Nomos orion 38 datum of Oris artelier complication

Hallo forummers,

Een week geleden heb ik een topic opgestart over de Oris artelier complication.
Onder andere medeforummer Niglo heeft daar uitgebreid op gereageerd.
Sinds enige tijd ben ik gecharmeerd van een Nomos orion 38 datum.
Dit jaar is er wat te vieren en hoopte ik uiteindelijk deze Nomos in mijn bezit te kunnen krijgen.
Maar door toeval ontdekte ik de Oris artelier complication. Natuurlijk geen minimalistische wijzerplaat maar wel eentje welke me ook wel smaakt.
Dit heeft me ontzettend aan twijfelen gebracht. Niglo raadt me de Oris aan.
Waar ik niet uitkom, is het verschil in movement.
Nomos heeft een in-house-movement en de Oris is te verkrijgen met een Eta- of Sellita-based movement.
De Nomos heeft 21600 beats per uur; de Oris 28800. Theoretisch heeft de Oris dus eerder en meerdere servicebeurten nodig. Tevens heeft de Oris een gecompliceerd uurwerk wat sowieso meer servicekosten met zich mee zal brengen. Allemaal in theorie natuurlijk.
ā€œLaat de uurwerken lopen totdat je afwijkingen en/of gebreken constateertā€, luidt vaak een advies.
Dat kan idd verstandig zijn want zelf heb ik een OriĆ«nt uit begin-jaren 70 die nog nooit een servicebeurt gehad heeft. Horloge loopt in 2020 ca 6 seconden per dag voorā€¦Dat lijkt me helemaal niet verkeerd!
Wat ik graag hoop te lezen uit eventuele reacties van jullie is het verschil in kwalteit movement als dat er Ć¼berhaupt is.
Krijg ik dat helder dan zal de keuze een stuk gemakkelijker zijnā€¦
Alvast bedankt voor jullie reacties!!!

2 likes

Ik denk dat er in de praktijk erg weinig/geen praktisch verschil zit in de uurwerken. In ieder geval niet genoeg om je keuze te bepalen.

Iedereen kijkt en beslist op een andere manier, maar ik zou persoonlijk eerst zorgen dat je beide horloges om hebt gehad en hebt gezien of je een klik met een of beide in het echt hebt, voordat je over theoretische uurwerk verschillen nadenkt. Maar dat ben ik.

4 likes

ā€¦ + 1

2 likes

Betreffende de Oris;
Toevallig heb ik sinds kort een Eterna Heritage met Sellita-based uurwerk.
Iemand attendeerde me erop dat hij (ooit) voor service/reparatie naar Italiƫ moet, omdat Sellita-onderdelen niet geleverd mogen worden.
Ik zou daar zeker de keuze niet vanaf laten hangen, maar wellicht is een ETA-based uurwerk wat dat betreft iets handigerā€¦

Overigens is zoā€™n Nomos (met schitterende in-house handopwinder) in mijn ogen de grote winnaar binnen deze twee opties!

2 likes

Klopt, maar wel duidelijk bij vermeld dat dat mijn persoonlijke keuze is. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur. :slightly_smiling_face:

De Nomos Orion is ook een fantastisch goed horloge, maar een ander soort horloge. Het ene is een dress watch en handwinder, terwijl de andere een meer klassiek horloge met complicaties en automatisch uurwerk is; formeel geen dress watch. Het is maar net ook wat voor soort horloge je zoektā€¦:thinking:
Het zijn beiden goede horloges met goede uurwerken, maar het blijft dus wel een beetje ā€˜appels met peren vergelijkenā€™ā€¦ :wink:
Welke je ook kiest van de twee: je doet er een goede aankoop mee! Succes!:+1::slightly_smiling_face:

1 like

Volgens mij is het juist andersom. De moeilijke verkrijgbaarheid van ETA is nou net de reden dat Oris naar Selita is overgestapt.

1 like

Ah, dat wist ik dan weer niet.
In mijn beleving breng je een ETA-uurwerk gewoon naar een willekeurige horlogemaker die er wel raad mee weetā€¦

1 like

Lijkt me nogal vreemd met een behoorlijk standaard uurwerk. Er zijn echt wel horlogemakers te vinden die (nog) aan onderdelen kunnen komen. Bij Oris zit het servicecentrum trouwens gewoon in Nederland, dus naar Italiƫ sturen is dan sowieso niet snel rendabel.

Aan TS: zelf zal ik onderhoud bij ongeveer iedere 5 (bij sommige nieuwe uurwerken 10) jaar aanraden tenzij je eerder mankementen ziet. De afwijking van het horloge is niet de enige indicatie dat alles goed is.
Of het nomos inhouse uurwerk betrouwbaarder is tov een bewezen werkpaard uurwerk, zal ik ook niet durven zeggen. Natuurlijk heb je bij de Oris meer complicaties en is het een automaat, waar de Nomos een handwinder is.
Wil je echt een betrouwbaar uurwerk, dan kan je het beste een quartz kopen. Tussen deze twee zal ik gewoon kijken naar wat je het mooiste om de pols vindt. Nomos heeft vrij lange lugs, dus zal het zeker eerst passen.

