Nog meer Seiko 2021 modellen

Van https://monochrome-watches.com/seiko-prospex-1968-divers-modern-re-interpretation-save-the-ocean-sla055-sla057-hands-on-price/

“Powering this watch is a higher-end movement, but not the previous Hi-Beat calibre used in the SLA025 or SLA039. Seiko here went for the Calibre 8L35, a movement developed especially for diver’s watches and is hand-assembled at the Shizukuishi Watch Studio in northern Japan – meaning the same place where Grand Seiko movements are made. Actually, this very movement is based on the Grand Seiko calibre 9S55 (which has now been replaced by the 9S65, with an extended power reserve). This movement runs at 4Hz and can store up to 50 hours of power reserve. It is also known to run within chronometric standards.”

Dus ja, het is eigenlijk ook een soort Grand Seiko alleen dus niet zo benoemd.

1 like

Een stukje nostalgie (gok ik).
Een doorontwikkeld uurwerk, gebaseerd op de 9S55.
Een nostalgisch rubber bandje + extra rubber bandje.
Iets compacter qua formaat, wat denk ik wel een rol speel met de druk erop (onder water).

Verder inderdaad niet bar veel om de prijs te rechtvaardigen.

1 like

Het is zeker geen GS uurwerk. Het mist de GS afwerking en afregeling. Want het is geen chronometer kaliber maar loopt tussen de -10 en +15 secs per dag volgens de specs.

1 like

Dan neem ik het terug, maar dan wordt het ook niet goed gebracht door het artikel; zij stellen: “It is also known to run within chronometric standards.” Dan is dat dus niet waar.

2 likes

Ja dat is niet helemaal juist wat ze zeggen. Het is een prima uurwerk in de prijscategorie waar het vroeger in zat met de mm300 van een pak hem beet 2000 list. Ik vind de uurwerken met veel te ruime specificaties een grote armoe van Seiko. De uurwerken zijn de afgelopen jaren met de prijsstijgingen niet veel veranderd maar wel gebruikt in horloges die twee of soms zelfs drie keer zo duur zijn. Erg scheef als je het mij vraagt. Maar op HF lijkt het uurwerk mensen niet veel te schelen en niet kenners scheelt het waarschijnlijk ook weinig.

4 likes

Wat een hoop marketing bullshit. Het had Amerikaans kunnen zijn. :poop:

Als een uurwerk op dezelfde plek wordt gemaakt als de GS-uurwerken maakt dat nog geen GS-uurwerk. En dit, speciaal ontwikkeld voor diver’s watches? Maar vervolgens zeggen dat het uurwerk is gebaseerd op de GS 9S55. Wat het is nou?
En 50 uur power-reserve houdt ook niks over.

1 like

Een ETA kan ook binnen COSC normen lopen. Dat kan.

Maar meestal wijken ze gewoon min/plus 15s af.

1 like

Ik krijg bij al deze grote hoeveelheid modellen eerder een gevoel van kwantiteit als kwaliteit.
De (hoge) prijzen daar gelaten mis ik finesse, detail en doordachtheid in het ontwerp.

Het hele jaar worden er nieuwe Seiko’s gedropt zowel hoog als laag geprijsd maar er zijn er toch maar weinig die echt iets interessants in zich hebben. Waarom toch zoveel modellen en variaties? Ik heb steeds het gevoel dat die ene juiste er steeds niet tussen zit. Voor mij graag in 2022 een iets verkleinde sla025 met betaalbaar uurwerk, in 40mm en wat dunner voor niet meer dan 2k. Ik denk een instant hit…(Oh sorry dat is natuurlijk de spb187 geworden, maar ergens is die het ook net niet, waarom niet in de kleurstelling van de sla025…?) Maarja dan wordt alles wat hierboven in de markt gezet wel heel moeilijk verkoopbaar…

De SLA lijn heeft natuurlijk hele mooie modellen in zich maar bevind zich op een erg hoog (en stijgend) prijs niveau. En dat blijft toch wennen voor een Seiko… al is dat natuurlijk weer een hele andere discussie. De andere bekende horloge merken stijgen vrolijk mee.

Op het gebied van uurwerken krijg ik bij Seiko ook het gevoel dat uurwerk en prijs niet meer in verhouding is. Dit is natuurlijk bij veel andere merken ook het geval daar je in zowel elk beetje leuk horloge een saai SW-200 uurwerk aantreft variërend van ~750€ tot boven de 2k (wat overigens prima dienst doet, maar de charme van een horloge is toch ook wat er aan de binnenkant zit).

3 likes

Die er overigens ook mooier uitziet, maar dat is volgens mij en het is maar een mening :joy:

1 like

Ik bemerk qua het aantal modellen juist een klein beetje het tegenoverstelde, zeker bij de goedkopere modellen. Er lijken veel minder modellen te zijn dan vroeger. Maar van die modellen die er dan zijn worden er 101 kleurtjes en limiteds gemaakt. Vroeger waren al die verschillende modellen er dan in een paar kleuren. Van de 5 Sports duiker is er tot nu toe slechts 1 model. Vroeger waren er tientallen obscuren verschillende 5 sports duiker modellen die jij en ik misschien helemaal niet kenden. Of denk maar aan de tientallen modellen uit de SAR JDM range die er waren.

2 likes

Iedere keer open ik dit draadje om te kijken of er al een nieuw monster is met stalen bezel (alleen die happyfeet tot nu toe). Gewoon zwart of oranje… helaas

4 likes

De photoshop daarvan bestaat wel, en die staat heel hoog op mijn onhaalbare wensenlijst:

7 likes

Ja eens, veel verschillende kleurtjes en ‘limited’ editions. Het voelt hierdoor als veel.

2 likes

Ziet er goed uit. Ik vond wel deze: https://www.seikowatches.com/uk-en/products/prospex/spb240j1

3 likes

Precies! En dan zonder datum :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

In de jaren 90 deed seiko het tenminste goed met de re-issues snap niet zo goed waarom ze dat nu niet meer kunnen.

1 like

Ik vind de SLA017 anders behoorlijk goed geslaagd :heart_eyes:

2 likes

Oké mee eens maar de prijs was verre van aantrekkelijk en natuurlijk behoorlijk limited met 2000 stuks.

1 like

Seiko zit als je het mij vraagt op een potentiële goudmijn als ze eens beter zouden luisteren naar ons :grimacing:

3 likes

Als dat zou kunnen. Dan wil ik een re-issue van de analoog-digitale H601-5030 die een slag groter is dan origineel, met radiocontrolled solar uurwerk en 100m WR.

It ain’t gonna happen.

3 likes