Nog meer 24uurs horloges aanwezig hier?

Een tijdje geleden was ik op zoek naar een 24uurs-horloge en kocht uiteindelijk deze Vostok:

Zijn er hier nog meer mensen (naast Prutsovic
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,16221,16221#msg-16221
:wink: ) met een 24uurs-horloge? Laat zien!

Wat verstaat men eigenlijk onder een 24-uurs horloge?

Een 24uurs-horloge heeft een cyclus van 24 uur en niet, zoals gebruikelijk, van 12 uur. Per 24 uur maakt de uur-wijzer dus één hele ronde.

Ja, deze:

Maar het heeft nooit kunnen wennen :smiley:

Henrik Schreef:

Maar het heeft nooit kunnen wennen

Klopt, vooral voor anderen die er op kijken. :smiley:
Wilde er graag eentje hebben, maar in ieder geval voor de eerste er niet veel geld aan uitgeven. Anders zou het wel een Zeno of Breitling zijn geworden. Ik vind het leuk en ben er blij mee, maar mijn volgende horloge wordt een “gewone” 12uurs versie. :slight_smile:

Ja, dit:

Mooi!

een heel mooi klokkie Sieb (tu)
met een hele duidelijke 24 uurs schaal, de beste die ik tot nu toe ben tegen gekomen.
veel beter dan die Raketa van mij.

Ook een raketa

Hoe loopt de minutenwijzer van zon 24 uurs horloge eigenlijk? Net als bij een ‘gewoon’ horloge of de helft langsamer? Of begrijp ik de werking van zon horloge gewoon helemaal verkeerd? :slight_smile:

Groeten,

Stefan

Dag Stefan,

De minutenwijzer loopt normaal (360 graden/minuut). Enkel de uurwiel-aandrijving bevat slechts de helft van het “normaal” aantal tanden zodat er 360 graden afgelegd worden in 24 uur i.p.v. 12 uur.
Eigenlijk is zo’n 24 uurs-horloge logischer dan de AM/PM (voor- de -middag / na - de -middag) aanduidingen zoals we allen gewoon zijn.
Een volledige 360 graden-omwenteling voor een dag kan je nooit verkeerd interpreteren, zelfs niet als je gedurende dagen zonder daglicht zit. We zijn echter opgegroeid met onze manier van het “uur-aflezen”, zodat de meesten onder ons moeite hebben om in een korte blik een 24-uur klokje juist af te lezen.

Vriendelijke Groetjes.

Bedankt Morse! Nu snap ik het, en nu snap ik ook meteen waarom het zo moeilijk is in een oogopslag te zien hoe laat het is op een 24uurs horloge.

Groeten,

Stefan

andre Schreef:

een heel mooi klokkie Sieb
met een hele duidelijke 24 uurs schaal, de beste
die ik tot nu toe ben tegen gekomen.
veel beter dan die Raketa van mij.

Daar heb ik hem op uitgekozen. Hij moet toch een beetje afleesbaar zijn.

Niet moeilijk, net als fietsen niet moeilijk is … zodra je weet hoe het moet en er niet meer bij nadenkt als je het doet. :wink:

Inderdaad is een 24uurs horloge erg handig als je geen daglicht kunt zien, zoals in een onderzeeër of in een mijn.

Hierzie een hele kleine 24-UURS horloge; de Breitling UTC-module:

sinds vandaag :smiley:

ook hier gefeliciteerd Joost !

bedankt … :slight_smile:

thnx…

Leuk ding, gefeliciteerd! Weer een Rus, het lijkt wel een invasie!

Groeten, Tom V.