Hoi,
Ik ben een 51-jarige Gentenaar, Belg dus, die zijn tweede automtische horloge gekocht heeft in zijn leven. Ben dus een echte beginneling waar je geen deftige inzichten moet van verwachten. Mijn mogelijke midlifecrisis is afdoende ingevuld geraakt door moto’s,espresso’s en het zelf branden van koffie. Al beschouw ik dat eerder als gezonde interesses en persoonlijke onteikkelingen dan een midlifecrisis.
Mijn eerste automatisch horloge dateert van mijn 15 jaar of zo, geen flauw idee welk merk het was laat staan model of waar het verloren gegaan is. Het was een dual-tone diver.
Na een motorongeval toen ik 20 was is mijn pols zwaar geraakt, een jaar werkonbekwaamheid later kon ik het meeste terug doen, welliswaar met pijn. Maar oa een horloge verdragen ging niet meer voor een heel lange tijd. Dan kwamen de gsm’s op en dan de smartphones en de nood om een horloge proberen te verdragen was weg.
Ik had/heb wel nog een oude gouden Omega die ik ooit gekregen had van een nonkel broeder toen ik 12 was, plechtige communie, die was toen veel te groot en zwaar voor mij maar het is nog steeds 1 vd geschenken die ik het meest koester. Die draag ik enkel op speciale gelegenheden zoals een trouw of een begrafenis. Door de ouderdom was het bandje doorgeschoten in het begin vh jaar en heb ik dit stukje moeten vervangen. Vanwege mijn laatste zomerreis heb ik die Omega extra goed verborgen, wat te goed in combinatie met mijn minder wordend geheugen… is een werkpuntje dus om die te zoeken. Eenmaal gevonden zal ik hier ook een foto van posten
Waar de liefde voor horloges dus eerder beperkt was was de liefde voor vulpennen een pak nadeliger voor mijn bankrekening… dat zijn ook mechanische wonderen die je bankrekening heel snel kunnen leeghalen zonder veel moeite
Maar recent had ik mijn zoektocht naar een nieuw horloge opgestart. Iets eenvoudig en betaalbaar, dat ik kan gebruiken voor een aantal deftigere functies zosls een doop en enkele profesionele settings. Horloges die NIET mijn aandacht trekken zijn divers, chronograven, alles met een te drukke dial ed. Meerdere Grand Seiko’s, Omega Aqua terra, Nomos, Frederique Constant hadden mijn aandacht maar vond ik op dit moment te duur voor een start van iets dat mss kan stoppen na 1 aakoop. Al vrees ik voor het slaagpercentage dat het na 1 koop gaat stoppen… Zeker in het licht van een reis naar Japan eind 2026…ook al is de focus daar vulpennen.
Ik kwam uiteindelijk uit op een Mido Commander big date, 42mm. Die zou, dacht ik, goed passen op mijn brede pols, eenvoudig en deftig genoeg voor mijn noden. Maar een Mido-dealer in België vinden is een ander paar mouwen. 1 die enkel voor de internationale scheepvaart is en 1 die zich richt op Chinese toeristen in Brussel voor tax-free aankopen die kennelijk ook gaat stoppen met Mido in de nabije toekomst. Ben zo per toeval op Chrono24 op een Mido Multifort chronometer gekomen aan een mooie prijs, naar mijn mening toch. Ik heb de sprong genomen zonder te weten hoe dat ging mee-of tegenvallen. De dial zelf vind ik mooier dan die vd Commander maar het horloge zelf heeft iets te veel bling naar mijn goesting en ook iets te zwaar in gewicht voor mijn pols. Ik zit dus te denken aan een andere band, geen rubber of nato, iets deftig voor onder een pak bvb, dus suede of leer. Dat zal de look ook wat minder sportief maken denk ik. Maar moet ik op iets specifiek letten vraag ik me dan af?
Laat mar horen als jullie nog iets willen weten.
Groeten