NOODGEVAL! type zeer nauwkeurige horloges gezocht

Ik denk dat de conclusie inderdaad op voorhand al gaat zijn dat het onmogelijk is met niet-professionele apparatuur, en zeker niet met 1 of 2 lijnvluchten.

De kruissnelheid van een lijnvliegtuig is om en bij de 900km/u, de Lorentzfactor is in dat geval 1.0000000000005. Om een honderdste seconde verschil te krijgen moet een klok 912 jaar aan die snelheid bewegen t.o.v. een identieke stilstaande klok.
Als je niet zoveel geduld hebt: om een verschil van 1/100 seconde te krijgen over een tijdsspanne van 24 uur, moet de klok gedurende die tijd bewegen aan 144337 meter per seconde, ofwel 519613 km/u. Dat is om en bij Mach 1560.

Je zou dus beter een astronaut/kosmonaut zoeken die in het ISS werkt. Dat vliegt aan 7700m/sec, en met een heuse Lorentzfactor van 1.00000000033 heb je daar al 1/100sec verschil na 351 dagen! :wink:

Nou dames, knippen en plakken dit verhaal van Dr Lex en net doen alsof jullie het zelf hebben bedacht :smiley:

Kijk, iemand die al wat beter in de theorie zit en de grootheden waar we over praten.

Lijkt me duidelijk verhaal, toch?

Het weergeven van de uren is niet zo belangrijk. Als beide horloges na 24 uur weer op 0 gaan, dan maakt dat niet uit.
Ik vindt het een geweldig experiment.
Mijn idee zou zijn om het horloge eerst eens een week of twee met die steward mee te laten vliegen. Dan maakt het veel meer dan 1 vlucht mee. de steward moet alleen wel nauwkeurig bijhouden waar hij allemaal is geweest.
Je kunt zo uitreken hoeveel kilometer hij moet maken om een verschil van één honderdste seconde te meten.
Vervolgens doe je het experiment nog een keer, maar laat je ze twee weken naast elkaar liggen op één plek. dan kan je de eventuele verschillen in nauwkeurigheid verdisconteren.
Ik maak me alleen wel zorgen over het ijken door middel van een foto. Volgens mij gaat dat niet lukken. Iets met traagheid van de Liquid Crystals of de sluitertijd ? Daar kan vast iemand je wel iets over vertellen.

goedkope jorloges met stopwatch zijn er zat. Bijvoorbeeld deze ?

http://www.kijkshop.nl/product/23032/519-4494/aanbiedingen/slim-bekeken-producten/cresta-hartslaghorloge-pm30t/
en die tonen al honderdsten van een seconde.

Om het helemaal mooi te maken kan je misschien een handige jongen vragen beide horloges uit elkaar te halen en ze via een puls op de contacten van de startknopjes precies gelijk te starten.

succes !!

die berekening bedoelde ik :frowning: