Nogmaal datumverstellen

Hallo,

Ik heb een tijdje geleden een Breitling Navitimer mod 401 aangeschaft, volgens vakliteratuur ook uitgerust met een valjoux 7750 binenwerk.

In mijn bijgeleverde handleiding staat juist wel dat de datum versteld moet worden tussen 20.00 en 1.00 uur, iemand uitleg hierover, ben nu ook bang hem in de soep te draaien…

Met vriendelijke groeten
Stephan

ik kan het me eigenlijk niet voorstellen Stephan.

ik ook niet.

Bij iedere automaat met dag/datum aanduiding geld ongeveer tussen de 21uur en de 3uur van die verstelling afblijven!!

en dat is ook logisch als de tandwielen al in positie komen om te gaan draaien (dag/datum verspringt) en jij gaat daar kracht op zetten druk je het mechanisme kapot.

Hallo,

Ik heb mijn handleiding (origineel) er nog eens bijgenomen, en er staat dus effectief in dat datumverstelling kan door uurwerk voorwaarts te draaien tot 01.00 uur en dan terugdraaien tot 20.00 uur, en dan weer voorwaarts tot 01.00 tot als je bij de juiste datum bent.
Mechanisme is misschien de laatste maanden veranderd, aangepast, anders toch maar eens zien voor zo’n
automatisch opwindapparaat, liever geen risicos nemen hé.

Stephan

Dat is wat anders. Waar het bij Baasie mis ging was dat hij de kroon uitgetrokken had op de 1e stand en toen de datumschijf heeft verdraaid terwijl het horloge tussen de 20 en 1 uur stond. Waar jij het over hebt is de tijd heen en terugdraaien waardoor je ook de datum kunt verstellen. Dat kan geen kwaad.

dit kan idd als er geen snelverstel op je uurwerk zit voor het verstellen van de datum
maar volegsn mij zit er ook geen 7750 in je breitling…

Bedankt voor de toelichting, ben gerustgesteld nu.

Volgens jaarboeken van duitse magazines, zeggen ze nochthans dat er een Valjoux 7750 in zit.
Is enkele weken geleden een discussie over geweest, en uiteindelijk bleek het toch ook een valjoux
te zijn ipv eta.

Iedereen bedankt trouwens

Navitimer 401 is een ETA 7753 en heeft geen snelverzetting ! tenminste niet aan de buitenkant van de kast ! De snelverzetting zit voor de horlogemaker aan de binnenkant vlakbij de balans

Is dus niet in de soep te draaien !

Breitling modificeert de uurwerken: onder meer zit er dan geen bruikbare snelverstelling van de datum (meer) op. Verstellen van de datum kan dan alleen maar door de wijzers door te draaien: het verstellen van de datum begint om 20.00 en eindigt op 01.00. Een voordeeltje van het ontbreken van een snelverstelling is dan wel dat je je niets hoeft aan te trekken van die algemene waarschuwing :smiley:

Bedankt KlaasJan,

Als ik me niet vergis heb jij dezelfde dacht ik hé?

Groeten