Ik ben al een tijdje aan het lezen en info aan het vragen over een Seiko SARB035 maar gisteren tijdens het shoppen in Aken vond ik een antiekwinkel alias horlogewinkel (www.wehrens-uhren.de).
Het waren allemaal vintage uurwerken en een groot aantal Rolex-en.
Mij viel echter onmiddellijk een Omega Seamaster uit 1970 op. Het bandje was niet origineel, was nu een nieuw Hirsch bruin leren bandje om. Was wel mooi.
Uurwerk was vrij groot om van 1970 te zijn. Ik zou denken een 39 mm. Zag er vrij goed uit, behalve een paar lichte krassen op het glas. Volgens de verkoper was het echter geen automaat maar moest het hand opgewonden worden maar er stond wel automaat op.
Als ik mij niet vergis was de vraagprijs ± 1.400 euro.
Kent iemand deze verkoper?
Is zo een Omega een goede investering of beter afblijven?
Toch niet voor een gloednieuwe Seiko SARB gaan? Ik heb in Aken ook een paar Grand Seiko’s gezien en ik moet zeggen dat de SARB er toch iets van weg heeft.
Volgende keer een foto maken (even netjes vragen). Daar kunnen de vintage Omega kenners (waar ik mezelf niet toe reken) hier dan vaak wel wat over zeggen. Nu wordt dat heel lastig Er zijn in elk geval bijzonder veel soorten en vormen Seamaster gemaakt, die ook nogal uiteenlopende prijzen opleveren.
Ik vind €1400 behoorlijk veel geld voor een 3 wijzer uurwerk, maar verschillende Omega’s leveren dat wel op. En meer ook. Maar je vind ze ook nog steeds voor onder de 500 in acceptabele staat. Allemaal model afhankelijk. Voor een dresser is 1400 wel “solid gold teritory”, al zie je die ook al naar de 2000 gaan (vraagprijs!).
In de hogere prijsregionen worden de kosten van een onderhoudsbeurt (waar je bij een particuliere aanschaf altijd rekening mee moet houden) een kleiner aandeel van de totale kosten. De staat van het horloge wordt dan belangrijker. En last but not least: originaliteit. Je wilt geen nep (komt niet vaak voor), je wilt liever geen “opgeknapte” kast of wijzerplaat, en het lastigste: je wilt geen “franken watch”, een combinatie van weliswaar originele maar niet bij elkaar horende onderdelen (kast van model x, wijzerplaat van model y, kaliber van model z en wijzers van model xy bijvoorbeeld).
Bij een gerenommeerde (!) “vintage horloges winkel” kun je in principe veiliger kopen, maar betaal je beduidend meer dan op een forum/ebay/rikketik beurs. En hoeveel veiliger je zit is maar de vraag.
Het door jou bezochte bedrijf ken ik zelf niet. (dat zegt niet zo veel)
Haast is duur.
Als je nog geen horloge hebt zou ik met een SARB beginnen, kun ja altijd mee door de regen lopen zonder jas. Dat is met een vintage veelal af te raden.
Als er automatic op de dial staat en de verkoper meld dat het een handopwinder is (er vanuit gaan dat de verkoper weet wat hij verkoopt) dan is het een ‘‘frankenwatch’’ en zou ik er zeker geen geld aan uitgeven (zegt frankenmart )
Ik heb meestal een plastic (!) schuifmaat bij me als ik in de buurt van horloges kom.
Hier had ik overheen gelezen. Als er géén sprake is van een mistverstand of bijzondere omstandigheden dan zou ik dat horloge NIET kopen. Afhankelijk wat het is zelfs niet voor €250. Absoluut reden voor doorvragen en nader onderzoek. Alles onder voorbehoud, het kan bijvoorbeeld gaan om een gezocht model met een klein defect, dan hoeft het geen probleem te zijn. Maar dat verwacht je dus niet in zo’n zaak, en je verwacht dat je dat wordt uitgelegd, ook aan een leek.