Wij zijn Noortje en Mariska en wij zoeken 2 precieze horloges die honderdste seconden weergeven. Dit willen we omdat we een tijdsverschil van hoogstens 1 honderdste seconde willen meten, over een tijd van een paar dagen (een stopwatch is dus niet genoeg)
We zitten op de middelbare school:# en voor deze ene proef willen we niet al teveel geld kwijt raken, maar als iemand enig idee:S heeft met wat voor soort horloge/klokje je zulke metingen kunt doen; we zouden heel erg blij zijn als u dat dan door zou willen geven!:}
al vast heel erg bedankt voor de moeite!
groetjes, Noortje en Mariska
Even on the topic, ik denk dat je met een degelijke stopwatch toch het beste resultaat kunt boeken zonder veel geld kwijt te zijn. Anders zou ik je als tip geven een goede site op de zoeken met iets van een timer en je computer gewoon een aantal dagen aan te laten staan. Zou ook prima moeten werken.
Even on the topic, ik denk dat je met een
degelijke stopwatch toch het beste resultaat kunt
boeken zonder veel geld kwijt te zijn. Anders zou
ik je als tip geven een goede site op de zoeken
met iets van een timer en je computer gewoon een
aantal dagen aan te laten staan. Zou ook prima
moeten werken.
€1600 is idd quite expensive::o mss is ie ergens te leen…
Maar het probleem met een stopwatch is dat het displaytje daarvan niet zo groot is, en als je zo’n ding dan bijv. 72uur aan laat staan, geeft hij de honderdste seconden niet meer aan, omdat daar gewoon geen plek meer voor is dan…
die site is wel handig! maar het probleem is een beetje dat we 2 klokken nodig hebben, waarvan we dr een in een vliegtuig willen meenemen op een continental flight, zodat deze lange tijd met grote snelheden reist en zo wellicht een meetbare tijdkrimp ondergaat (dit heeft te maken met de speciale relativiteitstheorie van Einstein)
Maar voor de klok die thuis blijft om het tijdsverschil te meten kunnen we de computer gebruiken, dankjewel!
nu heb ik toevallig net een klein jaartje mijn vwo afgerond, maar vraag ik me toch af: Hoe willen jullie ooit op 1/1000e seconde nauwkeurig meten met een horloge? de onnauwkeurigheid die in het moment van drukken op het stop-knopje zit, gaat richting de 1/10e seconde… misschien eens overleggen met een docent? neem aan dat dit voor jullie profielwerkstuk is dus als je mijn theorie daar nu even netjes in verwerkt zal niemand er over klagenlips+sealed.
ben het eens met degene die zei dat horloges niet de beste oplossing zijn, gezien de prijs. weet niet om wat voor soort meting het gaat dus kan ook geen goed advies geven, sorry.
Zo te zien moet er een maximale lengte voor gebruikersnamen worden ingesteld. En die hoofdletters komen ook wat SCHREEUWERIG over. Hopelijk vind je wat je zoekt.
heey ‘zanzaa’!
We zijn gelukkig wel zo intelligent om op het idee gekomen te zijn om een foto te maken van de beide klokken zo het onderlinge tijdsverschil vóór de proef te meten;)
met onze proef willen we nagaan of het mogelijk is het effect van de speciale relativiteitstheorie waar te nemen als we twee klokken gebruiken, namelijk 1 die gewoon op zijn plaats blijft, en eentje die met grote snelheid grote afstanden aflegt gedurende langere tijd (continentale vlucht) Als er überhaupt een verschil in tijd te meten is zal deze niet meer zijn dan 1 duizendste sec., en daarom hebben we een zo precies mogelijke klok nodig. en het mogelijl in ‘zo precies mogelijk’ betekent in dit geval dus ook dat de klok betaalbaar en makkelijk verkrijgbaar of te lenen moet zijn…
moeilijk dus…
Maar met de reacties komen we weer een stukje dichterbij:)Bedankt!
groetjes, Mariska
Ik vind het interessant wat jullie willen gaan doen, maar ik vraag me af of je daar wel een geschikt horloge voor vindt. Misschien maak ik nu een duffe opmerking, maarre… kun je geen hulp vragen aan je docent?
