Nomos orion 38 datum of Oris artelier complication

Ik denk dat je het wel erg analytisch aanpakt. Ga ervan uit dat beide uurwerken prima zijn. De Nomos heeft een uurwerk dat door Nomos zelf wordt geproduceerd, maar volledig is gebaseerd op een Pesseux uurwerk (eta). Uitstekende handwinder, mooi plat, prima te servicen. Ook een Sellita is prima te servicen.

Het moet puur gaan om wat je wilt en erbij voelt. Doe ze beide om, desnoods bij verschillende winkels en je weet het. Jij bent de enige die de keuze kan maken.

1 like

Dat analytische is misschien puur gebaseerd op onzekerheid. Ik heb nog nooit een duur(der) horloge gehad omdat ik de geldelijke middelen er niet voor kan(wil) besteden.
En dan wil je geen verkeerde beslissing nemen.
Maar jij (en ook anderen) hebt(hebben) gelijk dat het om het gevoel gaat van het totaalplaatje: hetgeen je om je pols hebt.
Het minimalistische van de Nomos icm de totale uitstraling is prachtig clean.
De Oris heeft wat extraā€™s(waar ik zoals al eerder vermeld ook niet vies van ben) maar heeft toch ook voor mij een verzorgde uitstraling. De langere lugs van de Nomos doen deze misschien groter lijken dan hij is. De Oris heeft daarentegen met zijn 40mm in doorsnede kortere lugs en passen mogelijk beter bij mijn smallere polsen.(Mijn grootste horloge is de OriĆ«nt Polaris en die draag ik erg graag)
Ik heb eerlijk gezegd pas 1 horloge gepast, de rest komt van seriouswatches, chrono24, van mijn overleden vader en van mijn overleden broer. Ik draag ze allemaal met veel passieā€¦
Wat ik minder vind aan de Nomos is het feit dat het een handwinder is. Moderne horloges zijn automatiekjes in mijn beleving. De handwinders welke ik heb zijn van vĆ³Ć³r 1970. Daar vind ik het Ć¼berhaupt niet storend aanā€¦De Nomos neomatik welke ik mooi vind, lijkt me voor mijn pols veel te groot met zijn 41 mm in doorsnee en zijn lange lugs.
Het minpuntje van de Oris is imho zijn powerreserve van (maar) ca 38 uur. Maar of dit bij een automaat zo een minpuntje is???

Bedankt voor jullie reacties!!!:smiley::smiley::smiley:

Ik vind je aanbod erg sympathiek maar de afstand tot jouw woonplaats is niet bepaald in de buurt te noemen(In de buurt van Heerlen Zuid-Limburg)