Hallo forummers,
Een week geleden heb ik een topic opgestart over de Oris artelier complication.
Onder andere medeforummer Niglo heeft daar uitgebreid op gereageerd.
Sinds enige tijd ben ik gecharmeerd van een Nomos orion 38 datum.
Dit jaar is er wat te vieren en hoopte ik uiteindelijk deze Nomos in mijn bezit te kunnen krijgen.
Maar door toeval ontdekte ik de Oris artelier complication. Natuurlijk geen minimalistische wijzerplaat maar wel eentje welke me ook wel smaakt.
Dit heeft me ontzettend aan twijfelen gebracht. Niglo raadt me de Oris aan.
Waar ik niet uitkom, is het verschil in movement.
Nomos heeft een in-house-movement en de Oris is te verkrijgen met een Eta- of Sellita-based movement.
De Nomos heeft 21600 beats per uur; de Oris 28800. Theoretisch heeft de Oris dus eerder en meerdere servicebeurten nodig. Tevens heeft de Oris een gecompliceerd uurwerk wat sowieso meer servicekosten met zich mee zal brengen. Allemaal in theorie natuurlijk.
āLaat de uurwerken lopen totdat je afwijkingen en/of gebreken constateertā, luidt vaak een advies.
Dat kan idd verstandig zijn want zelf heb ik een OriĆ«nt uit begin-jaren 70 die nog nooit een servicebeurt gehad heeft. Horloge loopt in 2020 ca 6 seconden per dag voorā¦Dat lijkt me helemaal niet verkeerd!
Wat ik graag hoop te lezen uit eventuele reacties van jullie is het verschil in kwalteit movement als dat er überhaupt is.
Krijg ik dat helder dan zal de keuze een stuk gemakkelijker zijnā¦
Alvast bedankt voor jullie reacties!!!