Nog preciezer dan een atoomklok: de thoriumklok

Nog preciezer dan een atoomklok: de thoriumklok - Nog preciezer dan een atoomklok: de thoriumklok

Op naar de gshock thorium :grinning:

13 likes

Ik ben benieuwd wie hem over 300 miljard jaar gelijk gaat zetten. :thinking::slightly_smiling_face:

11 likes

:grinning:

1 like

Ik zal hoogstwaarschijnlijk niet lang genoeg leven om de beweerde nauwkeurigheid te controleren

1 like

Niks uitsluiten

2 likes

Wow… 1 seconde in 300.000.000.000 jaar… daar zaten we op te wachten!

Vliegen de vliegtuigen veel preciezer en de satellieten ook​:hear_no_evil::see_no_evil:

3 likes

De NS zal het wat minder leuk vinden denk ik :joy:

3 likes

Nee, maar de quantumcomputers van de toekomst wel. Nadeel is alleen dat niets meer conventioneel digitaal te beveiligen is … behalve … de quantumcomputers zelf :grin:

2 likes

Quantum proof: https://www.nist.gov/news-events/news/2024/08/nist-releases-first-3-finalized-post-quantum-encryption-standards :wink:

3 likes

Interessant, zo ver was ik nog niet :blush: Goeie post! :+1:

1 like

Mooie ontwikkeling, interessant artikel. Bedankt!

1 like

Deze lijkt me nog wat groot voor om de pols, moet nog wat verder ontwikkeld worden denk ik…

1 like

Ook een leuke nieuwtje is, is dat iMessage in het huidige iOS 17 (op de iPhone) haar berichten quatuum-proof verstuurd. Signal doet ook iets dergelijks. Alleen gebruikt het een iets verouderde standaard.

1 like

Ach je kan vanalles wel beweren. Er is toch niemand die het nu leest en over 300.000.000.000 jaar zegt “ha! Toch 2 seconden hè!”.

2 likes

Maar thorium is toch ook een atoom? Wat was voorheen dan het gebruikte atoom voor dergelijke klokken?

1 like

Cesium.

2 likes

:rofl:

In het artikel staat het best goed uitgelegd. De huidige atoomklokken meten aan de elektronen van een atoom (zoals cesium), en deze nieuwe klokken meten aan de meer stabiele kern: de protonen en neutronen.

De naamgeving is niet ideaal wat dat betreft.

2 likes

Voor ons “om de pols “ maakt het niets uit

1 like

“Dit past gewoon in een kristalletje.” Dat opent misschien mogelijkheden voor een horloge.

2 likes