Zelf sta ik ook voor de klas, en in dit soort lastige gevallen zou ik graag met mijn leerlingen meedenken.
Bedoel je nu continentale vluchten of intercontinentale vluchten? Ik vermoed dat laatste. Ik vraag mij hoe langer hoe meer af of je dit soort tijdsverschillen überhaupt wel met een commercieel verkrijgbaar horloge (lees: een consumentenhorloge) kunt meten.
ja, onze docent kwam dus met het geniale idee een horloge bij de hema te kopen, maar of die nou zo precies zijn, haha
een andere docent lachte ons uit en vroeg of we heel hard rondjes wilden gaan lopen met een atoomklok, alsof we heel irreeel bezig waren, wat toch wel een beetje meeviel…
maar we zullen nog even doorvragen! dankjewel
groetjes, Mariska
Ow, ja… sorry daarvoor;)
het schreeuwerige moest even vanwege het feit dat we de proef binnen een met nauwkeurig horloge bijna niet te meten korte tijd (okj, dat was overdreven) gedaan moeten hebben en een beetje wanhopig werden…
haha, en jürgen is idd een heel stuk beleefder en korter;)
dankjewel voor het gewenste succes:)
ja, haha, atoomklokken, daar zwerft er ergens eentje van rond bij de VU en dan is dr nog eentje in Stuttgart ofzo, maar dat gaat niet lukken helaas…
en ik bedoel idd intercontinentale vluchten, ben heel slim bezig8-)
Misschien hoor ik het te weten maar ben niet zo op de hoogte van de relativiteitstheorie en alles daar omheen dus kan jullie daar helaas niet bij helpen. ik weet niet binnen hoeveel tijd jullie zo’n klokkie nodig hebben, maar anders zou je een keer contact kunnen zoeken met een technische universiteit of iets dergelijks. ik zit nu zelf een half jaartje op de univ. twente en daar stikt het van de dure apparatuur, dus daar zal vast wat tussen zitten voor jullie, hehe.
ben bang dat ik jullie verder niet kan helpen maar wens jullie er veel succes mee jongedames!
Jullie zitten met een aantal practische problemen.
De horloges die je wil gebruiken zijn nooit naukeurig genoeg. Als je ze naast elkaar legt zul je al een afwijking van enkele honderdsten van een seconde krijgen over een paar dagen (behalve bij een ZENITH natuurlijk ;)) Op het moment dat je met één gaat vliegen zal de afwijking door temperatuur, druk, … verschillen al beduidend groten zijn dan door relativiteits effecten.
Bovendien moet je ze weer naast elkaar leggen om weer een foto te maken, en daarvoor mag je niet terug vliegen en zul je dus de wereld rond moeten. Tenminste ik dacht dat de afstand één kant op moet worden afgelegd.
heej MartinB!
We hoopten dat mss digitale horloges (kwarts) niet beinvloed zouden worden door druk en temperatuur… En we denken dat de richting niet uitmaakt, het verschil in tijd ontstaat namelijk door de hoge snelheden, niet door de richting, de terugreis zal dus, zo hopen we, een nog ‘groter’ tijdsverschil veroorzaken.
En: omdat we er rekening mee houden geen meetbaar tijdsverschil te ontdekken,is het niet erg als de klok niet nauwkeurig genoeg is, dan kunnen we dat in ons profielwerkstuk uitleggen waarom we op niks uitkwamen, wat goed genoeg is.
Een klokje met nauwkeurigheid tot op de honderdste seconde zou dus al goed genoeg zijn voor ons, we hebben besloten niet te hoge eisen te stellen…