Ik kreeg net van iemand een interessante vraag waar ik zelf eigenlijk nooit bij stilgestaan had: Hoezo heeft Nomos alleen horloges met een small seconds seconde aanduiding? Ik heb het nog even nagekeken op de site van nomos en inderdaad bieden ze geen enkel horloge aan met een centrale secondewijzer.
Is dit volgens jullie uurwerktechnisch (i.e. het is makkelijker voor Nomos om small seconds uurwerken in hun horloges te stoppen daar ze die toch al ontworpen hebben), esthetisch (het past beter bij de stijl en het imago dat ze uitdragen) of zit er volgens jullie toch een andere reden achter?
Ze zijn destijds begonnen met enkel het alfa uurwerk (handwinder met kleine secondenwijzer) en het is gaandeweg een typisch Nomos kenmerk geworden denk ik.
Plus zoals @bertb zegt, het scheelt weer een beetje in dikte en daar maken ze ook wel een selling point van.
Ik bedenk mij nu dat de meeste, zo niet alle vestzakhorloges ook een kleine secondenwijzer hebben. Ruimtegebrek in die horloges was niet echt een item.
Het is ook minder complex. De kleine secondewijzer zit gewoon op het tweede (dacht ik) rad, vanaf het anker rad. Centrale seconde zijn vast weer extra vertandingen voor nodig om die “centraal” te krijgen.
Hier had ik nog niet aan gedacht. Overigens moet ik wel zeggen dat ik een horloge met decentrale secondenwijzer leuker vind dan die met centrale wijzer.