Nog meer 24uurs horloges aanwezig hier?

Knap van je Stefanmol, dat je het snapt
:wink:
want Morse schreef: < De minutenwijzer loopt normaal (360 graden/minuut). Enkel de uurwiel-aandrijving bevat slechts de helft van het “normaal” aantal tanden zodat er 360 graden afgelegd worden in 24 uur i.p.v. 12 uur. >

en daarmee maakte hij imho. een kleine, maar cruciale vergissing; het is uiteraard de secondewijzer die 360 graden/minuut loopt, maar de minutenwijzer loopt zowel op een 12 uurs als een 24 uurs horloge 360 graden/uur. :smiley:

En om de draad weer op te pakken; nee helaas heb ik (nog) geen 24 uurs klokje. Met name de Breitling Cosmonaut is prachtig, maar ook mooi en veel praktischer is ie in de vorm van de UTC module zoals die van Marc-B1 enkele reacties verder. (tu)

Dag Aguja,

Je hebt volkomen gelijk. Het was inderdaad wat we hier een “tikfout” noemen (dat komt ervan als je op allerlei topics tegelijk wil antwoorden). De minutenwijzer loopt op een 24 uurs-horloge uiteraard net hetzelfde als op een 12-uurs aanduiding. 360 graden per uur dus. Mea Culpa… Maar ik denk dat Stefan dat zeker ook zo begrepen heeft :wink:

Maar toen ik het geschreven had besefte ik dat ik een ander “foutje” gemaakt had (en dat heeft totnogtoe blijkbaar niemand opgemerkt :stuck_out_tongue: ) : Een 24 uurs-horloge werkt namelijk veelal niet met de helft van de tanden van het centrale reductiewiel voor de uur-aanduiding (want ergens moet er gehalveerd worden), maar met ofwel met een extra reductiewiel dat een volledige omwenteling omzet in een halve, ofwel een groter reductiewiel, zodat ook hier een halvering van de omwenteling plaatsgrijpt. (want de meeste 24 uurs-horloges hebben een gewijzigd standaardwerk).

Met Nederige (maar Vriendelijke…) Groeten , :slight_smile:

Morse

Erg mooi, hoe oud is dat model Hans?

een mea culpa is echt niet nodig, het was slechts luchtig bedoeld :wink: En je redenatie over de reductie gaat mijn nederig petje sowieso te boven.
Vriendelijke groet, Aguja.

Hah natuurlijk, ik had er gewoon overheengelezen.

Groeten,

Stefan