1 like

Mooi.
Ik vond het zelf ook vreemd te horen. :blush:

1 like

Ik ben hartstikke blij met de al ruime reacties!!!
Dankjewel daarvoor!!!:smiley::smiley::smiley:
Het advies om beide horloges eerst om de pols te ā€œpassenā€ aanbevelingswaardig maar misschien toch nog moeilijk om uit te voeren.
Je zou beide horloges op het zelfde moment moeten bekijken om de pols om een zo objectief mogelijke keuze te kunnen maken.
Dan wordt het eerst zoeken naar een winkel met beide exemplaren op voorraad!

Je moet ze inderdaad om de pols hebben, want uiteindelijk moet je je horloge vooral mooi vinden he. Vooral in dit geval is het verschil in dikte iets dat je niet op fotoā€™s kan beoordelen. Die Nomos handwinders zijn echt fantastisch dun, waardoor je een premium gevoel krijgt. Ik heb een Tangente en verschillende Orisā€™en (gehad) en Nomos is toch iets bijzonders in dat opzicht, als je de stijl kan waarderen he :blush:

Qua uurwerkjes, ik heb nog geen enkel Oris uurwerk gehad die zo precies loopt als mijn alpha uurwerk. Die wijkt een paar seconden per week af, terwijl bij Oris er al snel 5 a 10 seconden bij kwamen per dag. Allemaal niet erg en misschien toevallig, maar het is maar waar je belang aan hecht.

Veel succes met de keuze! Niet teveel doorberedeneren, het is vooral een gevoelskwestie imho :+1::wink:

1 like

Daarbij moet je wel in het achterhoofd houden dat het precies lopen van een uurwerk vaak meer te maken heeft met het afregelen van het uurwerk, dan met de kwaliteit van het uurwerk. Elke ETA, Sellita of Alpha kan door een goede horlogemaker in principe goed afgesteld worden.

1 like

Dat kan ik zeker. Het minimalistische en het platte vind ik net hartstikke fijn, maar ik kan net zo genieten van een uurwerk met complicaties welke iets dikker isā€¦

1 like

Dat kan idd, maar dat bedoelde ik niet met kwalitatief. Ik neem aan da het materiaal welk gebruikt is voor het fabriceren van een Rolex van andere kwalteit is dan een Chinese homage.

Uiteraard. Wat ik enkel wilde aangeven, is dat statements over merken die goed op tijd lopen in vergelijking met andere merken, niet altijd iets zegt over de kwaliteit van de uurwerken. Het zegt meer iets over de tijd en moeite dat een merk steekt in het afregelen van de uurwerken.

Wat betreft kwaliteit van de uurwerken zijn ETA, Sellita en Nomos allemaal prima.

2 likes

Allen dank voor jullie inbreng!!!:smiley::smiley::smiley:

Sellita onderdelen zijn makkelijk te bestellen direct bij Sellita als je een professionele Horlogemaker bent. En anders bij Boley in Duitsland ook zo te bestellen. Probleem Oris zit in de kastdelen, die worden niet geleverd en moet dus naar een officieel Oris centre ingestuurd worden voor iets simpels als een defecte kroon en dan krijg je gelijk een volledige service tegen Oris prijzen aan je broek.
Tikgetal 21600 of 28800 maakt in de praktijk nagenoeg niet uit voor de tijd tussen de services. Door laten lopen tot hij het niet meer doet of op tijd servicen is al vele malen besproken op het forum. Enige wat ik daaruit wil halen is dat voor bepaalde typen uurwerken, denk aan vintage calibers geen (goede) reserve onderdelen meer te vinden zijn of tegen anders alleen tegen absurde prijzen. Het orient uurwerk is, als hij stopt of slecht gaat lopen, waarschijnlijk prut, versleten tappen, speling op de tonas, etc, maar ja het uurwerkje tegen huidige prijzen kost maar een paar tientjes maximaal, dus geen drama als die na 50 jaar doorverzen wordt naar het rusthuis van versleten horlogs.

1 like

Van beide horloge merken mag je toch verwachten dat je je helemaal niet druk hoeft te maken over het onderhoud de komende 5 jaar.

Ik zou gewoon kopen wat jij het mooist vindt.

2 likes

Dankjewel voor jullie reacties!!!:smiley::smiley::smiley:

Mocht je in de buurt van omgeving Den Haag wonen en een Orion 38 willen passen (wel de no date) ben je van harte welkom.

1 like