Nooit geschoten.... Graag informatie, prijsverschil

Beste leden,

Wellicht een domme vraag, maar als leek kan ik het niet vinden.

Na mijn eerste horloge hier gekocht te hebben afgelopen april ( Oris Aquis Carysfort Reef) waar ik heel blij mee ben, en ook zuinig op ben, ben ik op zoek naar een zogenaamde “beater”. Geenzins van plan om er mee te gaan slaan, maar zo schijnen ze te heten :wink:
Van alles afgestruind, maar ik kom qua voorkeuren toch regelmatig weer bij een Oris uit.

Nu zijn er grote verschillen in prijzen. In het Horlogemarkt gedeelte vind ik horloges van ca € 400 tot ca € 4000. Nu snap ik dat er gradaties en leeftijden zijn, maar bij een luxemerk als Oris begrijp ik niet helemaal de horloges in de onderste prijsregionen. Het gaat dan om bijvoorbeeld een 733, automatic.

Zit er zo veel verschil in de uurwerken, zelfs bij een merk als Oris? Is dit dan iets wat ze elders hebben laten maken, of bewust zelf een uurwerk met goedkopere onderdelen laten maken om een andere markt aan te boren. Zijn dit dan ook “slechte/minder goede” uurwerken?

Nog een klein vraagje, soms kan ik als ik op iemands naam klik niet het knopje “bericht” aanklikken, of reageren op een thread,heeft dit met mijn Thrustlevel te maken? ( @KoosR in dit geval jouw topic in de Horlogemarkt van gisteren)

Bij voorbaat dank!

4 likes

Allereerst: domme vragen bestaan niet. De enige domme vraag is de vraag die uit angst of schaamte niet gesteld wordt.

Ja, Oris werkt in dezelfde modellijn, bijv. Aquis, met zowel een eigen uurwerk als een goedkoper, bij Sellita ingekocht uurwerk. Dit verklaart het prijsverschil tussen, op het oog, gelijke horloges.

De Sellita is een kloon van het ETA uurwerk, kwaliteit zou hetzelfde moeten zijn. Over het eigen uurwerk heb ik kwalitatief geen oordeel.

Ja, inderdaad. Advies is zo actief mogelijk te zijn op dit forum waardoor je z.s.m. in trustlevel stijgt en meer bevoegdheden / mogelijkheden krijgt. Zo’n topic als dit open is een goede start daarvoor.

Succes met het vinden van een “beater”!

9 likes

Zijn we niet allemaal op zoek naar iets beters. :rofl:

4 likes

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: GGGGRRRR, die verdomde autocorrectie :thinking:

4 likes

Oris is zich de laatste 10 jaar aan het profileren als (instap) luxemerk. Daarvoor waren ze goedkoper in aanschaf, en maakten ze eenvoudigere horloges. Een wat oudere Oris kan zo dus flink goedkoper zijn dan een nieuwere. De kwaliteit is gewoon nu beter dan vroeger.

Vergeet ook niet dat horloges van bijv. 10 jaar oud service nodig hebben, en al flink schade kunnen hebben. Hoe meer schade, hoe goedkoper het horloge.

Ook dit klopt. Het nieuwste ‘in house’ uurwerk van Oris is veel duurder in de aanschaf dan ‘hetzelde’ horloge met een ingekocht uurwerk.

3 likes

Om het volledige prijs bereik te kunnen verklaren? Dan nee. Daar spelen (zoals je zelf ook al aangeeft) een hoop meer parameters in mee. Die parameters variëren van afwerking van de verschillende facetten van een horloge tot merk perceptie en alles daartussenin (beschikbaarheid, USP’s, waardevastheid, smaak).

Oris is zich de laatste jaren aan het ontwikkelen; er zijn een aantal populaire model lijnen geïntroduceerd, ze hebben een eigen uurwerk ontwikkeld en ze zijn steeds zichtbaarder in de media (blogs, vlogs, podcasts, social). Dat heeft ook impact gehad op de prijzen.

2 likes

Waar is de Sneekweek en hoe lang duurt die?
Koffie?

:man_shrugging:t2:

Uiteindelijk moet je toch een prijs vinden die iemand laag genoeg vindt om hem van je te willen overnemen. Het merk bepaalt niet per se de gewildheid en dus de prijs, maar een combinatie van vele factoren (esthetiek, staat, techniek etc).

7 likes

maakt mij persoonlijk niet veel uit, hier voor de info, maar de trust levels hier op het forum slaan vrijwel nergens op, geen definitie van hoe je een stapje omhoog kan

1 like

Langere tijd actief zijn.

1 like

Dit is geen domme vraag maar een vraag waarin de antwoorden al gegeven worden. Mand.

1 like

De antwoorden zijn al gegeven. Cal733 van Oris is afgeleid van een Selita SW200. Niets mis mee, een prima uurwerk maar geen inhouse . De prijs is hiervan een reflectie.

1 like

leg eens uit, wat is actief zijn? wat is een langere tijd?

1 like

Met zo’n instelling blijf je TL1 iig :stuck_out_tongue:

2 likes

Dat is een hele lange manier om ‘domme vraag’ te schrijven :+1:t2:

3 likes

Gewoon een Sellita niks afgeleid zelfs aan de pointer date complicatie doen ze nauwelijks iets zelf. Aldus een horlogemaker van Oris tegen mij.

1 like

Hoi Koos, fijn dat je even reageert, zou je me een PM willen sturen over je advertentie, aangezien ik jou geen PM kan sturen?

ik vind het best hoor, geen probleem, het zal vast met een reden gedaan worden. Wees er dan helder over als je geen duidelijke definities wil afgeven en schrijf de redenen erbij. Nu is het zo’n stukje niemandsland

1 like

:thinking:

Oh enne, als de mods de indruk hebben dat iemand bijvoorbeeld een terugkeerder of een handelaar is kan het zijn dat je op TL1 bent ‘vastgezet’.

1 like

Ah, Ok, Er zit wel een rode rotor op hoor :slight_smile:

1 like

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel. Meestal zijn de antwoorden helpend en soms zijn ze helpend maar zuur. Alleen zure antwoorden moet je negeren.

3 likes