieuw te blauwen, is een soort signature van mij aan het worden lol.

Ik had foto’s van het slagwerk onder de wijzerplaat gemaakt, maar was weer eens zo slim om de geheugenkaart te wissen toen ik nog wat foto’s erna ging maken.

Hierbij een foto van een nagenoeg exact exemplaar, maar met automaton.
Die Jaquemart handjes moet je even wegdenken :wink:

Wat ik opmerkelijk vind.
Als je goed kijkt zie je een vierkant blokje/kloofje waar v en l bij staat.
Dit blokje is draaibaar en het tapgat zit decentraal, maar in de onderste platine zit het gat gewoon in het midden.
Hierin draait een as met enkel een rondsel eraan dat ingrijpt op het op 1 na laatste tandwiel van de slagwerktrein.
Het bovenste gedeelte van die as is dus 90 graden draaibaar, dit draait dus scheef tegen dat 1 na laatse wiel van de trein.
Dit zorgt ervoor dat het tempo geregeld kan worden van het slagwerk.

Best wel crude toch?

Je hebt het goed, het is circa 12 uur en 3 kwartieren.
Die foto is eerder gemaakt dan het filmpje, er heeft echter geen tweede kast bij gezeten dat is wel vaak het geval bij engelse en nederlandse spilhorloges.

Hi Mario,

Bedoel je dat toen dit horloge in 1820 nieuw verkocht is, nooit een buitenkast bij geleverd is ?

groet, andré

Dat is niet precies te achterhalen helaas, echter is bij 90% van de franse en zwitserse soort horloges nooit een buitenkast geleverd.
Je kan wel rustig stellen dat een 2de kast het geluid van de repeater niet zal bevorderen.

Mooi en interessant om te zien, bedankt ook voor de uitleg, maar om heel eerlijk te zijn snap ik heel weinig van de werking van zo’n repeater (heb er ook nog nooit eentje in handen gehad), maar ik heb de indruk dat een rattrapante chrono met volledige kalender kinderspel is vergeleken met dit soort konstrukties :smiley: :smiley:

Petje af als jij dit soort klokjes kan reviseren!

Groet,
Paul

Petje af dat men dit kon in 1825.

Arjay

Hoi Mario.
Heel erg mooi en een knap staaltje techniek.
Groeten,
JohnSr

Ik denk dat het wel in de buurt van een (vies woord)Memovox komt…

Ik denk dat het wel in de buurt van een (vies woord)Memovox komt…

Wat betreft de verkrijgbaarheid van onderdelen waarschijnlijk wel… :smiley: :smiley: