Nog preciezer dan een atoomklok: de thoriumklok - Nog preciezer dan een atoomklok: de thoriumklok
Op naar de gshock thorium
Nog preciezer dan een atoomklok: de thoriumklok - Nog preciezer dan een atoomklok: de thoriumklok
Op naar de gshock thorium
Ik ben benieuwd wie hem over 300 miljard jaar gelijk gaat zetten.
Ik zal hoogstwaarschijnlijk niet lang genoeg leven om de beweerde nauwkeurigheid te controleren
Niks uitsluiten
Wow… 1 seconde in 300.000.000.000 jaar… daar zaten we op te wachten!
Vliegen de vliegtuigen veel preciezer en de satellieten ook:hear_no_evil:
De NS zal het wat minder leuk vinden denk ik
Nee, maar de quantumcomputers van de toekomst wel. Nadeel is alleen dat niets meer conventioneel digitaal te beveiligen is … behalve … de quantumcomputers zelf
Quantum proof: https://www.nist.gov/news-events/news/2024/08/nist-releases-first-3-finalized-post-quantum-encryption-standards
Interessant, zo ver was ik nog niet Goeie post!
Mooie ontwikkeling, interessant artikel. Bedankt!
Ook een leuke nieuwtje is, is dat iMessage in het huidige iOS 17 (op de iPhone) haar berichten quatuum-proof verstuurd. Signal doet ook iets dergelijks. Alleen gebruikt het een iets verouderde standaard.
Ach je kan vanalles wel beweren. Er is toch niemand die het nu leest en over 300.000.000.000 jaar zegt “ha! Toch 2 seconden hè!”.
Maar thorium is toch ook een atoom? Wat was voorheen dan het gebruikte atoom voor dergelijke klokken?
Cesium.
In het artikel staat het best goed uitgelegd. De huidige atoomklokken meten aan de elektronen van een atoom (zoals cesium), en deze nieuwe klokken meten aan de meer stabiele kern: de protonen en neutronen.
De naamgeving is niet ideaal wat dat betreft.
Voor ons “om de pols “ maakt het niets uit
“Dit past gewoon in een kristalletje.” Dat opent misschien mogelijkheden voor een horloge.