Het is een totale noobvraag, maar met de billen bloot: ik zie vaak superwitte hands en markers op een tritiumdial. Hoe zie ik of deze tritium of luminova hebben?
Met name bij de neo vintage van rond de 20-25 jaar oud zie ik vaak spierwitte handen en markers op een tritiumdial. Maar ze worden dan niet omschreven als servicehands.
Hoe kijken jullie kritisch naar dit soort horloges?
Tritium blijft licht geven in het donker onafhankelijk van eerdere belichting door de (geringe) radioactiviteit (als het niet te oud is). Het licht van superluminova neemt af in gedurende de nacht.
Alternatief: een Geigerteller er tegen aan houden
De US Navy schijnt de volgende standaard te hanteren: ‘… The watch must be readable in total darkness after it has been “stored” in total darkness for a period of eight hours.’ (Bron: http://www.doxawatches.com/SUB800Ti-Sharkhunter.html )
Geen idee hoe je het bij daglicht zou kunnen zien…
Hangt een beetje van of het een Omega (Speedmaster) of bijvoorbeeld een Rolex tritium is. Meestal kan je het onder een sterke loep ook zien aan de structuur.
Meeste van het (jong) vintage van Rolex licht niet meer op na een charge van bv een zaklamp of uv lamp, waartegenover Omega tritium nog wel ‘glow’ heeft na te zijn. Dit heeft te maken met de samenstelling van de kristalachtige structuur.
Tritium lume van bv Omega Speedmaster dat nog egaal is zal na 10 minuten charge dmv een zaklamp snel aan glow afnemen in het donker. In het aardedonker zal na 25 minuten geen glow meer waar te nemen zijn. Luminova zal na een charge van 10 minuten veel langer en met veel mer licht aanhouden.
Dat is lastig(er). Want bij Rolex heb je rond de periode 1990 vaak verschil in kleur tussen de markers en de wijzers.
Mijn huidige Explorer heeft nagenoeg geen verschil. En ik gok dat de wijzers periodecorrect zijn gezien er al wat patina op de wijzers aan het ontstaan is.
Maar mijn vorige GMT uit 1991 had duidelijk verschil tussen de markers en de wijzers.
Luminova licht zeer sterk op als je er direct licht op schijnt en zwakt daarna vrij snel af
Tritium blijft de hele tijd op nagenoeg dezelfde sterkte schijnen. Dus als je een wijzerplaat met wijzers belicht en de markers lichten (veel) zwakker op dan de wijzers kun je er bijna zeker van zijn dat het om servicehands gaat.