Noob mistakes

Hallo iedereen,

Zoals elke beginnende watchlover heb ik natuurlijk zogenaamde noob mistakes gemaakt. Veels teveel horloges gekocht die ik mooi vind maar eigenlijk niet meer draag(heb me best goed kunnen inhouden anders had ik er nog meer). Ik heb er geen spijt van. Ben begonnen met entrylevels horloges om zo mijn eigen smaak te ontdekken …

Een leuke gedeelte van onze journey …en een leuke hobby!

4 likes

Ah ik wou er een tl;dr in gooien maar er kwam een abrupt einde aan je verhaal. Ik ben nu wel heel benieuwd naar je noob mistakes.

5 likes

Wat is hier dan precies fout aan?
Als je wil kun je altijd nog upgraden en je hebt toch plezier gehad van de horloges.

Een n00b mistake is bijvoorbeeld je stalen band willen losmaken met een beitel en een hamer. Of je automatische horloge per ongeluk aan de kant je sjor hand dragen.

6 likes

Slaat die dan op hol?

1 like

Ja hij maakte bij mij ineens 72u per dag…

4 likes

En toen werd je wakker zeker…:sweat_smile:

1 like

Thanks voor de heads up. Goed om dit te leren voorkomen voordat de fout gemaakt wordt.

2 likes

Ik heb dat equivalent gedaan met mijn submariner. Met een goede schroevendraaier (bergeon) twee schroeven van de band van mn 114060 kapot gedraaid.
Kennelijk moet een rolex band warm worden gemaakt voordat je hem kan losdraaien? Oeps.

Ik heb springbars zonder kraag in een horloge gestopt zonder drilled lug holes.
Heb ik door moeten laten knippen. Oeps.

Ik heb 3 movements (2x ST36, 1x Vostok) gesloopt…

Hmm. Eerste (en tot nu toe enige) horloge waarvan ik het horlogeglaasje heb geperst brak ik het glaasje van…

4 likes

Ik heb TW Steel’s gekocht :relaxed:
Ik ben busjes kwijtgeraakt van Seiko band met pin-and-collar systeem. Ik had ze überhaupt niet gezien bij demonteren, en vond dat de montage zo soepeltjes ging :persevere:
Glaasje van een oude aan-digi Seiko laten barsten bij het polijsten met de Dremel :thinking:
Enz, enz

3 likes

Whaha daar heb ik een mooie van. Don’t try this at home, kids :smiley:

Het was m’n eerste automaat: een Seiko 7002, m’n eerste en enige aankoop via Ebay. Een lichtblauwe (re)dial, 60 click bezel. Best een leuk ding. En de lume! Kon er geen genoeg van krijgen. Zoiets:
691812668_tp

Maar zou hij met z’n lume een hele nacht doorkomen? Alleen als je 'm goed oplaadt natuurlijk. Dus ik legde 'm met de dial naar beneden even op een schemerlamp, terwijl ik m’n tanden ging poetsen.

Een kwartier later wil ik op mn horloge kijken: heb ik niet om. Ach nee, die ligt op te laden! Ik pak het horloge van de lamp. Brand m’n vingers, ding was gloeiend heet! Wel vette lume, dat wel.

Arme horloge heeft daarna nooit meer goed gelopen, ik gok dat er een veer kromgetrokken is. Hij ligt ergens in een la om me te herinneren aan m’n nieuwsgierigheid en de onvoorziene gevolgen daarvan :shushing_face:

11 likes

Nooit van gehoord, ook nooit gedaan en toch verschillende banden ingekort of vergroot. Zowel Oyster als Oyster.

Zelf ook tientallen pushpins weggeschoten met losmaken of vastmaken van een band :sunglasses:

1 like

Dit heb ik ook gedaan.

Vandaag gehoord. Ik had een goed passende schroevendraaier. Kennelijk gebruiken ze loctite? Of misschien is dat Gassan die het toevoegd.

1 like

Ben ook ooit eens begonnen met het uit elkaar halen van een horloge met het idee “hoe moeilijk kan het zijn”.
Ging dus voor geen meter, mijn ogen zijn niet goed genoeg meer.
Alles weer terug in de kast gefrot en dat zag er eigenlijk best leuk uit.
Ik ben dus noob gebleven.
Bandjes verwisselen staal of leer lukt allemaal goed met de juiste bergeon set.

groetjes Lenno

27 likes

die wil ik wel in mijn collectie en dan hou ik hem zo, niks verkeerd mee :sunglasses:

1 like

De datum staat niet goed Lenno
:sunglasses:

9 likes

Ik heb een kleine lethermann ik weet het type even niet, hier zit een geweldige kleine schroevendraaier aan, ik heb nog geen bandje gehad ook niet van een Rolex wat ik niet los kreeg.
Het ding kost niet veel er zit nog een kleine tang en nog wat klein spul op echt een super aanrader.

Haha, herkenbaar, ik ook! Gelukkig in de buurt een goede horlogemaker die dat binnen 5 min gefikst had voor mij. Zonder schade en doorknippen etc :grinning:

een weggeschoten pushpin in mijn oog gekregen… twee dagen last van gehad :man_facepalming:t3:

horloges geflippert waar ik achteraf ontzettend spijt van had…

Gaan zwemmen met een klok waarvan ik zelf de batterij had verwisseld…

per ongeluk met een cape cod doekje op het gebrushte gedeelte van de kast…

ga maar door😅

2 likes

schitterend :smile:

1 like